Moc bez dławienia
Filtry paliwa stosowane w różnych rodzajach silników.
Wielu użytkowników samochodów bagatelizuje znaczenie filtrów paliwa w swoich pojazdach. Tymczasem ich sprawność przekłada się bezpośrednio na właściwe funkcjonowanie układu zasilania (wtryskowego) każdego auta, a co za tym idzie na prawidłową pracę silnika w czasie jazdy i na wolnych obrotach.
Filtr paliwa powinno się wymieniać profilaktycznie, po osiągnięciu przebiegu określonego przez danego producenta samochodu. Wyjątek stanowią sytuacje awaryjne, takie jak np. zatankowanie paliwa z dużą zawartością wody, albo pomyłkowe wlanie do zbiornika oleju napędowego zamiast benzyny. W takich przypadkach należy bezwzględnie unikać uruchamiania silnika, a zabrudzony filtr paliwa wymienić na nowy.
Łatwo w benzyniakach
Wymiana filtrów paliwa w silnikach benzynowych jest stosunkowo prosta i polega na odłączeniu ich od przewodów do nich dochodzących. Ale uwaga! Należy przyjrzeć się jak są one zamontowane, aby po założeniu nowego filtra zastosować takie same uszczelki i zamocowania. Wśród tych ostatnich najczęściej występują podłączenia wtykane i zaciskowe (opaskowe). Tzw. uniwersalne opaski można też kupić na stacjach benzynowych lub w niektórych marketach budowlanych: fachowcy przestrzegają jednak przed stosowaniem takich opasek, ze względu na ich niską jakość. Po właściwym zamontowaniu nowego filtra należy odpowietrzyć układ wtryskowy. Dokonuje się tego przez specjalny odpowietrznik (jest on na listwie paliwowej łączącej wtryskiwacze). Należy kilkakrotnie włączyć i wyłączyć zapłon, wciskając jednocześnie iglicę zaworka odpowietrznika do momentu zauważenia wypływu paliwa z układu wtryskowego. Na koniec sprawdza się (po ponownym uruchomieniu silnika), czy w wypuszczanej benzynie nie ma pęcherzyków powietrza. Jeśli są, należy powtórzyć całą procedurę odpowietrzania.
Uwaga na diesle!
O wiele trudniej jest dokonać wymiany filtrów paliwowych w silnikach wysokoprężnych. Dotyczy to zarówno jednostek z mechanicznymi układami wtryskowymi, jak i wyposażonych w system common-rail. Zanim filtr zostanie wymieniony, należy dobrać właściwy w zależności od typu silnika: jak twierdzą fachowcy, najlepiej skorzystać z katalogu części zamiennych producenta. Dlaczego to takie ważne? Niewłaściwie dobrany filtr paliwa może bowiem powodować utrudniony rozruch silnika lub jego niestabilną pracę np. podczas przyspieszania, gaśnięcie silnika podczas jazdy, a także niezamierzone przechodzenie sterowania silnika w tryb awaryjny. Po założeniu właściwego, nowego filtra paliwa, należy odpowietrzyć instalację paliwową diesla. W przypadku ręcznej pompy, należy napełniać układ do momentu zaprzestania zasysania powietrza. W układach z pompą elektryczną powinno natomiast wystarczyć kilkukrotne włączenie i wyłączenie zapłonu.
Gdy nie działa pompa
Czasami jednak mimo właściwie dobranego filtra paliwa, silnik „ropniaka" nie udaje się uruchomić. Jaka jest tego przyczyna? Problem ten występuje często w pojazdach z silnikami wyposażonymi w system common-rail, w których doszło do zatarcia pompy wysokiego ciśnienia i w konsekwencji zanieczyszczenia całego układu paliwowego tzw. ścierem stalowym. Usunięcie tej awarii, czyli wymiana pompy i czyszczenie całego układu paliwowego jest pracochłonne, a co gorsza bardzo drogie: koszt całej usługi może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych!
Magnetyczne i gazowe
Filtry paliwa są również w nowych generacjach instalacji LPG. Producenci montują je teraz fabrycznie, w odróżnieniu od większości starych instalacji, w których nie było ich wcale. Brak filtrów doprowadzał do licznych awarii powodowanych m.in. przez zabrudzenie parownika. W większości obecnie montowanych instalacji LPG można spotkać filtry z magnetycznymi separatorami zanieczyszczeń stalowego pochodzenia. Nie chronią one jednak w sposób właściwy wrażliwych na zanieczyszczenia dysz gazowych i elektrozaworów. Dlatego też w instalacjach sekwencyjnych coraz częściej stosuje się przeznaczone do tego celu filtry propanu-butanu w tzw. fazie gazowej. Fachowcy radzą wymieniać filtry paliwowe w instalacjach LPG przede wszystkim przed sezonem zimowym, który jest trudnym okresem dla silników zasilanych gazem. Uwaga! Przed wymianą należy dokładnie wyczyścić wnętrze obudowy filtra fazy ciekłej.