Pewnie i celnie - niedomagania wtryskiwaczy paliwa w silnikach benzynowych
Wielopunktowy wtrysk paliwa to obecnie norma w nowoczesnych samochodach wyposażonych w czterocylindrowe silniki benzynowe. Odpowiedzialne za jego odpowiednie dozowanie wtryskiwacze benzyny, są na ogół bardzo trwałymi i stosunkowo rzadko psującymi się elementami. Jednak i one ulegają różnego rodzaju uszkodzeniom, których objawami mogą być m.in. trudności z zapłonem lub niemożność uruchomienia silnika, jego nierówna praca na tzw. wolnych obrotach, a także większe zużycie paliwa.
Ciśnienie, czy zapieczenie?
Zdaniem fachowców, wspomniane wyżej niedomagania w funkcjonowaniu jednostki napędowej, nie zawsze są jednak spowodowane wadliwym działaniem samych wtryskiwaczy. – Pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie ciśnienia w listwie zasilającej wtryskiwacze – tłumaczy Marek Walczak, właściciel specjalistyczego warsztatu mechanicznego w Bytomiu (woj. śląskie). – W wielu przypadkach bowiem, jego niewłaściwa wartość stanowi przyczynę problemów z prawidłowym wtryskiem benzyny. Natomiast jeśli pomiar wykaże właściwe ciśnienie w listwie, wtedy można wnioskować, iż winę za niewłaściwy wtrysk paliwa lub jego brak ponoszą zabrudzone lub zapieczone wtryskiwacze.
Z demontażem lub bez
Wtryskiwacze benzynowe można wyczyścić na dwa sposoby: po wymontowaniu z listwy zasilającej lub bez demontażu (zarówno wtryskiwaczy, jak i listwy). W przypadku tego pierwszego, każdy wtryskiwacz jest osobno czyszczony (płukanie lub metoda ultradźwiękowa), a następnie przeprowadzane są testy rozpylania i szczelności wtryskiwacza. Natomiast udrożnienie wtryskiwaczy bez ich demontażu, odbywa się poprzez podłączenie specjalnego urządzenia do układu paliwowego samochodu i uruchomienie silnika na biegu jałowym. Podczas jego pracy odpowiednie środki czyszczą nie tylko wtryski, ale także komorę spalania i zawory. Bardziej zaawansowane urządzenia oferują rozszerzone programy czyszczenia: oprócz specjalnych preparatów, na wtryskiwacze oddziałują również ultradźwięki. Fachowcy polecają obie metody przywracania sprawności wtryskiwaczom. Podkreślają jednak, iż wyjęcie ich z komory silnika pozwala na dokładniejsze wyczyszczenie, szczególnie w przypadkach nagromadzenia się nagaru na wtryskiwaczach – nie da się go usunąć stosując metodę płukania układu paliwowego bez demontażu tych ostatnich.
Uwaga na „super” preparaty!
Na rynku dostępnych jest wiele środków – dodatków do benzyny, mających profilaktycznie zabezpieczać wtryskiwacze przed zabrudzeniem i sklejeniem. Ponadto, jak twierdzą wytwórcy, ich zastosowanie pozwala na wyczyszczenie całego układu zasilania, ułatwia rozruch silnika oraz przedłuża jego żywotność. Tymczasem większość warsztatowców jest zdecydowanie przeciwna dolewaniu czegokolwiek do benzyny. Michał Gładysek, właściciel Gładysek Bosch Service w Krakowie: – W większości przypadków po użyciu takiego dodatku, efekt jest odwrotny do oczekiwanego. Srodek wlany do benzyny, zbiera bowiem wszystkie zanieczyszczenia osadzone w listwie paliwowej i przewodach, powodując często nieodwracalne zatkanie wtryskiwacza, jak również inne uszkodzenia, w tym m.in. pompy paliwowej – przestrzega.
Nowe, czy używane?
Trwale uszkodzony wtryskiwacz nadaje się już tylko do wymiany. Ze względu na wysoką cenę kompletu nowych wtryskiwaczy wraz z listwą paliwową, korzystne jest kupno części używanych lub regenerowanych (szczególnie w przypadku starszych rocznikowo pojazdów). Fachowcy przestrzegają jednak przed ewetualnością doboru niewłaściwych elementów, co może skutkować ciągłymi zakłóceniami pracy silnika. Przed zamontowaniem używanych lub regenerowanych wtryskiwaczy, nieodzowne jest zatem dokładne sprawdzenie ich charakterystyki i przystosowania do określonego typu silnika. Kiedy uda się już wybrać właściwe wtryskiwacze, należy po ich zamontowaniu odpowietrzyć listwę zasilającą. Warto również pozostawić na dłużej silnik na wolnych obrotach aby upewnić się, czy po wymianie wtryskiwaczy nie pojawiły się wycieki paliwa.