Bezpieczniki samochodowe - jak wymieniać?
Usterki instalacji elektrycznej w samochodach zdarzają się stosunkowo rzadko. Jednak w sytuacji, kiedy dotyczą np. świateł, pompy paliwa lub wentylatora chłodnicy, uniemożliwiają one dalszą jazdę. Na szczęście w większości przypadków wystarczy odnaleźć przepalony bezpiecznik i zastąpić go nowym. Aby jednak czynność tę sprawnie wykonać, warto zorientować się gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami w naszym samochodzie. Przyda się również wiedza, w jaki sposób dokonać wymiany i jak poradzić sobie w sytuacji kiedy nie dysponujemy bezpiecznikiem o odpowiednim natężeniu.
Pod maską i deską
Skrzynki z bezpiecznikami umieszcza się w większości samochodów w dwóch miejscach: pod maską oraz pod deską rozdzielczą. W tym drugim przypadku należy jej szukać po lewej stronie pedału sprzęgła, lub od strony pasażera. W jednej ze skrzynek znajdziemy też bezpiecznik, który w przypadku uszkodzenia odetnie prąd prąd w całej instalacji. Skrzynki bezpiecznikowe są zabezpieczone pokrywkami montowanymi z reguły na zatrzask. Aby zdjąć pokrywkę najlepiej posłużyć się małym śrubokrętem, którym podważymy wspomniany zatrzask. Na stronie zewnętrznej lub wewnętrznej pokrywy, znajduje się opis dotyczący rozmieszczenia gniazd bezpieczników (najczęściej w formie rysunkowej). Dzięki niemu będziemy mogli rozeznać, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik i jaka wartość natężenia prądu elektrycznego jest właściwa dla danego urządzenia. Ta ostatnia podawana jest w amperach.
Jaki kolor – takie natężenie
W większości pojazdów bezpieczniki mają przezroczystą lub plastikową obwolutę. Dzięki temu można w łatwy sposób przekonać się, czy umieszczony w jej wnętrzu drut oporowy jest przepalony lub przerwany (często jest on również pokryty smolistym nalotem). Obwoluty bezpieczników mają różne kolory, odpowiadające natężeniom prądu zasilającego poszczególne urządzenia: pomarańczowy - 5A, brązowy - 7,5A, czerwony - 10A, niebieski - 15A, żółty - 20A, biały - 25A oraz zielony - 30A. Nowe samochody zazwyczaj wyposażone są w zapasowy zestaw, a z instrukcji możemy dowiedzieć się, gdzie go znajdziemy. W przypadku wymiany bezpiecznika należy mieć na uwadze, iż nie wolno zakładać większego bezpiecznika, a tym bardziej mostkować obwodu. Pamiętajmy, iż przepalony bezpiecznik może świadczyć o poważnej usterce w układzie, a założenie mocniejszego może nawet w skrajnym wypadku doprowadzić do pożaru instalacji.
Jak wymieniać?
Przed przystąpieniem do wymiany należy upewnić się, czy wartość natężenia prądu na bezpieczniku jest zgodna z opisem na pokrywce skrzynki. Jeśli tak, możemy zamontować go w gnieździe i sprawdzić, czy urządzenie działa. W przypadku kiedy nie mamy pewności, czy dany bezpiecznik jest rzeczywiście uszkodzony, możemy sprawdzić jego stan za pomocą specjalnego miernika. Czasami jednak może się zdarzyć, iż nie dysponujemy zapasowym bezpiecznikiem. Co wtedy zrobić? W takiej sytuacji możemy sobie poradzić w prosty sposób, przekładając bezpiecznik z innego obwodu. Pamiętajmy jednak, aby nie wyjmować bezpiecznika zawiadującego ważnym układem, np. świateł stop, powodując w ten sposób zagrożenie na drodze. Doraźnie zatem możemy „odłączyć” m.in. oświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej, radio, układ sterowania szyb, czy ogrzewania tylnej szyby. Przekładając bezpiecznik należy zwrócić uwagę na jego kolor, aby upewnić się jakiemu natężeniu prądu odpowiada. Pamiętajmy, iż dopuszczalna różnica pomiędzy docelowym bezpiecznikiem, a zastosowanym na podmianę, nie powinna przekraczać 5 amperów. Dlaczego to takie istotne? Zbyt niska wartość natężenia może spowodować spalenie bezpiecznika – w niektórych przypadkach nawet przed uruchomieniem urządzenia. Z kolei zbyt wysoka nie zabezpieczy instalacji przed zwarciem.