By pompowała paliwo!
Jednym z najważniejszych elementów układu zasilania każdego samochodu, są pompy paliwa. Obecnie montuje się głównie urządzenia elektryczne, które zastąpiły wcześniej stosowane mechaniczne pompy membranowe. Elektryczna pompa paliwa może być umieszczona bezpośrednio w zbiorniku paliwa (tzw. zatapialna) lub bezpośrednio pod nim (liniowa). W tym drugim przypadku łatwiej ocenić jej zewnętrzny stan techniczny, a także dokonać ewentualnej wymiany uszkodzonej pompy na nową. Żywotność pomp paliwa zależy zarówno od ich konstrukcji, jak i warunków eksploatacji. Większość producentów określa ją w przedziale pomiędzy 200 - 300 tys. km.
Co się psuje?
Warsztatowcy wyliczają kilka najczęstszych przyczyn awarii pomp paliwa. W większości przypadków do ich uszkodzeń przyczyniają się różnego rodzaju zanieczyszczenia przedostające się do wnętrza. Te ostatnie są szczególnie groźne podczas jazdy na tzw. oparach, czyli z prawie pustym bakiem. W konsekwencji zanieczyszczenia zasysane z dna zbiornika paliwa zapychają filtry, a w skrajnych przypadkach doprowadzają do zatarcia mechanizmu pompy. Do uszkodzeń pomp paliwa przyczyniają się również często sami użytkownicy pojazdów. W jaki sposób? Niewielu z nas pamięta, aby przed dłuższym pozostawieniem samochodu na parkingu, uzupełnić do pełna zbiornik paliwa. Przezorność ta uchroni układ paliwowy, a w tym również pompę, przed wnikaniem do nich wody skraplającej się z powietrza znajdującego się w baku.
Jak naprawiać?
Należy pamiętać, iż ingerencja w układ paliwowy samochodu, może pociągać za sobą szereg niebezpieczeństw dla pracującego mechanika. Chodzi głównie o to, iż zarówno benzyna, jak i jej opary są łatwopalne i toksyczne. Dlatego też każda naprawa układu paliwowego – w tym również wymiana zepsutej pompy paliwa – musi odbywać się w dobrze wentylowanym pomieszczeniu warsztatowym, z zachowaniem szczególnej ostrożności. Uszkodzone elementy układu paliwowego należy usunąć, natomiast te, które nadają się do ponownego montażu muszą być starannie wyczyszczone z zalegających na nich zabrudzeń i smarów. Uwaga! Nową pompę paliwa wyjmujemy z opakowania bezpośrednio przed jej instalacją. W ten sposób uchronimy ją przed niepożądanymi zabrudzeniami, które mogłyby wniknąć do wnętrza układu paliwowego samochodu.
Żeby usterka się nie powtórzyła ...
Fachowcy są zgodni: przed wymianą uszkodzonej pompy należy dokładnie skontrolować cały układ paliwowy. Dlaczego to takie istotne? Odpowiedź jest prosta: zaniechanie tej czynności skutkuje najczęściej szybką awarią nowej pompy. Szczególnie ważne jest wyczyszczenie zatkanego filtra po stronie ssącej, a w przypadku jego mocnego zabrudzenia, dokonanie wymiany na nowy element. W niektórych przypadkach konieczne jest również wyjęcie i oczyszczenie zbiornika paliwa. Przed zainstalowaniem nowej pompy paliwa powinno się również przepłukać cały układ paliwem odpowiedniej jakości. Należy też zwrócić uwagę na sam montaż, a w szczególności sposób przykręcania poszczególnych elementów. Ze względu na delikatność pompy paliwa, użycie zbyt dużego momentu siły może doprowadzić do jej poważnego uszkodzenia.
Ile to kosztuje?
Na rynku dostępne są zarówno nowe jaki regenerowane pompy paliwa. Naprawę tych ostatnich oferuje wiele specjalistycznych warsztatów działających na terenie całego kraju. Większość fachowców zaleca jednak montaż nowych pomp paliwa, ze względu na obciążenia jakimi są one poddawane. Tzw. wewnętrzne (zatapialne) pompy paliwa można kupić – w zależności od producenta i modelu samochodu – w przedziale cenowym od około 50 do 200 złotych. Droższe są pompy paliwowe zewnętrzne (liniowe). Decydując się na ich kupno musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 70 do nawet ponad 400 zł.