Na złodzieja ... czyli blokada blokadzie nierówna
Każdy zmotoryzowany na pewno przynajmniej raz zastanawiał się nad wyborem najbardziej odpowiedniego zabezpieczenia swojego pojazdu. W tym względzie nie ma jednej prostej recepty, sprawdza się natomiast stosowanie dwóch systemów zabezpieczających: elektronicznego (autoalarmy) i mechanicznego (blokady). W tym artykule skupimy się jednak wyłącznie na wybranych urządzeniach mechanicznych dostępnych na naszym rynku.
Blokada na skrzyni
Zabezpieczenia mechaniczne, w odróżnieniu od elektronicznych autoalarmów, są urządzeniami stosunkowo topornymi. Zmuszają one bowiem potencjalnego złodzieja do użycia siły fizycznej i specjalistycznych narzędzi, co znacznie wydłuża czas kradzieży i często zniechęca przestępcę. W tym względzie najlepiej sprawdza się blokowanie mechanizmów skrzyni biegów. Na rynku dostępne są różnego rodzaju blokady (czasami niezależnie od producenta nazywane „niedźwiadkami”), od urządzeń najprostszych – bolcowych, po tzw. ryglowe. W samochodach z elektronicznym sterowaniem skrzynią biegów (joystick), stosowane są natomiast nowoczesne blokady kolumny kierowniczej.
Trzpień, czy zamek?
Wymienione w pierwszej kolejności blokady bolcowe z wyjmowanym trzpieniem, stanowią najprostsze z zabezpieczeń montowanych w samochodach. Ten rodzaj blokady pojawił się jako pierwszy, stąd też często jest określany mianem prekursora mechanicznych zabezpieczeń. Dzięki blokadzie bolcowej możliwe jest zabezpieczenie drążka zmiany biegów. Łatwy montaż wewnątrz konsoli środkowej spowodował, iż ten rodzaj blokad stał się szybko jednym z najpopularniejszych mechanicznych zabezpieczeń stosowanych przez użytkowników pojazdów. Minusem blokad bolcowych jest jednak konieczność wyjmowania trzpienia (bolca), w celu odblokowania układu. Czynność ta może być dość kłopotliwa, szczególnie gdy po przekręceniu specjalnym kluczykiem zachodzi konieczność wyjęcia trzpienia od strony kierującego. Mankamenty te zostały wyeliminowane w nowocześniejszym typie blokad mechanicznych, czyli tzw. blokadach ryglowych. W tym rozwiązaniu element blokujący został wyposażony w zamek i stał się jedną częścią z blokadą. W konsekwencji do minimum została ograniczona liczba ruchów niezbędnych do zabezpieczenia samochodu. Aby zablokować drążek zmiany biegów należy przekręcić specjalną gałkę w prawo (podobnie jak w domowych zamkach mechanicznych). Z kolei jego odblokowanie odbywa się poprzez włożenie kluczyka do zamka i przekręcenie go w lewo.
Z „bezpieczną” kolumną
Na rynku dostępne są również bardziej nowoczesne zabezpieczenia, które można stosować w pojazdach z elektronicznym sterowaniem skrzynią biegów. W odróżnieniu jednak od blokad bolcowych i ryglowych, elementem zabezpieczenia nie jest drążek skrzyni biegów, a kolumna kierownicza. Podobnie jak w przypadku blokad ryglowych, element blokujący został wyposażony w zamek, stanowiąc integralną część z blokadą. Pozwoliło to do minimum ograniczyć niezbędne czynności potrzebne do zabezpieczenia samochodu. Plusem tego rodzaju zabezpieczenia na kolumnie kierowniczej, jest uniemożliwienia wykonywania jakichkolwiek manewrów przez osobę niepożądaną.
Na rynku dostępne są również blokady zakładane na pedały sprzęgła i hamulca. Pomimo niewątpliwej zalety, którą jest utrudniony dostęp do urządzenia ze strony osoby niepowołanej (praktycznie brak możliwości swobodnego operowania piłką do metalu lub nożycami hydraulicznymi), blokada pedałów ma jedną istotną wadę. Stanowi ją trudność w zakładaniu i demontażu ze strony kierującego. Prawidłowe zamontowanie tego rodzaju urządzenia może kosztować nas wiele cennych minut. Innym sposobem odstraszenia amatora cudzej własności jest założenie blokady na koło – podobnej do tej, którą używa straż miejska. Podstawowymi zaletami blokady parkingowej zakładanej na koło samochodu, jest uniemożliwienie jazdy oraz załadowania samochodu na lawetę. Blokada przykrywa również śruby mocujące felgę i w konsekwencji nie pozwala na zdjęcie koła i założenie innego. I na koniec rozwiązanie stacjonarne i to w pełni tego słowa znaczeniu. O co chodzi? Dysponując własnym miejscem parkingowym, można skutecznie zabezpieczyć pojazd poprzez wbetonowanie składanej bramki parkingowej. Rozwiązanie to jest jednak w pełni skuteczne jedynie w przypadku, jeśli z jednej strony auta znajdzie się wspomniana bramka, z drugiej zaś np. ściana budynku.