Poduszki, poduszki, poduszki ...
W myśl przepisów obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, każdy fabrycznie nowy samochód musi być posiadać przynajmniej jeden airbag. Chodzi tu o tzw. czołową poduszkę powietrzną, chroniącą kierowcę. Tyle unijny wymóg. W praktyce jednak wiele modeli pojazdów jest wyposażanych seryjnie w co najmniej dwa airbagi - ten drugi oczywiście chroniący pasażera siedzącego na przednim fotelu - opcjonalnie zaś w aucie może być zamontowanych nawet kilka różnego rodzaju poduszek powietrznych.
Jakie airbagi?
We współcześnie produkowanych samochodach znajdziemy kilka typów poduszek powietrznych. Różnią się one od siebie zarówno wielkością, kształtem i lokalizacją, a także przeznaczeniem. Inne funkcje spełnia bowiem airbag czołowy, inne zaś poduszki boczne, kolanowe, czy kurtyny powietrzne. Airbagi montowane w samochodach są również w odmienny sposób aktywowane. O „odpaleniu” poduszki decyduje bowiem szereg czujników, które monitorują np. zgniecenie karoserii i wszelkiego rodzaju przeciążenia występujące podczas kolizji czy wypadku, a także obecność pasażera na przednim siedzeniu (jeśli go nie ma, wtedy czołowy airbag z jego strony nie zostanie aktywowany. Jego działanie można również „wyłączyć” manualnie). Gdzie zatem montowane są poduszki powietrzne we współczesnym samochodzie i jaką funkcję spełniają?
Airbagi przednie, czyli poduszki czołowe
W samochodach montowane są dwa airbagi czołowe: kierowcy i pasażera. Pierwszy i nich, mniejszy, instalowany jest w kierownicy, drugi zaś – większy znajduje się przeważnie nad schowkiem naprzeciw fotela pasażera. Zadaniem czołowych poduszek powietrznych jest ochrona głowy oraz klatki piersiowej kierowcy i pasażera przed uderzeniem w kierownicę i deskę rozdzielczą. Nowoczesne airbagi przednie charakteryzują się różnym stopniem napełnienia podczas aktywacji. Dzięki temu rozwiązaniu można dostosować stopień wypełnienia poduszki do siły uderzenia i w konsekwencji chronić podróżujących na przednich fotelach przed potencjalnymi obrażeniami. Jak już zostało powiedziane, airbag pasażera jest jedynym, który kierowca może samodzielnie dezaktywować. Jest to szczególnie niezbędne w sytuacji, kiedy przewozimy dziecko w foteliku na przednim siedzeniu. „Wyłączenie” tej poduszki polega najczęściej na przekręceniu kluczykiem specjalnego zamka. Można go znaleźć w przednim schowku lub w bocznej części deski rozdzielczej po stronie pasażera.
Boki i kolana
W wyposażeniu opcjonalnym samochodów znajdują się również tzw. boczne poduszki powietrzne. W większości przypadków są one instalowane w zewnętrznych bokach oparć foteli, zawsze w komplecie – czyli dla kierowcy i pasażera. Auta klas wyższych oferują również poduszki boczne dla pasażerów tylnej kanapy. Zadaniem bocznych airbagów jest ochrona tułowia i kończyn górnych przed uderzeniami bocznymi. Uwaga! Ten rodzaj poduszek nie jest odpalany parami. Aktywują się one wyłącznie po tej stronie pojazdu, po której nastąpiło uderzenie. Jeszcze inny rodzaj poduszek powietrznych, stanowią airbagi kolanowe dla kierowcy i pasażera przedniego fotela. Jeszcze do niedawna były one dostępne wyłącznie w samochodach luksusowych, obecnie można je już spotkać nawet w autach klasy średniej. Poduszka kolanowa kierowcy jest umiejscowiona pod kolumną kierowniczą, natomiast w przypadku airbaga pasażera jest to często powiększona poduszka czołowa. Zadanie poduszek kolanowych jest oczywiste: mają one chronić kolana przed skutkami uderzenia.
Kurtyny powietrzne, czyli poduszki kompleksowe ...
Jeszcze inny rodzaj airbagów, montowanych opcjonalnie w górnej części słupków, stanowią tzw. kurtyny powietrzne. Ich zadaniem jest ochrona głów kierowcy i pasażerów podczas uderzeń bocznych, jak również potencjalnego dachowania. W odróżnieniu od poduszek bocznych, kurtyny powietrzne obejmują zazwyczaj pierwszy i drugi rząd siedzeń (choć nie zawsze), a w przypadku modeli siedmioosobowych stosowane są również airbagi chroniące jednocześnie trzy rzędy siedzeń. Podobnie jak w przypadku poduszek bocznych, aktywowane są tylko kurtyny po stronie bocznego uderzenia. W dwurzędowe kurtyny powietrzne mogą być doposażone m.in. Ford Galaxy, Chrysler Grand Voyager, czy Peugeot 5008. Z kolei wersja chroniąca trzy rzędy siedzeń jest dostępna np. w Renault Espace.
... i ponadstandardowe
Jednym z nietypowych rozwiązań zastosowanych np. w Lexusie LS (wersja Superior), są airbagi chroniące głowy pasażerów siedzących na tylnych fotelach. Z kolei w Toyocie iQ zainstalowano w tym celu poduszkę kurtynową nad tylną szybą. Auto to można ponadto doposażyć w specjalną poduszkę montowaną w siedzisku przedniego fotela pasażera, zapobiegającą ześlizgnięciu się ciała pod pasem podczas wypadku.