Euro NCAP wyróżnia najlepsze innowacje w dziedzinie bezpieczeństwa
Jak wiemy, zmniejszenie zużycia paliwa oraz redukcja emisji CO2 stały się ostatnimi czasy oczkiem w głowie konstruktorów nowych aut. Nie należy jednak zapominać o jeszcze jednej kwestii, z powodzeniem rozwijanej przez motoryzacyjnych inżynierów. A mowa o bezpieczeństwie wspomaganym coraz to nowymi, innowacyjnymi technologiami.
Nad podnoszeniem bezpieczeństwa nowych aut sprzedawanych na naszym kontynencie od lat dba Euro NCAP. Organizacja ta wykonuje szczegółowe testy zderzeniowe najnowszych konstrukcji, których wyniki udostępnia szerokiemu gronu potencjalnych nabywców. Tym samym, Euro NCAP wymusza na producentach aut stosowanie coraz to bezpieczniejszych rozwiązań.
Podczas, gdy do tej pory organizacja skupiała się nad sprawdzaniem nowych modeli pod kątem bezpieczeństwa biernego (tj. ochrona pasażerów po kolizji), teraz szczególną uwagę zwraca także na bezpieczeństwo czynne (tj. zapobieganie kolizji). Oznacza to nic innego, jak kolejny nacisk na producentów samochodowych.
Aby wyróżnić marki stosujące nowoczesne systemy zapobiegające wypadkom, Euro NCAP postanowiło stworzyć serię nagród o nazwie „Euro NCAP Advanced". Tytuł ten zarezerwowano dla innowacyjnych technologii oferujących naukowo udowodnione korzyści dla bezpieczeństwa.
Co prawda, przyznawanie nagrody „Euro NCAP Advanced" oparto przede wszystkim na szczegółowych testach ekspertów Euro NCAP, jednak nie zapomniano także o dodatkowej inicjatywie ze strony producenta danego systemu. Przed rozpoczęciem rygorystycznych badań, firma musi dokładnie określić, jak dane rozwiązanie poprawić ma bezpieczeństwo na drogach.
Poprzez uruchomienie nowej serii nagród, Euro NCAP ma zamiar zwiększyć świadomość konsumentów o dostępności oraz funkcjonowaniu technik poprawiających bezpieczeństwo czynne. Organizacja chce zwrócić uwagę, że nie tylko poduszki powietrzne czy strefy zgniotu świadczą o poziomie bezpieczeństwa – ważne jest także to, jak konstrukcja auta umożliwia zapobieganie ewentualnym kolizjom.
Po przeprowadzeniu serii wyczerpujących testów sprawdzających nowe technologie, Euro NCAP nagrodziło tytułem „Euro NCAP Advanced" dziesięć systemów. Wyróżnione rozwiązania zostały przedstawione na specjalnej konferencji, zorganizowanej podczas targów w Paryżu. Oto one.
Audi Side Assist – system kontrolujący sytuację w tzw. martwym polu (obszarze niewidocznym w lusterkach bocznych). Przy prędkości powyżej 30 km/h dwa radary zamontowane w tylnym zderzaku stale monitorują martwą strefę, sprawdzając czy w jej obrębie nie znajduje się samochód. Ponadto, asystent kontroluje odległość od jadącego obok pojazdu oraz jego prędkość, informując kierowcę czy ewentualna zmiana pasa ruchu nie wiąże się z niebezpieczeństwem kolizji. Co ważne, Audi Side Assist wspomaga także kierowcę przy manewrze wyprzedzania.
BMW Assist Advanced eCall – asystent automatycznego alarmowania o wypadku auta. Element pakietu „BMW Assist", który po wykryciu kolizji pojazdu wysyła szczegółowe informacje do centrum wypadkowego. Słowo „szczegółowe" jest w pełni adekwatne do wysyłanych wiadomości – system podaje bowiem dokładną lokalizację wypadku, liczbę pasażerów, dane na temat uruchomienia i położenia poduszek powietrznych, a nawet spodziewane obrażenia podróżnych. Ta ostatnia funkcja oparta jest na zaawansowanym algorytmie, który określa skutki kolizji na podstawie innych informacji wysyłanych do centrum wypadkowego.
Samo powiadomienie centrum o szczegółach wypadku odbywa się poprzez wykorzystanie telefonów komórkowych. Dane wysyłane są poprzez wiadomość SMS, Advanced eCall próbuje także nawiązać kontakt głosowy pomiędzy podróżnymi a centrum. Wszystkie informacje są natychmiast przekazywane do służb ratunkowych, które dzięki dokładnemu obrazowi wypadku mogą skuteczniej zminimalizować jego skutki (zasoby służb są wykorzystywane znacznie efektywniej).
Citroën Localized Emergency Call – kolejny system informujący centrum alarmowe o zaistnieniu wypadku. Podobnie jak w przypadku rozwiązania BMW, Localized Emergency Call bezpośrednio po wykryciu kolizji nawiązuje kontakt z centrum wypadkowym oraz odpowiednimi służbami. Również tutaj system wysyła SMS-a ze szczegółami dotyczącymi skutków zdarzenia. We Francji, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Luksemburgu i Holandii centrum umożliwiać będzie rozmowę w ojczystym języku, w pozostałych krajach europejskich z pomocą przyjdzie numer „112".
