Gdy winę ponoszą ... klocki
Każdemu zmotoryzowanemu dobrze znany jest tandem złożony z klocków i tarcz hamulcowych. To one właśnie w duecie odpowiadają za skuteczność hamowania samochodu we wszelkich sytuacjach drogowych. Czasem jednak, w tej wydawać by się mogło zgranej parze, zdarzają się zgrzyty. W większości przypadków winę za taki stan rzeczy ponoszą nieprawidłowo dobrane klocki hamulcowe.
Gdy kierownica drży ...
Najczęstszym objawem nieprawidłowo funkcjonującego układu hamulcowego, jest drżenie odczuwalne na kole kierownicy. Przed postawieniem właściwej diagnozy należy jednak upewnić się, czy koła samochodu są prawidłowo wyrównoważone. Jeśli stwierdzimy, że w tym względzie wszystko funkcjonuje prawidłowo, wtedy musimy przyjrzeć się bliżej klockom i tarczom hamulcowym. Zazwyczaj wibracje na kole kierownicy powodują te ostatnie, a ściślej mówiąc ich odkształcenia i trwała deformacja.
Winna okładzina
Przyczyna odkształceń tarcz hamulcowych, leży w wielu przypadkach w niewłaściwym doborze klocków hamulcowych do danego typu pojazdu. Okładzina cierna klocków o zbyt niskim zakresie odporności termicznej uszkadza się powierzchniowo, co z kolei prowadzi do przegrzania się tarcz hamulcowych i w konsekwencji do ich trwałej deformacji. Przy montażu należy zatem wybierać klocki hamulcowe przeznaczone do określonych zadań, które zostały postawione przed pojazdem. Niestety, nie wszyscy producenci klocków ułatwiają zadanie mechanikom samochodowym, choć są również chwalebne przypadki kodowania klocków określonym kolorem. Dzięki temu eliminuje się ryzyko zamontowania niewłaściwych komponentów, a poprzez to uszkodzenia tarcz hamulcowych.
Generalnie do codziennej jazdy po drogach publicznych, wystarczają klocki o odporności temperaturowej do 400 st. C. Należy jednak pamiętać, iż mają one zastosowanie wyłącznie w przypadku spokojnej jazdy, czyli bez częstego i nagłego używania pedału hamulca. W przypadku preferowania bardziej agresywnej jazdy, warto zamontować klocki o podwyższonej odporności temperaturowej do 650 lub 750 st. C. Jeszcze inaczej ma się rzecz w przypadku eksploatacji pojazdu w terenie górskim lub w sportach wyczynowych, takich jak rajdy i wyścigi. W takich przypadkach warto pomyśleć o klockach charakteryzujących się najwyższą odpornością temperaturową, wytrzymującą nawet 900 st. C.
Na co zwracać uwagę?
Przy doborze klocków hamulcowych główna uwaga musi być zwrócona na materiał, z którego zostały one wykonane. Jest to szczególnie istotne, ponieważ gama okładzin ciernych jest bardzo różnorodna, od organicznych, po niemetaliczne, czy ceramiczne. Ponadto mogą one zawierać domieszki, m.in. pyłu diamentowego lub włókien aramidowych. Poszczególne rodzaje okładzin ciernych charakteryzują się odrębnymi właściwościami. I tak okładziny z elementami organicznymi będą w większym stopniu zużywały tarcze hamulcowe, zaś dysponujące mieszanką ceramiczną zapewnią niższe pylenie. W przypadku tych ostatnich nie bez znaczenia jest również podwyższona odporność temperaturowa. Poza właściwym doborem pod względem materiału, z którego zostały wykonane okładziny cierne klocków hamulcowych, przy każdorazowym montażu klocków hamulcowych, należy zwracać uwagę na informacje o właściwych dla danej grupy współczynnikach tarcia. Właściwy dobór klocków wpływa bowiem zarówno na skuteczność hamowania w każdych warunkach drogowych, jak i na ograniczenie uszkodzeń całego układu oraz na jego żywotność.
Odporność temperaturowa klocków hamulcowych w zależności od warunków eksploatacji:
- poruszanie się na drogach publicznych (niska żywotność) – do 400 st. C
- poruszanie się na drogach publicznych (średnia żywotność) – do 650 st. C
- poruszanie się na drogach publicznych (wysoka żywotność) – do 750 st. C
- rajdy i wyścigi samochodowe – 900 st. C