Myć (silnik), czy nie myć?
Mycie nadwozia samochodu jest czynnością oczywistą dla każdego posiadacza czterech kółek. Co jakiś czas należy ją wykonać, aby przywrócić karoserii jej pierwotny blask. Inaczej ma się jednak sprawa z czyszczeniem silnika i to zarówno z jego zewnętrznej strony, jak i od środka. Wielu fachowców odradza wręcz wykonywania obu tych czynności, argumentując swoje stanowisko m.in. potencjalną szkodliwością dla elektroniki sterującej jednostkami napędowymi. Jak zatem należy postąpić - myć silnik, czy go nie myć?
Chłodny i z przygotowaniem
Generalnie jednostki napędowe w pojazdach nadają się do mycia. Aby jednak prawidłowo je przeprowadzić, należy spełnić kilka podstawowych warunków. Zewnętrzne czyszczenie silnika może odbywać się wyłącznie po jego ostygnięciu. Chodzi w tym przypadku o uniknięcie niepożądanych reakcji gorących elementów z wodą i preparatami myjącymi. Kolejny krok to zabezpieczenie wszelkich podzespołów elektronicznych przed niepożądanym działaniem wilgoci. W silnikach benzynowych najważniejsza jest elektronika sterująca i wysokie napięcie, którym zasilane są świece zapłonowe. Należy bowiem pamiętać, iż zawilgocone przewody zapłonowe lub nasadki na świece spowodują problemy z uruchomieniem silnika. Koniecznie trzeba zatem odpowiednio zabezpieczyć wspomniane przewody, świece, cewki oraz rozdzielacz. Jednak nie tylko elektronika jest wrażliwa na działanie wilgoci. Elementem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, są simmeringi. Podczas niewłaściwie przeprowadzonej czynności mycia, przez te ostatnie mogą przedostawać się różnego rodzaju zanieczyszczenia do wnętrza silnika. Stosunkowo w lepszej sytuacji są właściciele starszych rocznikowo diesli. Systemy elektroniczne są bowiem w ich przypadku mocno ograniczone, a układy zasilania i powietrzny szczelne.
Akumulator, alternator, komputer ...
To urządzenia, o których zabezpieczeniu należy bezwzględnie pomyśleć przed rozpoczęciem właściwego mycia silnika. Przede wszystkim odkręcamy klemy od akumulatora, nie zapominając jednocześnie o prawidłowym zabezpieczeniu układu dolotowego z filtrem powietrza. A zatem najważniejsze podzespoły zabezpieczone – czas zatem na mycie! Pierwszy krok to naniesienie preparatu czyszczącego na powierzchnię silnika, a następnie odczekanie kilku minut na jego działanie. Teraz można już zmyć preparat pod ciśnieniem (jak najniższym!) dbając jednocześnie o to, aby ilość użytej wody była jak najmniejsza. Po dokładnym zmyciu preparatu czyszczącego silnik musi być pozostawiony do wyschnięcia – dla przyspieszenia tego procesu, warto użyć dmuchawy na sprężone powietrze lub nagrzewnicy.
Co stosować?
Do mycia silnika należy stosować dostępne na rynku środki do usuwania silnych zabrudzeń. Muszą one charakteryzować się obojętnym działaniem na elementy gumowe i plastikowe, wskazane jest również aby zawierały inhibitory korozji. W dobie restrykcyjnie pojmowanej ekologii, powinny one być również biodegradowalne. Fachowcy przestrzegają przed stosowaniem do mycia oleju napędowego lub benzyny. Niszczą one bowiem, podobnie jak rozpuszczalniki, zarówno przewody płynu chłodniczego, jak i elementy wykonane z tworzyw sztucznych.
Z czystą przepustnicą
A zatem wiemy już, jak myć silnik od zewnątrz. Czy należy również czyścić jego wnętrze? W tym przypadku kwestia jest jeszcze bardziej złożona. Obecnie stosowane oleje mają w swoim składzie również środki czyszczące, dzięki którym we wnętrzu jednostki napędowej nie osadzają się szkodliwe dla jej pracy nagary. A zatem mycie wnętrza silnika nie jest potrzebne? Fachowcy zalecają profilaktyczne czyszczenie przepustnicy, poprzez wtryśnięcie do przewodu dolotowego preparatu rozpuszczającego nagar i różnego rodzaju szkodliwe osady. Warto również zadbać o usunięcie tych ostatnich z zaworów i tłoków. Preparaty te aplikowane są do powietrza zasysanego przez silnik. I na koniec właściwe „mycie” wnętrza jednostki napędowej. Bezpośrednio przed każdorazową wymianą oleju, powinno się dodać do starego czynnik płuczący układ olejowy. Dzięki niemu silnik będzie wymyty od środka. Jak to działa? Bardzo prosto. Po zaaplikowaniu należy uruchomić motor i po jego zagrzaniu zlać zużyty olej. Podobnie powinno się postępować z układem chłodzenia. Przed wymianą płynu wlewa się do wnętrza środek usuwający kamień i zanieczyszczenia.