Niebezpieczne przebicia
Wymiana przewodów zapłonowych w większości przypadków usuwa nieprawidłowości w działaniu układu zapłonowego, czasami jednak po zamontowaniu nowych dochodzi do tzw. przebić. Najczęściej są one spowodowane zbyt wysokim napięciem w obwodzie wtórnym, za wystąpienie którego mogą odpowiadać zarówno świece, jak również cewka zapłonowa (w nowszych modelach aut jest to moduł zapłonowy) lub same przewody.
Uwaga na (właściwe) zakończenia!
Dość częstą przyczyną powstawania przebić w przewodach zapłonowych jest stosowanie innych ich zakończeń, niż zaleca producent danego modelu samochodu (głównie chodzi tutaj o końcówki metalowe zapewniające prawidłowe połączenie elektryczne). Używanie niewłaściwych przewodów może powodować m.in. przerwy w obwodzie wysokiego napięcia, co w konsekwencji skutkuje zazwyczaj uszkodzeniami zarówno przewodów zapłonowych, jak i samej cewki (modułu zapłonowego). Podobny problem może występować przy połączeniach przewodów zapłonowych ze świecami. W przypadku zastosowania niewłaściwych końcówek, dochodzi do powstania nadmiernie wysokiego napięcia, które z kolei powoduje uszkodzenia elektrod świec zapłonowych.
Gdy winna jest cewka …
Problemy w prawidłowym funkcjonowaniu układu zapłonowego, mogą wynikać również z niewłaściwej pracy cewki zapłonowej (modułu zapłonowego). Jak się to objawia w praktyce? Nieprawidłowo funkcjonująca cewka generuje wprawdzie wysokie napięcie, nie jest jednak w stanie tak podtrzymać wygenerowaną energię, aby nastąpił zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika. W efekcie tego pojawiają się przebicia w izolacji przewodów zapłonowych. Czasami problem sprawia również niewłaściwe podłączenie określonego elementu cewki zapłonowej (modułu zapłonowego) z masą. Konsekwencje tego stanu rzeczy są oczywiste: wygenerowany zostaje zbyt wysoki impuls wysokiego napięcia. Uwaga! W niektórych sytuacjach – szczególnie w przypadku stosowania starych przewodów zapłonowych, te ostatnie charakteryzują się dużym oporem elektrycznym, co w pewnym stopniu kompensuje niekorzystne zjawiska związane z generowaniem zbyt wysokiego napięcia. Sytuacja ta jest jednak, jak podkreślają fachowcy, złudna. Już po krótkim czasie da się bowiem odczuć nieprzyjemne „szarpanie” przy przyspieszaniu, spowodowane przebiciami w przewodach zapłonowych.
Z właściwą przerwą
Niezmiernie istotnym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na prawidłową pracę całego układu zapłonowego, jest właściwe funkcjonowanie świec zapłonowych. Najkrócej rzecz ujmując chodzi o to, aby pomiędzy elektrodami świecy była właściwa przerwa. Pozostawienie zbyt dużej wymusza bowiem konieczność wygenerowania znacznie wyższego napięcia przez cewkę zapłonową lub moduł zapłonowy, co w konsekwencji może skutkować ich przegrzewaniem się i potencjalnymi uszkodzeniami. Dlatego też przy każdorazowej wymianie świec zapłonowych, należy bezwzględnie pamiętać o ustawieniu właściwej przerwy pomiędzy ich elektrodami (niestety, nawet specjalistyczne warsztaty nie dokonują często takiej kontroli). Uwaga! W przypadku świec zapłonowych stosowanych w silnikach zasilanych LPG, należy zmniejszyć przerwę iskrową w granicach 10-30 proc. w stosunku do benzyniaków. Jest to niezbędne, ponieważ zasilanie jednostki napędowej gazem, wymaga wzrostu napięcia potrzebnego do przeskoku ikry i zapłonu.
Na przebicia – kontrola!
Co zatem zrobić, jeśli po zamontowaniu nowych przewodów zapłonowych dadzą się nam we znaki ich przebicia? Przede wszystkim należy sprawdzić właściwy dobór końcówek przewodów – zarówno od strony cewki (modułu zapłonowego), jak i świec zapłonowych. W następnej kolejności należy skontrolować stan tych ostatnich. Jedną z najważniejszych kwestii (o czym była mowa już we wcześniejszym akapicie niniejszego artykułu), jest wielkość przerwy iskrowej różnej w silnikach zasilanych benzyną i LPG. I wreszcie czas na samą cewkę zapłonową – uszkodzoną należy bezwzględnie wymienić na nową (podobnie ma się rzecz z nieprawidłowo funkcjonującym modułem zapłonowym).