Hybrydowe diesle
Francuski koncern PSA zamierza wprowadzić do swojej oferty pojazdy napędzane hybrydowymi silnikami wysokoprężnymi.
Dotychczas PSA (Citroen – Peugeot) skupiony był nad opracowywaniem „czystych" i oszczędnych silników wysokoprężnych. Jak widać Francuzi chcą również rywalizować w produkcji napędów hybrydowych, wykorzystujących silniki wysokoprężne. Ford, DaimlerChrysler i Toyota opracowali już tego typu napędy dla aut luksusowych. PSA natomiast chce je upowszechnić w pojazdach z popularnego segmentu „C" – czyli w samochodach kompaktowych. Przygotowano dwa takie auta – Citroena C4 i Peugeota 307, które przechodzą obecnie testy. Do ich napędu wykorzystano silniki wysokoprężne HDi o pojemności 1.6, wyposażone w filtr cząstek stałych i współpracujące z modułem elektrycznym. Gdy samochód porusza się z niewielkimi prędkościami, napędzany jest modułem elektrycznym. Mocniejsze dodanie gazu powoduje uruchomienie się silnika spalinowego. Podczas jazdy z wyższą prędkością, moduł elektryczny może być dodatkowym źródłem mocy.
Jak twierdzi prezes koncernu PSA, Jean-Martin Folz, napęd ten może być wykorzystywany w każdym aucie segmentu „C", produkowanym przez Citroena czy Peugeota. Dotyczy to zarówno pojazdów opracowanych na płycie podłogowej Platform 2, jak i Platform 3. Nie przewiduje się natomiast, przynajmniej na tym etapie prac, stosowania tego typu napędu w samochodach czteronapędowych. Atutem tego rozwiązania jest ograniczona emisja szkodliwych związków do atmosfery, jak i niskie zużycie paliwa, na poziomie 3,4 l/ 100 km.
Problemem pozostaje cena takiego pojazdu, która w tej chwili jest wyższa średnio o około 8 000 euro od ceny samochodu napędzanego w tradycyjny sposób, czyli tylko silnikiem wysokoprężnym. Jak powiedział Jean-Martin Folz :" ... trwają intensywne starania, aby firmy partnerskie jak: Valeo, Faurecia czy Saft, dostarczające akumulatory, moduły elektryczne i układy hamulcowe, starały się jak najbardziej obniżyć koszty produkcji podzespołów. Chcemy, aby różnica w zakupie auta z napędem hybrydowym była porównywalna z różnicą w cenie pomiędzy autem z silnikiem benzynowym a wysokoprężnym. Chcielibyśmy aby do 2010 roku różnica w cenie między dieslem – hybrydą, a konwencjonalnym HDi nie przekroczyła 2 000 euro. Wtedy bowiem, będzie mogła jeszcze stanowić interesującą alternatywę dla aut z silnikami wysokoprężnymi ... " .
Jak się szacuje roczna wielkość sprzedaży aut napędzanych hybrydowymi dieslami może wynosić 10 000 pojazdów.