Na wilgoć i mrozy
Jak właściwie zadbać o układ zapłonowy przed zimą?
Późna jesień to początek trudnego okresu dla układu zapłonowego wszystkich pojazdów. Absorbowana z atmosfery wilgoć sprzyja powstawaniu korozji na połączeniach elektrycznych i przebiciom prądu, co z kolei przekłada się na trudności z uruchomieniem silnika. Szczególnie narażone na uszkodzenia są przewody zapłonowe, które wciąż jeszcze dominują w układach zapłonowych samochodów jeżdżących po naszych drogach (w nowoczesnych benzyniakach zamiast nich są montowane moduły i cewki zapłonowe).
Niebezpieczne przebicia
Użytkownicy pojazdów z przewodami zapłonowymi nazywają je często najsłabszym ogniwem w całym układzie zapłonu. Jest to stwierdzenie krzywdzące, ponieważ rzadko kiedy ulegają one zerwaniu lub przebiciu ze względu na wady materiałowe lub produkcyjne (znacznie częściej do awarii przyczyniają się wadliwie funkcjonujące świece). Jeśli dochodzi do mechanicznych uszkodzeń przewodów zapłonowych (np. przebicia izolacji), to w większości przypadków jest to spowodowane ich wiekiem. Inaczej mówiąc: użytkownik auta nie zadbał odpowiednio wcześnie o ich wymianę. Tę ostatnią powinno się przeprowadzać przy przebiegu nie większym niż ok. 50 tys. km. Dłuższa ekspolatacja przewodów z uszkodzoną izolacją może skutkować porażeniem prądem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów. Generalnie powinno się stosować przewody charakteryzujące się małą opornością, czyli zapewniające możliwie najmniejszy spadek napięcia. Należy przy tym pamiętać, iż muszą być one również dopasowane do określonego zasilania silnika (benzyna, olej napędowy, czy gaz).
Rdzeń rdzeniowi nierówny
Najczęściej używane przewody zapłonowe mają kable z rdzeniem miedzianym. Stosowane są one z powodzeniem zarówno w samochodach niższych klas, jak i autach spod znaku BMW, Audi i Mercedesa, a także – co ciekawe – w samochodach rajdowych. Zaletą kabli z rdzeniem miedzianym jest bardzo niska oporność (silna iskra), wadą zaś duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych. Mniejszą popularnością cieszą się przewody zapłonowe z kablami w rdzeniem węglowym. Z czego to wynika? Rdzeń węglowy charakteryzuje się dużym oporem początkowym, co prowadzi do jego szybkiego zużycia, szczególnie przy intensywnej eksploatacji samochodu. Najbardziej polecane przez fachowców są kable z rdzeniem ferromagnetycznym. Podobnie jak przewody miedziane wykazują one niską oporność, przy jednocześnie niskim poziomie zakłóceń elektromagnetycznych. Ze względu na wymienione powyżej właściwości rdzenia ferromagnetycznego, kable te powinny być stosowane głównie w samochodach wyposażonych w instalacje gazowe (LPG lub CNG).
Jak uniknąć problemów?
Przed rozpoczęciem sezonu zimowego należy dokonać bardzo szczegółowego przeglądu układu zapłonowego. W szczególności dotyczy to samochodów z instalacją LPG i CNG, ponieważ silniki zasilane gazem wymagają odpowiednio wyższego napięcia, niż jednostki benzynowe i wysokoprężne. Które elementy układu zapłonowego powinny być zatem poddane kompleksowej kontroli? Przede wszystkim należy przyjrzeć się świecom zapłonowym. Wypalone lub zużyte potrzebują o wiele większego napięcia do utworzenia iskry, a to z kolei powoduje często wypalenie osłony przewodu zapłonowego lub jej przebicie. Podczas kontroli może się również okazać, iż uszkodzony jest jeden z przewodów zapłonowych. Jedynym wyjściem jest zastąpienie go nowym. Uwaga! Należy wymieniać zawsze wszystkie przewody aby ich zużycie było równomierne, a także świece: wysłużone skracają bowiem żywotność przewodów. Należy przy tym zachować ostrożność przy demontażu przewodów zapłonowych unikając szarpania za kable, ponieważ można łatwo uszkodzić terminal lub świecę.