Co tak stuka?
Niepokojące odgłosy dobiegające z układu zawieszenia auta.
Głuche lub metaliczne dźwięki wydobywające się podczas jazdy spod przednich kół samochodu są nie tylko irytujące, ale mogą zwiastować zbliżającą się awarię. Czasami niepokojące stuki, bardziej lub mniej intensywne, bywają słyszalne również z tyłu pojazdu. Niezależnie od tego, z którego miejsca dobiegają, należy potraktować je bardzo poważnie i skierować samochód do specjalistycznego warsztatu. Fachowa diagnoza pozwoli bowiem uniknąć niemiłych niespodzianek na drodze, w tym trwałego unieruchomienia auta.
Nie tylko amortyzatory
Wielu kierowców obwinia amortyzatory za głośne stuki dochodzące z układu zawieszenia samochodu. Tymczasem w większości przypadków niepożądane dźwięki nie są spowodowane nieprawidłowym działaniem, ale wadliwym montażem amortyzatorów. Stanisław Łaniewski, mechanik z Katowic: – Przyczyną nieprzyjemnych odgłosów mogą być np. poluzowane nakrętki górnego mocowania amortyzatora, które nie zostały odpowiednio dociągnięte przez mechanika. Sytuacja taka zdarza się również w zawieszeniach z kolumnami McPhersona, kiedy niewłaściwie została dokręcona nakrętka mocująca wkład w kolumnie – wyjaśnia.
W przypadku kolumn McPhersona, niepokojące stuki mogą również wynikać z roztargnienia lub pośpiechu mechanika. O co chodzi? Częstym „grzechem" popełnianym przy montażu kolumn jest pomijanie gumowego pierścienia, którego zadaniem jest właśnie izolowanie sprężyny od kołnierza kolumny. Ten ostatni, jeśli zostanie właściwie założony, skutecznie tłumi dgania McPhersona (zob. zdjęcie).
Uwaga na drążki!
Nieprzyjemne odgłosy dochodzące z przedniego zawieszenia samochodu, mogą również powodować zużywające się drążki kierownicze lub – co zdarza się częściej – ich końcówki. W przypadku tych ostatnich, wymiana jest stosunkowo prosta i polega na zdemontowaniu połączenia stożkowego lub wykręceniu zużytego lub skorodowanego gwintu z drążka. Uwaga! Po wymianie końcówek drążków (powinno się to robić parami), należy ustawić na nowo geometrię kół. Więcej trudności sprawi mechanikowi wymiana zużytych drążków kierowniczych: w przypadku braku dostępu do nich w komorze silnika lub kiedy nie są wkręcane (tzw. zaprasowane), konieczny jest pracochłonny demontaż przekładni kierowniczej z pojazdu.
Terkot i „pukanie"
Kiedy podczas przyspieszania lub ruszania ze skręconymi kołami słychać podejrzany terkot, wtedy prawie na pewno mamy do czynienia z uszkodzonymi lub zużytymi przegubami półosi napędowych. Ostatecznie jednak układ kierowniczy samochodu musi zdiagnozować mechanik w specjalistycznym warsztacie (przeguby podobnie jak całe półosie można regenerować). Uciążliwe hałasy mogą bowiem powodować również wybite gniazda amortyzatorów, łączniki stabilizatorów, czy tuleje metalowo-gumowe. Czasami też uporczywe stuki dobiegają z tyłu auta. Ich przyczyną mogą być np. pęknięte lub poluzowane wieszaki wydechu, które wypadły z zamocowań. Uszkodzone elementy należy wymienić, a jeśli nie wykazują oznak zużycia, ponownie umocować na właściwym miejscu.