Cewki - co się psuje?
Cewki zapłonowe są jednymi z najbardziej trwałych elementów układów zapłonowych. Jednak i one w niektórych przypadkach mogą ulegać różnego rodzaju uszkodzeniom. Co ciekawe, w większości awarie powodują czynniki zewnętrzne, niezależne od ich działania. Mogą na nie wpływać bowiem m.in. niewłaściwe przewody zapłonowe, a także warunki zewnętrzne w postaci wysokiej temperatury i wilgoci. Za uszkodzenia cewek zapłonowych są czasem również odpowiedzialni warsztatowcy, szczególnie dokonując niewłaściwego demontażu.
Marna jakość (kabli) nie popłaca
Jak już zostało powiedziane, za nieprawidłowa pracę cewek zapłonowych są w wielu przypadkach odpowiedzialne przewody zapłonowe, a konkretnie ich nieodpowiednia (czytaj: marna) jakość. Newralgiczne miejsca stanowią przede wszystkim zakończenia kabli montowane w gniazdach cewek. Dlaczego? Końcówki przewodów wykonane z niskiej jakości materiału, tworzą często w kontakcie z gniazdami tzw. parę elektrochemiczną. Ta ostatnia zaś w konsekwencji doprowadza do awarii zarówno przewodów, jak i cewek zapłonowych. Jak to wygląda w praktyce? Na skutek postępującej nieuchronnie korozji, końcówka kabla zazwyczaj odrywa się i pozostaje we wnętrzu gniazda, podczas próby wyjęcia jej z gniazda cewki. Fachowcy doradzają, aby niezależnie od jakości materiału, z którego zostały wykonane przewody wysokiego napięcia, wymieniać je profilaktycznie co kilka lat.
Szkodliwa temperatura i wilgoć
Cewki zapłonowe montowane w samochodach, narażone są również na obciążenia termiczne panujące w komorze silnika. Szczególności chodzi o tzw. cewki jednoiskrowe, zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie głowicy silnika. Na skutek braku odpowiedniego chłodzenia, te ostatnie (szczególnie wykonane z materiałów o niskiej jakości) ulegają częstym awariom, w postaci zapiekania się połączeń ze świecami zapłonowymi. Na cewki zapłonowe działają też czynniki niezależne od elementów składowych samochodu. Szczególnie trudny dla nich jest okres zimowy, przynoszący stały kontakt zarówno z wilgocią zawartą w powietrzu, jak również przedostającą się pod maskę z drogi. Ten ostatni niekorzystny czynnik wzmacnia dodatkowo sól, którą obficie posypuje się jezdnie. Warto pamiętać, iż uszkodzenia cewek zapłonowych może też powodować mycie silnika przy użyciu myjek ciśnieniowych.
Gdy popsują w warsztacie ...
Cewki zapłonowe są również wrażliwe na nieodpowiedni montaż. Dokręcanie ich ze zbyt dużym momentem – zazwyczaj znacznie przekraczającym ogólnie zalecane 6 Nm – doprowadza do uszkodzenia (pęknięcia) głowic. Opłakane skutki w postaci zniszczenia, może przynieść również niewłaściwy demontaż cewek zapłonowych. Fachowcy doradzają, aby tę czynność wykonywać wyłącznie przy użyciu specjalnych „ściągaczy”, dopasowanych do określonego kształtu głowicy cewki. Obecnie stosuje się podstawowe trzy rodzaje narzędzi, przeznaczonych do głowic o przekroju płaskim, owalnym i kwadratowym.
Jak kontrolować cewki?
O niesprawności jednej lub kilku cewek zapłonowych, może świadczyć m.in. brak mocy silnika lub jego nierówna praca. Aby prawidłowo zdiagnozować przyczynę, należy posłużyć się lampą stroboskopową. Przy jej pomocy sprawdza się regularność impulsów wysokiego napięcia, które pojawiają się w każdym przewodzie zapłonowym wychodzącym z określonego gniazda cewki. Następny krok to kontrola oporności pierwotnego i wtórnego uzwojenia cewki. Jeśli któraś z nich będzie nieodpowiednia, wtedy należy wymienić tę ostatnią. Podobnie, ale przy użyciu tzw. multimetru, mierzy się oporność przewodów wysokiego napięcia. Uwaga! Niewłaściwa praca silnika nie musi być wynikiem niesprawnie funkcjonującej cewki zapłonowej. Przyczynę może stanowić również inny element układu zapłonowego. Usterki powodują bowiem często świece zapłonowe, w których doszło do przebić prądu. W takich przypadkach mamy zazwyczaj do czynienia z tzw. wypadaniem zapłonów, objawiających się przy różnej prędkości obrotowej silnika.