Pamiętajmy o filtrach!
Bardzo często są one traktowane po macoszemu przez właścicieli pojazdu. Mowa o tytułowych filtrach samochodowych, których zadaniem jest ochrona ważnych układów przed zanieczyszczeniami. Niedotrzymanie terminów ich wymiany może skutkować poważnymi awariami ze względu na zatkanie się filtrów, czyli utratę przepuszczalności cieczy lub powietrza.
Właściwe smarowanie
Jednym z najważniejszych filtrów montowanych w każdym pojeździe, jest filtr oleju. Jego podstawowym zadaniem jest czyszczenie oleju silnikowego z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, powstających w czasie pracy jednostki napędowej. Brak okresowej wymiany filtra oleju skutkuje jego zapchaniem. W konsekwencji obieg oleju będzie mocno utrudniony, co w dalszej kolejności może doprowadzić nawet do zatarcia się silnika. Filtr oleju należy bezwzględnie zastępować nowym, podczas każdorazowej wymiany oleju silnikowego.
Eliminacja zanieczyszczeń
Kolejny ważny filtr, który bardzo często bywa pomijany nawet podczas przeglądów technicznych samochodów, to filtr powietrza. Jest on odpowiedzialny za zatrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń przedostających się wraz z powietrzem do komory spalania. Prawidłowo funkcjonujący filtr powietrza wychwytuje m.in. kurz, pył oraz inne szkodliwe cząsteczki zanieczyszczeń. Długotrwała jazda z nie wymienianym filtrem, może skutkować poważnymi konsekwencjami. Ze względu na nagromadzony na nim brud, powietrze będzie miało utrudniony przepływ. Efekt? Znaczne zmniejszenie osiągów pojazdu, przy jednoczesnym zwiększeniu zużycia paliwa. Podczas eksploatacji auta w normalnych warunkach, filtr powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Inaczej ma się rzecz, kiedy użytkujemy samochód w środowisku bardzo zapylonym. W takiej sytuacji jego wymiany muszą być znacznie częstsze.
Z czystym paliwem
W każdym pojeździe znajdziemy również inny rodzaj filtra, którego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń w paliwie. Jego zastosowanie jest konieczne, ponieważ to ostatnie ulega różnego rodzaju zabrudzeniom zarówno na etapie produkcji, jak również przewożenia, magazynowania i dystrybucji. Zanieczyszczenia te mogą być groźne dla silnika, dlatego też należy je w jak największym stopniu eliminować. W samochodach z silnikami benzynowymi coraz częściej filtry znajdują się w zbiornikach paliwa i są praktycznie bezobsługowe. Inaczej ma się rzecz z ich odpowiednikami montowanymi w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Filtry paliwa w dieslach muszą bowiem, poza zatrzymywaniem zanieczyszczeń, eliminować wodę znajdującą się w oleju napędowym. Z tego też względu są one wyposażone w tzw. odstojniki. Przed sezonem zimowym niezbędne jest serwisowanie filtrów paliwa, polegające na usunięciu nagromadzonej wody. Czynność tę należy bezwzględnie wykonać, ponieważ zaniedbania mogą doprowadzić do zablokowania całego układu paliwowego. W efekcie nie uruchomimy silnika, narażając się na koszty usługi serwisowej.
Bez alergii i bakterii
I na koniec jeszcze jeden filtr, który jest obecnie stosowany we wszystkich nowych modelach samochodów. Chodzi o filtr kabinowy, zwany również z racji swojej funkcji – przeciwpyłkowym. Jest on niezbędny we wszystkich pojazdach wyposażonych w klimatyzację. Filtr kabinowy zabezpiecza przed przedostawaniem się różnego rodzaju pyłków i drobnoustrojów do wnętrza układu klimatyzacji, z drugiej zaś niedopuszcza do wydostawania się zanieczyszczeń do wnętrza kabiny pasażerskiej. Ze względu na niebezpieczeństwo namnażania się szkodliwych dla zdrowia bakterii w układzie klimatyzacji, należy przestrzegać regularnych wymian filtra kabinowego. Niedbalstwo w tym względzie będzie skutkowało potęgowaniem się przykrego zapachu we wnętrzu auta, a także nasilaniem objawów alergicznych u osób z tego rodzaju przypadłościami, spowodowane działaniem niebezpiecznych drobnoustrojów. Dłuższe przebywanie w takim środowisku to po prostu igranie ze zdrowiem, mogące zakończyć się w skrajnym przypadku chorobą zwaną legionellozą, potocznie znaną pod nazwą „choroby legionistów”.