Naprawiać czy wymieniać?
Najczęstsze uszkodzenia przednich szyb samochodowych.
Zdaniem ekspertów, ponad 5 proc. wszystkich samochodów jeżdżących po naszych drogach ma bardzo zużyte szyby przednie, zwane również czołowymi. Pomimo, iż auta te stanowią niewielki odsetek w ogólnej liczbie pojazdów, to jednak problem ten jest istotny w kontekście bezpieczeństwa ruchu. Na zużycie szyb czołowych wpływa m.in. tarcie wycieraczek, które skutkuje powstawaniem drobnych zarysowań nieprawidłowo załamujących światło (tzw. efekt zamglenia). Widoczność mogą ograniczać też inne uszkodzenia, np. pęknięcia i odpryski. W konsekwencji podczas jazdy w ciemności lub przy słońcu znajdującym się tuż nad horyzontem, kierujący może nie dostrzec w porę obiektów znajdujących się na drodze lub na poboczu.
Żywicą w punkt
Co zrobić, kiedy po uderzeniu kamienia na przedniej szybie naszego auta pojawiło się pęknięcie? Czy trzeba wtedy wymienić szybę na nową? Jeśli uszkodzenie jest niewielkie, możemy zdecydować się na regenerację pęknięcia w wyspecjalizowanym warsztacie (zob. zdjęcie). Co istotne, koszt tego typu usługi będzie na pewno o wiele niższy, niż wstawienie nowej szyby. Uwaga! W myśl obowiązujących przepisów, naprawiać można jedynie drobne pęknięcia i odpryski. Jest jednak jeden warunek: wymienione powyżej uszkodzenia nie mogą znajdować się bezpośrednio w polu widzenia kierującego.
– Najczęściej regenerowane są tzw. uszkodzenia punktowe, o średnicy nie przekraczającej 2,5 cm – wyjaśnia Adam Buda, właściciel warsztatu Auto- Szyby Karad z podwarszawskiej Białołęki, zajmującego się regeneracją i wymianą szyb samochodowych. – W miejsce powstałego ubytku, za pomocą specjalnego urządzenia wtłaczana jest pod ciśnieniem masa żywiczna. Następnie utwardza się ją promieniami ultrafioletowymi.
Należy pamiętać, iż trwałość typu regeneracji zależy również od tego, ile czasu upłynęło od powstania uszkodzenia. To ostatnie bowiem wypełnia się wodą podczas jazdy w deszczu lub śniegu oraz różnego rodzaju zanieczyszczeniami, co w konsekwencji doprowadza do tzw. korozji szkła i zmniejszenia jego wytrzymałości.
Zachwiana optyka i ogrzewanie?
Część firm zajmujących się wymianą przednich szyb samochodowych, odradza jednak ich regenerację. Dlaczego? Fachowcy przeciwni wypełnianiu ubytków masą żywiczną przekonują, iż ta ostatnia ma inną rozszerzalność niż szkło. Regeneracja taka ich zdaniem nie ma zatem sensu ekonomicznego, ponieważ w krótkim czasie uszkodzenie będzie znowu widoczne jak przed naprawą. O wiele jednak istotniejsze w opinii przeciwników regeneracji, jest zachwianie właściwości optycznych przednich szyb samochodowych, np. podczas deszczu pióra wycieraczek przesuwając się po wypełnionym żywicą ubytku mogą pozostawiać ograniczające widoczność smugi. Opinie fachowców są również podzielone w kwestii napraw drobnych ubytków w samochodach wyposażonych w ogrzewane szyby czołowe. Przeciwnicy ostrzegają przed uszkodzeniem włókien grzewczych, mogącym wpłynąć na uniemożliwienie ogrzewania całej szyby. Z kolei fachowcy podejmujący się tego typu napraw przekonują, iż dzięki strukturze włókien przypominającej plaster miodu, ewentualne uszkodzenie punktowe nie ma wpływu na kompleksowe pogorszenie właściwości grzewczych.
Standardowo lub szybko
Gdy uszkodzenia szyby czołowej nie nadają się do regeneracji lub jest ona w bardzo znacznym stopniu zużyta, należy szybę wymienić na nową w specjalistycznym warsztacie. Obecnie standardem w samochodach są tzw. szyby wklejane, czyli montowane za pomocą specjalnego kleju (poliuretanu) do podszybia. Fachowcy podkreślają, iż powinno się stosować jedynie szyby dopuszczone przez producenta danego samochodu. Dlaczego? Te ostatnie jako element konstrukcyjny nadwozia wpływają bowiem na jego sztywność, co jest szczególnie istotne podczas kolizji czy wypadku drogowego. Ponadto stosowanie nieodpowiednich szyb (a także klejów), może doprowadzić do ich niekontrolowanego pękania. Przed wklejeniem należy odpowiednio przygotować powierzchnię szyby, jak i podszybia. Generalnie chodzi o ich odtłuszczenie, chociaż w niektórych przypadkach trzeba wykonać również inne niezbędne czynności, np. w przypadku starszych rocznikowo aut konieczne jest usunięcie korozji z podszybia. W zależności od rodzaju nadwozia samochodu (stalowe lub aluminiowe), stosuje się różnego rodzaju kleje do szyb. Najczęściej wybierane są kleje standardowe, które wiążą w czasie 2-4 godzin oraz szybkie 1-2 godzinne. Niektóre serwisy oferują jeszcze szybszy montaż szyb czołowych, aplikując klej na gorąco. Ten ostatni wiąże szybę z podszybiem w kwadrans.
Uwaga na elektronikę!
Decydując się na wymianę szyby czołowej, należy zwrócić uwagę na wyposażenie naszego samochodu. O co chodzi? W szybach przednich droższych modeli aut, montowane są m.in. systemy antenowe np. GSM czy GPS, a także czujniki deszczu lub światła. W przypadku systemów antenowych trzeba zwrócić uwagę na ich połączenia z resztą instalacji, np. poprzez klej lub gumę elektroprzewodzącą. Natomiast jeśli chodzi o czujniki deszczu lub światła, to po wklejeniu nowej szyby konieczne jest ponowne zintegrowanie ich z układem elektronicznym samochodu. W przeciwnym wypadku będą one pracowały w trybie awaryjnym, uniemożliwiając dalszą jazdę.