Filtr paliwa w dieslu - ważna okresowa wymiana
Wymiana filtra paliwa w silnikach benzynowych nie stwarza na ogół poważniejszych kłopotów: motor po takiej operacji "odpala" prawidłowo i zachowuje stabilne obroty. Inaczej może być w przypadku wymiany filtrów oleju napędowego w jednostkach wysokoprężnych i to zarówno z mechanicznymi układami wtryskowymi, jak i z systemem common rail. Czasami bowiem już po dokonanej operacji, pojawiają się kłopoty z rozruchem Diesla lub ten ostatni dławi się, bądź gaśnie w czasie jazdy.
Czystość i właściwy dobór
W jednostkach wysokoprężnych stosowane są różne rodzaje filtrów oleju napędowego: najczęściej montuje się tzw. puszkowe i z wkładami filtracyjnymi. Fachowcy zalecają, aby wymieniać je właśnie teraz, czyli przed nastaniem sezonu zimowego. W przypadku tzw. filtrów puszkowych należy zastępować je nowymi. Natomiast w filtrach wyposażonych we wkłady filtracyjne wymienia się te ostatnie, uprzednio dokładne oczyszczając obudowy filtrów, jak i gniazda, w których są montowane. Należy również starannie skontrolować przewody paliwowe, w tym również tzw. powrotny, którego zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru paliwa do zbiornika. Uwaga! Przy każdorazowej wymianie filtra, należy na nie zakładać wyłącznie nowe opaski zaciskowe. Przy podjęciu decyzji o wymianie filtra oleju napędowego na nowy, konieczne jest odpowiednie jego dopasowanie – do zasilania wyłącznie ON lub także biodieslem. Musi się to odbywać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu i przy użyciu katalogu części (najlepiej renomowanych wytwórców). Warsztatowcy dopuszczają również stosowanie zamienników pod warunkiem, iż ich właściwości będą stuprocentowo zgodne z oryginałem.
Odpowietrzanie na różne sposoby
Po każdorazowej wymianie filtra paliwa w dieslu, należy starannie odpowietrzyć instalację paliwową pojazdu. Procedura ta jest odmienna w różnych typach jednostek wysokoprężnych. W silnikach z elektryczną pompą paliwa, należy w tym celu kilkakrotnie włączyć i wyłączyć zapłon. Znacznie bardziej pracochłonne jest odpowietrzanie instalacji paliwowej w dieslach wyposażonych w ręczną pompę. W tym przypadku należy przy jej użyciu napełniać cały układ do momentu, kiedy zamiast paliwa będzie pompowane powietrze. Jeszcze inaczej następuje odpowietrzanie w starszych typach jednostek wysokoprężnych, w których filtr oleju napędowego został umieszczony przed mechaniczną pompą zasilającą. Dzięki takiemu układowi, instalacja paliwowa odpowietrza się sama ... tyle, że w teorii. W praktyce, na skutek zużycia pompy, nie jest ona w stanie właściwie przepompować oleju napędowego. Dlatego też przed pierwszym uruchomieniem bardziej wiekowego diesla po wymianie filtra paliwa, zaleca się zalanie go czystym olejem napędowym.
Ja mu w gaz, a on ... zgasł
Czasami jednak, pomimo starannie dobranego filtra oleju napędowego i prawidłowego odpowietrzenia instalacji paliwowej, silnik „odpala” dopiero po kilkunastu sekundach lub w ogóle nie udaje się go uruchomić. W innych przypadkach gaśnie on w czasie jazdy lub samoczynnie przechodzi w tryb awaryjny. Co się dzieje, czy winę za ten stan rzeczy ponosi dopiero co wymieniony filtr? Odpowiedź jest negatywna, a niepożądanych przyczyn należy szukać gdzie indziej. W niektórych przypadkach bowiem, wymienione powyżej problemy z silnikiem mogą wynikać np. z zatarcia się pompy wysokiego ciśnienia (w dieslach z systemem common rail). W wielu przypadkach przyczynia się do tego holowanie niesprawnego pojazdu, a uszkodzenie pompy skutkuje zazwyczaj poważnym (i kosztownym w usunięciu) zanieczyszczeniem całego układu paliwowego. Inną przyczynę pojawiających się problemów z uruchomieniem diesla, może również stanowić obecność wody w filtrze oleju napędowego. Dzieje się tak, ponieważ ten ostatni spełnia także funkcję odstojnika wody, uniemożliwiając przedostanie się wilgoci do precyzyjnego układu wtryskowego i zniszczenia pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Dlatego też fachowcy zalecają, aby w pojazdach wyposażonych w separator wody lub filtr z separatorem, spuszczać wodę z osadnika separatora. Jak często? W lecie wystarczy raz w tygodniu, w zimie zaś operacja ta powinna być wykonywana nawet codziennie.