Małe i niedoceniane
Jednym z najważniejszych, a mimo to niedocenianych elementów składowych silników wysokoprężnych z wtryskiem common rail jest czujnik ciśnienia, a także zawory regulujące ciśnienie robocze i ilość paliwa, umiejscowione na szynie zasilającej. Ich awarie skutkują błędami w jednostce sterowania silnikiem, co przekłada się na jego nierównomierną pracę.
Od 0 do 1800 barów
Czujnik ciśnienia znajdziemy na końcu szyny zasilającej wtryskiwacze. Jego głównym zadaniem jest informowanie sterownika jednostki napędowej o ciśnieniu paliwa znajdującego się już za pompą wysokiego ciśnienia. Jak to działa? Wewnątrz czujnika zamontowane są stalowe membrany, które mają zdolność odkształcania się na skutek ciśnienia paliwa. Wartość odkształcenia membrany jest mierzona przez tzw. mostek pomiarowy. Ten ostatni przekształca wartość analogową w sygnał cyfrowy. Zasilanie czujnika ciśnienia odbywa się poprzez sterownik (5V, za pomocą złącza trójstykowego). Zakres pomiarowy waha się zaś od 0 do 1800 barów. Zmiana ciśnienia o 100 barów powoduje jednoczesną zmianę napięcia o 0,2 V. Charakterystyka czujnika ciśnienia ma przy tym charakter liniowy. Oznacza to, iż każdej jednostkowej zmianie ciśnienia towarzyszy stała jednostkowa zmiana napięcia. Jednym z najczęstszych uszkodzeń czujnika ciśnienia, jest uszkodzenie przewodu sygnałowego lub nieprawidłowości na stykach łączących.
Ciśnienie i ilość paliwa
Z trzema regulacjami
Podczas pracy jednostki napędowej mamy do czynienia z trzema podstawowymi metodami regulacji zarówno ciśnienia, jak i ilości paliwa za pompą wysokociśnieniową. Fachowcy wyróżniają tu sterowanie zaworem ilościowym na pompie wysokociśnieniowej, zaworem ciśnieniowym na zasobniku, czyli szynie zasilającej oraz tzw. sterowanie kombinowane, które – jak łatwo się domyśleć – stanowi połączenie wcześniej wymienionych metod. Funkcjonowanie zaworów ilościowego i ciśnieniowego zostało omówione już powyżej, jak zatem działa jednostka napędowa w sterowaniu kombinowanym? Funkcjonuje ono jedynie w przypadku wtryskiwania bardzo małych ilości paliwa do poszczególnych cylindrów: dość powiedzieć, iż wartość ta nie przekracza zazwyczaj 4 mg. Jak to działa? W przypadku aplikacji tak małych ilości paliwa, całkowicie zamknięty jest zawór regulujący ilość paliwa dopływającego do pompy wysokociśnieniowej. W praktyce oznacza to, iż wtryskiwacze nie wtrysną takiej ilości paliwa, jaka zostaje wpompowana do całego układu. W konsekwencji w tym czasie ciśnienie robocze w szynie zasilającej będzie zatem gwałtownie narastać. Aby temu zapobiec, otwarły zostaje drugi z zaworów – ciśnieniowy za pośrednictwem wspomnianego już wyżej kanału przelewowego. Przy temperaturze cieczy chłodzącej niższej od 1 st. C, włącza się zawsze regulacja ciśnieniowa, natomiast w przypadku przekroczenia temperatury 15 st. C, w stan aktywacji wchodzi regulacja kombinowana.