Honda Collision Mitigation Brake System (CMBS) – system automatycznego hamowania awaryjnego. CMBS wykorzystuje specjalny radar do wykrywania pojazdów ruchomych i nieruchomych znajdujących się 100 metrów przed autem. Kiedy układ „stwierdzi", że istnieje realne ryzyko zderzenia się z daną przeszkodą, rozpoczyna trzy-etapowy proces zapobiegania/minimalizacji skutków kolizji. W pierwszym, kierowca powiadamiany jest o niebezpieczeństwie poprzez sygnały świetlne i dźwiękowe. W drugim, pas kierowcy zostaje trzykrotnie napięty, a samochód rozpoczyna automatyczne wytracanie prędkości. Gdy zderzenie jest nieuniknione, CMBS maksymalnie napina pasy bezpieczeństwa i uruchamia awaryjne hamowanie (silniejsze, jeśli kierowca naciska na pedał hamulca). System działa powyżej 15 km/h.
Mercedes-Benz PRE-SAFE ® - układ przewidujący kolizję oraz minimalizujący jej skutki. PRE-SAFE monitoruje stan pojazdu, sprawdzając prędkość, położenie pojazdu na drodze, a także siłę nacisku na pedały. Jeżeli PRE-SAFE wykryje, że kolizja jest prawdopodobna, system napina pasy bezpieczeństwa i reguluje ustawienia siedzeń tak, aby zminimalizować obrażenia podróżnych. W razie konieczności, PRE-SAFE zamyka także szyby boczne oraz szyberdach. Układ ten działa od prędkości ponad 30 km/h, a jego wyłączenie przez kierowcę jest niemożliwe.
Mercedes-Benz PRE-SAFE ® Brake – technologia uzupełniająca system PRE-SAFE, odpowiadająca za awaryjne hamowanie. Poprzez wykorzystanie czujników radarowych, samochód sprawdza, czy istnieją jakiekolwiek niebezpieczeństwa zderzenia. Jeżeli takowe powstaną, około 2,5 sekundy przed kolizją kierowca ostrzegany jest przed niebezpieczeństwem. W przypadku naciśnięcia pedału hamulca, wykorzystywana jest pełna siła układu hamulcowego, jeśli jednak kierowca nie reaguje, system stosuje częściowe hamowanie. Kiedy PRE-SAFE Brake „uzna", że zderzenie jest nieuniknione, napinane są pasy bezpieczeństwa, a auto wykorzystuje maksymalną siłę hamowania.
Opel Eye – system monitorujący znaki drogowe przed samochodem. Specjalna kamera pobiera informacje z oznaczeń drogowych, które później analizowane są przez specjalny układ elektroniczny. Układ ten nie tylko zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ale także zapamiętuje znaki drogowe. Jeżeli system wykryje nagłe opuszczenie pasa ruchu, ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz migającą ikoną widoczną na desce rozdzielczej. Sygnały te są pomijane, gdy system wykryje wyraźną interwencję kierowcy (użyte zostają kierunkowskazy, układ kierowniczy, pedały). Opel Eye działa przy prędkości powyżej 60 km/h.
Peugeot Connect SOS – układ alarmujący odpowiednie służby o wypadku i jego szczegółach. System SOS został opracowany wspólnie z Citroenem (również należącym do koncernu PSA) i podobnie jak Localized Emergency Call, powiadamia centrum ratunkowe o skutkach kolizji i nawiązuje kontakt pomiędzy podróżnymi a danym centrum.
Volkswagen Lane Assist – system zapobiegający nieplanowanej zmianie pasa ruchu. Jego podstawowym elementem jest kamera (zamontowana na środkowym lusterku wstecznym), która kontroluje sytuację przed autem, a dokładnie sprawdza położenie auta względem pasów ruchu. Układ wykorzystuje informacje na temat prędkości oraz toru jazdy do obliczania odległości do danego pasa oraz czasu, jaki potrzebny byłby na jego przekroczenie. Jeśli system wykryje krytyczne wartości parametrów czasu i odległości, ostrzega kierowcę poprzez delikatne wibracje kierownicy. Co ważne, volkswagenowska technologia jest w stanie automatycznie skorygować tor jazdy. Cały układ działa przy prędkości powyżej 65 km/h.
Volvo City Safety – kolejne rozwiązanie umożliwiające automatyczne uruchomienie awaryjnego hamowania. Czujnik radarowy umieszczony w górnej części przedniej szyby kontroluje obszar przed samochodem (w zasięgu 10 metrów) i rozpoznaje sytuację, jeśli zajdzie niebezpieczeństwo kolizji. Jeżeli zderzenie okaże się prawdopodobne, City Safety w pierwszej kolejności uruchamia system Emergency Brake Assist, który przygotowuje hamulce na wykorzystanie maksymalnej siły hamowania. Jeśli kierowca nie zareaguje na niebezpieczną sytuację na drodze, system automatycznie wyhamowuje samochód. Gdy prędkość jest niższa od 15 km/h City Safety jest w stanie zatrzymać auto, kiedy jednak prędkość przekracza 15 km/h system jedynie minimalizuje skutki kolizji. Cały układ funkcjonuje przy prędkości od 3,6 do 30 km/h.