Drży jak ... kierownica
Jakie są najczęstsze przyczyny niepożądanych wibracji podczas eksploatacji auta?
Niepokojące drgania koła kierownicy w czasie jazdy, podczas przyspieszania lub hamowania, świadczą zazwyczaj o uszkodzeniu, bądź zużyciu określonego elementu układu zawieszenia lub napędowego pojazdu. Wbrew pozorom, ustalenie przyczyn wibracji jest jednak dość skomplikowane. Powodować je mogą bowiem zarówno niewyważone koła lub skrzywione tarcze hamulcowe, jak i wyeksploatowane metalowo-gumowe tuleje wahaczy. Często przyczyn należy upatrywać również w zbyt dużych luzach na sworzniach lub końcówkach drążków kierowniczych. Aby właściwie zdiagnozować przyczynę niepożądanych drgań, konieczna jest wizyta w specjalistycznym warsztacie samochodowym dysponującym niezbędnymi przyrządami pomiarowymi. Wcześniej jednak warto zorientować się, na którym etapie eksploatacji samochodu są one najbardziej odczuwalne.
Na biegu, czy na luzie?
Drgania kierownicy pojawiające się podczas jazdy ze stałą prędkością lub na tzw. biegu jałowym, mogą świadczyć o nieprawidłowo wyważonych kołach. Jeśli po usunięciu tej usterki sytuacja nie ulega poprawie, wtedy należy baczniej przyjrzeć się samym oponom. Ich zniekształcenia lub uszkodzenia wpływają również na wibracje układu kierowniczego. W polskich realiach drogowych, za niepożądane drgania koła kierownicy winę ponoszą przede wszystkim felgi, które uległy zwichrowaniu podczas eksploatacji samochodu na nierównej i dziurawej nawierzchni. Skrzywienie felg można łatwo zauważyć na warsztatowym przyrządzie do wyważania kół: wprawione w ruch obrotowy wykazują bowiem tendencję do tzw. bicia.
Podczas przyspieszania …
Kiedy wdepnięciu na pedał gazu towarzyszy nerwowa „trzęsionka” koła kierownicy to znak, iż uszkodzeniu uległ element układu napędowego. W praktyce oznacza to gruntowne sprawdzenie przegubów zewnętrznych i wewnętrznych. W przypadku ich usterki, należy je niezwłocznie wymienić. Drgania pojawiające się podczas przyspieszania mogą być również spowodowane nadmiernymi luzami na sworzniach lub końcówkach drążków kierowniczych. Niestabilne zachowanie się koła kierownicy jest też często wynikiem uszkodzenia lub zużycia metalowo-gumowych tulejek wahaczy.
… lub w czasie hamowania
Zwichrowane tarcze hamulcowe są najczęściej przyczyną wzmagających się drgań kierownicy – w szczególności podczas hamowania przy dużej prędkości pojazdu. Powinno się je jak najszybciej wymienić, ponieważ dalsza eksploatacja może skutkować nie tylko ograniczeniem skuteczności hamowania, ale przede wszystkim trudnościami z utrzymaniem prostoliniowego toru jazdy. Czasami wymiana tarcz na nowe nie rozwiązuje jednak problemu: konieczne jest wtedy gruntowne zbadanie łożyskowania piast kół. Dokonuje się tego za pomocą specjalnego czujnika zegarowego. W niektórych, bardzo rzadkich przypadkach, wibracje na kole kierownicy podczas hamowania może powodować również nieprawidłowo wyregulowany hamulec ręczny.
Szkodliwy bezruch
Jednak nie tylko uszkodzenia elementów zawieszenia lub napędowego stanowią przyczynę nieprzyjemnych drgań kierownicy. Okazuje się bowiem, iż może je powodować trwałe odkształcenie się opon, będące skutkiem długotrwałego postoju pojazdu. Problem ten nie dotyczy przy tym jedynie wiekowych i rzadko eksploatowanych samochodów. Mogą go bowiem doświadczyć również właściciele fabrycznie nowych aut, szczególnie tych, które długo stały na salonowych placach. W obu przypadkach fachowcy zalecają okresowe (np. co dwa, trzy tygodnie) uruchomienie, lub choćby przetoczenie samochodu. Należy również pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia powietrza w oponach: w autach unieruchonionych na dłużej, powinno ono mieć wyższą wartość od zalecanej przez producenta ogumienia.