Elastycznie dla tłumienia
Utrzymanie masy pracującej jednostki napędowej, przy jednoczesnym oddziaływaniu momentu obrotowego, to tylko niektóre zadania stawiane przed elastycznymi poduszkami silnika i skrzyni biegów. Ze względu na komfort podróżowania, a nade wszystko bezpieczeństwo jazdy, muszą one być na bieżąco kontrolowane i w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wymieniane na nowe.
Trudny żywot poduszek ...
Poza wymienionymi już funkcjami, które muszą spełniać poduszki silnika i skrzyni biegów, można wyliczyć również neutralizowanie oddziaływania sił bezwładności, np. podczas przyspieszania, hamowania, a także jazdy w ciasnych łukach drogi. To jednak nie wszystko. Poduszki muszą również skutecznie izolować hałas i niepożądane wibracje, wynikające z bezwładności pracującego silnika oraz samego procesu spalania mieszanki paliwowej. I wreszcie ostatnim zadaniem, któremu muszą sprostać, jest jak najskuteczniejsze tłumienie różnego rodzaju drgań pochodzących z nierównej nawierzchni dróg.
Z osłoną termiczną
Producenci poduszek silnika i skrzyni biegów prześcigają się w oferowaniu coraz lżejszych, a przy tym bardziej trwałych rozwiązań od tradycyjnie dotąd stosowanych. Jednym z nich jest bardzo lekkie zawieszenie silnika, które udało się uzyskać poprzez zmniejszenie masy własnej poduszki. Rozwiązanie to pozwala m.in. na bardziej optymalną kontrolę niepożądanych drgań pochodzących od nierówności jezdni. W nowoczesnym zawieszeniu silnika zastosowano ponadto specjalną osłonę termiczną, dzięki której energia cieplna z jednostki napędowej nie jest kierowana bezpośrednio na poduszkę, jak ma to miejsce w tradycyjnych rozwiązaniach. W konsekwencji udało się znacznie przedłużyć żywotność oraz skuteczność działania tej ostatniej.
Elastyczne dla lekkich
Z kolei alternatywą dla klasycznego przegubu Hardy`ego, jest elastyczne sprzęgło wału napędowego (zob. zdjęcie główne publikacji). Najbardziej wyróżniającą je cechą, jest podwójne opasanie warstwami gumy. Dzięki temu znacznie lepiej niż w przypadku dotychczasowych rozwiązań realizowana jest funkcja tłumienia drgań. Elastyczne sprzęgło mocowane jest do wału napędowego kół tylnych, a także w pojazdach z napędem 4x4, zapewniając nie tylko płynny obrót, ale także bieżące wyrównywanie odchyleń kątowych. Elastyczne sprzęgło wału napędowego możemy spotkać m. in w BMW serii 1, 3, 7, i S.
Z (prawie) całkowitą redukcją
Nowoczesnym rozwiązaniem chroniącym przed szkodliwymi wibracjami (promieniowymi) wału korbowego, jest tzw. odsprzęglone kolo pasowe wału korbowego (zob. zdjęcie powyżej). Będąc centralnym elementem jednostki napędowej zapobiega wibracjom (w zależności od konstrukcji i producenta, nawet do 90 proc.) wszystkich komponentów napędzanych paskiem. Chodzi przede wszystkim o pompy wodne i wspomagania kierownicy, alternatory i pasy wentylatorów. W samochodach wyposażonych w turbosprężarkę, chroni również skutecznie tę ostatnią. Jak podkreślają fachowcy, koła pasowe wału korbowego należy bezwzględnie sprawdzać po przebiegach rzędu 90 tys. km oraz wymieniać wraz z zestawem paska napędowego. W przypadku kół pasowych, szczególnie istotne jest stosowanie oryginalnych części. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Stopień złożoności konstrukcyjnej tych elementów powoduje bowiem, iż zamontowanie tzw. zamienników skutkuje w szybkim czasie wzrostem emisji hałasu i – co jest znacznie gorszą alternatywą – nasileniem się niepożądanych drań i wibracji. Te ostatnie zaś przyczyniają się do postępujących uszkodzeń urządzeń napędzanych paskiem, w skrajnych przypadkach mogą przyczyniać się również do trwałego uszkodzenia jednostki napędowej.