Ciepło, gdy zimno
Druga połowa października to dobry czas, aby zainteresować się sprawnością ogrzewania naszego samochodu. W czasie jazdy w mroźne dni, prawidłowo funkcjonująca dmuchawa zapewni bowiem właściwy przepływ ciepłego powietrza, dzięki czemu nie będziemy odczuwali przenikliwego zimna. W jaki sposób jednak zagwarantować sobie przyjemne ciepło, kiedy przyjdzie nam siedzieć przez dłuższy czas we wnętrzu auta np. na parkingu? Uruchamianie co chwila silnika i dmuchawy nie jest dobrym rozwiązaniem - ani to bowiem ekologiczne, ani tym bardziej ekonomiczne. Warto w takich przypadkach, szczególnie jeśli wymieniona wyżej sytuacja miałaby pojawiać się częściej, pomyśleć o zamontowaniu w samochodzie ogrzewania postojowego, którego działanie byłoby niezależne od pracującego silnika.
Wodne ...
Najczęściej wybieranymi ogrzewaczami postojowymi w samochodach, są tzw. urządzenia wodne, w większości produkowane przez firmy Webasto i Eberspächer. Nazwa tych ogrzewaczy bierze się z miejsca ich zamontowania: są one bowiem instalowane w tzw. „małym" obiegu cieczy w układzie chłodzenia silnika. Jak działa taki rodzaj ogrzewania samochodowego? Po włączeniu urządzenia, za pomocą własnej pompy zasysana jest ze zbiornika auta benzyna lub olej napędowy. Następnie paliwo spalane jest w specjalnej komorze (przeważnie w granicach 0,5 litra na godzinę, choć ilość ta może się wahać w różnych ogrzewaczach). Ciepło wytworzone w wyniku spalania podwyższa temperaturę cieczy w układzie chłodzenia silnika do ok. 80-85 st. C. Ciecz jest następnie pompowana do nagrzewnicy w układzie ogrzewania pojazdu, zaś dmuchawa wentylacji tłoczy powietrze przez nagrzewnicę i kieruje je do wnętrza kabiny. Uwaga! Aby ogrzewanie postojowe mogło właściwie funkcjonować, konieczny jest sprawny akumulator. W przeciwnym wypadku, zwiększony pobór napięcia doprowadzi do rozładowania baterii i w konsekwencji problemów z uruchomieniem silnika samochodu. W ogrzewaczach postojowych renomowanych firm nie musimy się jednak tego obawiać: montowany jest w nich fabrycznie specjalny bezpiecznik, wyłączający urządzenie grzewcze przy spadku napięcia w instalacji elektrycznej poniżej 10,5V.
... na prąd
W naszym kraju wciąż znikomą popularnością cieszą się ogrzewacze elektryczne, podłączane do zewnętrznej sieci prądu zmiennego 230V. Na rynku dostępne są różnego rodzaju urządzenia, m.in. czeskiej firmy Ateso oraz renomowane ogrzewacze norweskiej Defy. Pełnią one podwójną funkcję: ogrzewają bowiem zarówno silnik, a także wnętrze kabiny samochodu. W pierwszym przypadku odbywa się to za pomocą specjalnej grzałki dopasowanej do określonego typu jednostki napędowej, w drugim zaś za ogrzewanie odpowiedzialna jest dmuchawa (zazwyczaj w przedziale mocy od 1350 do 2000W). Działanie ogrzewacza postojowego polega na doprowadzeniu energii z zewnętrznej sieci prądu zmiennego do wnętrza samochodu. W większości przypadków odbywa się to poprzez gniazdo wtykowe (tzw. mini plug), montowane od strony zewnętrznej przedniego zderzaka. W bogatszych wersjach elektrycznych ogrzewaczy postojowych, znajdziemy również funkcję doładowywania akumulatora.
i (rzadko) z gazem
Jeszcze do niedawna można było spotkać trzeci rodzaj ogrzewaczy postojowych (głównie firmy Truma), w których spalanym paliwem był gaz LPG. Urządzenia te były montowane m.in. w kamperach. Ich zadaniem było zarówno podgrzewanie wnętrza (w zależności od rodzaju i mocy ogrzewacza, maksymalny wydatek ciepłego powietrza oscylował w granicach 300 m sześc./h), jak i wody w specjalnym 10-litrowym bojlerze (od 15 do 60 st. C w ciągu ok. 20 min). Obecnie w kamperach gazowe urządzenia są zastępowane ogrzewaczami wodnymi lub powietrznymi. Wśród tych pierwszych montowane jest m.in. urządzenie Termo Top C Motocaravan, w przypadku zaś ogrzewania powietrznego rosnącą popularnością cieszy się kompaktowa instalacja Air Top Evo. Dzieje się tak dlatego, ponieważ te ostatnie urządzenia dzięki swoim małym rozmiarom, mogą być montowane pod siedzeniami, w szafkach lub w przestrzeni podwójnej podłogi. Część użytkowników kamperów wybiera również ogrzewacze pod nazwą Dual Top. Nic w tym dziwnego. Oferują one bowiem nie tylko grzanie wnętrza, ale również możliwość podgrzania wody do mycia i celów gospodarczych. Dodatkowym atutem tych ogrzewaczy jest możliwość zamontowania ich pod podwoziem samochodu, dzięki czemu nie ogranicza się miejsca we wnętrzu kampera.
Obsługa na trzy sposoby
Praca wszystkich rodzajów ogrzewaczy postojowych może być sterowana z wnętrza samochodu, jak i za pomocą urządzeń zewnętrznych. W pierwszym przypadku – tradycyjnym (i zarazem najtańszym), odbywa się to za pośrednictwem panela kontrolnego wbudowanego np. w deskę rozdzielczą. Zazwyczaj dostępna jest możliwość zaprogramowania trzech czasów uruchomienia ogrzewania. Urządzenia grzewcze mogą być również sterowane za pomocą pilota (z wyświetleniem funkcji ich włączania i wyłączania). Niektóre (czytaj: najdroższe) modele ogrzewaczy postojowych dysponują wbudowanym modułem, który umożliwia ich obsługę przez telefon stacjonarny i komórkowy. Wystarczy tylko wybrać odpowiedni numer (lub kod), by po wejściu do wnętrza samochodu rozkoszować się przyjemnym ciepłem ...