Co sie psuje w MAF?
Czujniki przepływu powietrza MAF - bo o nich mowa w niniejszym artykule, są obok czujników EGT, zaworów EGR, cewek zapłonowych i pomp paliwa, istotnym elementem systemu sterowania współczesnych jednostek napędowych montowanych w pojazdach. Uszkodzenie może powodować utrudnienia związane z uruchomieniem silnika lub jego gaśnięcie, które zazwyczaj następuje wkrótce po jego rozruchu.
Jak to działa?
Podstawowym zadaniem czujnika przepływu powietrza MAF (z ang. Mass Flow - Sensor), jest pomiar masy powietrza wpływającego do silnika samochodu, a następnie przekazywanie prądu o napięciu odpowiadającym wielkości przepływu powietrza do elektronicznej magistrali sterującej (ECU). W samochodach montuje się różne rodzaje czujników, obecnie jednak najczęściej stosowane są tzw. czujniki plug-in-hot-wire. Można je spotkać wewnątrz kanału powietrza dolotowego. Zazwyczaj są one montowane między filtrem powietrza i korpusem przepustnicy. Czujniki plug-in-hot-wire dokonują nie tylko bieżącego pomiaru masy powietrza wpływającego do silnika pojazdu, ale reagują również na zmiany jego temperatury. Ujmując rzecz w największym skrócie, zmiany wartości natężenia prądu są przetwarzane na proporcjonalne napięcie (czytaj: odpowiadające wielkości przepływu powietrza) i następnie przesyłane do ECU. Na podstawie zebranych danych, ta ostatnia oblicza bieżącą gęstość powietrza, sterując dawką wtryskiwanego paliwa do komór spalania.
Co się psuje?
Nieprawidłowa praca masowego przepływomierza powietrza MAF, powoduje zazwyczaj zapalenie się lampki kontrolnej silnika. Równocześnie usterka jest zapisywana w postaci kodu diagnostycznego. Co zatem może powodować nieprawidłową pracę MAF? Uszkodzenie czujnika przepływu powietrza następuje w przeważającej większości przypadków na skutek nieprawidłowej instalacji filtra powietrza lub braku jego okresowej wymiany (zapchania). W niektórych przypadkach MAF nie psuje się, ulegając zanieczyszczeniu. W takiej sytuacji masowy przepływomierz powietrza może nadal funkcjonować, jednakże zmiany w jego charakterystyce spowodują przekazywanie niewłaściwych danych do centrali sterującej. Z uszkodzonym przepływomierzem zwykle da się również dalej jechać. Należy jednak pamiętać, iż magistrala sterująca będzie dawkowała wtedy uśrednioną dawkę paliwa, a nie związaną z bieżącymi parametrami pracy silnika. Zużycie paliwa będzie zatem wyższe, niż podczas pracy ze sprawnym przepływomierzem. Jakie są najczęstsze objawy niedomagań masowego przepływomierza powietrza? W najlepszym przypadku jest to słaby rozruch silnika. Jednostka wprawdzie funkcjonuje, ale spalanie jest niepełne. Czasami również wyczuwalny jest brak stabilności biegu jałowego, objawiający się wysoką lub niską prędkością obrotową lub nierównomiernością pracy jednostki napędowej. Uszkodzenie MAF objawia się również szarpaniem podczas przyspieszania, co może być objawem tzw. wypadania zapłonów. W takim przypadku zauważalne jest ponadto wydobywanie się kłębów czarnego dymu z wydechu. Niedomagania masowego przepływomierza powietrza prowadzą też do gaśnięcia silnika. Zazwyczaj następuje to bezpośrednio po jego uruchomieniu lub po naciśnięciu lub zwolnieniu pedału przyspieszenia.
Czyścić, czy nie?
Wadliwie funkcjonujący czujnik MAF należy niezwłocznie zastąpić nowym o takich samych parametrach. Z kolei w przypadku jego silnego zabrudzenia, można próbować czyszczenia. Fachowcy są jednak w tej kwestii podzieleni. Część z nich zaleca wykonanie takiego zabiegu, część zaś odradza głównie ze względu na możliwość uszkodzenia delikatnego oprzyrządowania czujnika. Niezależnie od tego, czy MAF będzie wymieniany, czy też czyszczony – po zamontowaniu nowego lub ponownej instalacji dotychczas użytkowanego, należy upewnić się, czy został prawidłowo zamontowany filtr powietrza. Dlaczego? Okazuje się bowiem, iż niekiedy nieszczelności w układzie dolotowym czy nieprawidłowo zainstalowany filtr powietrza, mogą dawać oznaki podobne do zepsutego przepływomierza. W takim przypadku wystarczy wymienić zabrudzony filtr powietrza, bez konieczności wymiany czujnika MAF.