Akumulatorowe dylematy
Za oknami mamy co prawda jeszcze polską złotą jesień, jednak nieubłaganie zbliża się trudny okres dla wszelkiego rodzaju pojazdów, jakim jest zima. Odczują go praktycznie, w większym lub mniejszym stopniu, wszystkie ich podzespoły. Jeśli chodzi o te pierwsze, to na pewno w tej grupie znajdują się akumulatory samochodowe. Warto zatem już teraz przyjrzeć się baterii w naszym aucie i po stwierdzeniu oznak nieprawidłowego funkcjonowania, wymienić spokojnie i bez zbędnego pośpiechu na nową.
Jaki akumulator wybrać?
Zanim zdecydujemy się kupić nową baterię do naszego auta, powinniśmy dokładnie sprawdzić jej parametry. W tym celu najlepiej przyjrzeć się staremu akumulatorowi. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek, w postaci zakupu nieodpowiedniej baterii, a co za tym idzie kłopotów z uruchomieniem silnika spowodowanych jej przedwczesnym wyeksploatowaniem. Dobrą metodą wyboru nowego akumulatora, jest również wyszukanie właściwego za pomocą dostępnych wyszukiwarek baterii samochodowych. Po znalezieniu odpowiedniego pod względem parametrów (przede wszystkim pojemności i zdolności szybkiego oddawania nagromadzonej energii), warto zastanowić się nad wyborem rodzaju baterii.
Z elektrolitem, na macie, czy żelowe?
Na rynku dostępne są trzy podstawowe rodzaje akumulatorów. Najbardziej popularnymi są tradycyjne baterie z płynnym elektrolitem. Sprawdzają się one w szczególności w starszych typach aut, gdyż gwarantują prawidłową pracę podczas jazdy na długich dystansach. Innym typem są tzw. akumulatory AGM. W nich również znajduje się elektrolit. Jest on jednak zamknięty w specjalnej macie szklanej. Rozwiązanie to podnosi w znaczący sposób wydajność i odporność tych baterii. Akumulatory AGM są zatem szczególnie polecane do aut eksploatowanych intensywnie na krótkich dystansach oraz w pojazdach z napędem hybrydowym. Trzeci rodzaj akumulatorów stanowią baterie żelowe. Tu również stosowany jest elektrolit. Jest on jednak mocno zagęszczony za pomocą żelu krzemionkowego (stąd ich nazwa). Akumulatory te są przeznaczone np. do zasilania przyczep kempingowych, nie mogą być natomiast stosowane jako rozruchowe.
Pojemność ...
Jak już powiedzieliśmy, decydując się na kupno nowego akumulatora samochodowego, musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów. Jednym z najważniejszych jest pojemność. Według definicji jest to parametr określający ilość energii, jaką może dostarczyć w pełni naładowana bateria do kompletnego rozładowania, w temperaturze 25 st. C. Tyle definicja. W praktyce natomiast chodzi o to, aby nie stosować akumulatora o dużo większej lub odwrotnie mniejszej pojemności, niż zalecana przez producenta naszego samochodu. Dlaczego? W pierwszym przypadku bateria będzie bowiem ciągle niedoładowana, w drugim zaś nie wystarczy energii, aby uruchomić pojazd w trudnych warunkach zimowych. Zdaniem fachowców najlepiej wybierać akumulatory o pojemności równej lub o 10 proc. większej, niż zalecana przez producenta naszego samochodu.
... i oddawane energii
Kolejnym istotnym parametrem właściwej pracy baterii, jest jej zdolność do szybkiego oddawania energii. I tu również warto posłużyć się definicją. W tym przypadku chodzi o wartość szczytowego natężenia prądu dostarczanego przez akumulator w temperaturze minus 18 st. C. Im jest ona wyższa, tym więcej energii może dostarczyć akumulator do rozrusznika w stosunkowo krótkim czasie. Parametr ten jest szczególnie istotny w okresie zimowym, gdyż właśnie wtedy zgęstniały olej stawia duży opór przy każdorazowej próbie rozruchu. A zatem ujmując rzecz w największym skrócie: każda nadwyżka energii w postaci wyższej wartości szczytowego natężenia prądu, jest nie do przecenienia.
Uwaga na wielkość i ... bieguny!
I na koniec sprawa wydawałaby się oczywista, bo przecież wszyscy zmotoryzowani o tym wiedzą. Czy jednak na pewno? Chodzi o ... wymiary akumulatora, które nie mogą być większe, niż ilość miejsca przeznaczona na baterie samochodową. Kolejna kwestia to rozmieszczenie biegunów. Przed dokonaniem kupna akumulatora należy bezwzględnie to sprawdzić: inaczej na pewno nie założymy klem na właściwe czopy (przewody będą za krótkie). Warto też sprawdzić rodzaj biegunów – w fabrycznie montowanych bateriach w niektórych autach pochodzenia azjatyckiego, te ostatnie mogą być bowiem cieńsze, niż tradycyjne.