TOP 10 | Najczęściej kupowane auta w pierwszych miesiącach 2018 roku
Które modele sprzedawały się najlepiej na początku 2018 roku?
W roku ubiegłym od stycznia do grudnia rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce zamknęły się wynikiem 483 195 egzemplarzy. Co charakterystyczne, aż 70% tej liczby dotyczyło zakupów samochodów przez firmy (według danych, firmą jest każdy nabywca posiadający NIP/Regon, więc także prowadzący działalność jednoosobową), a tylko 30% rejestrowali użytkownicy prywatni.
Stąd też rozbieżności między najchętniej kupowanymi samochodami ogólnie i najchętniej kupowanymi przez osoby indywidualne były dość wyraźne. Typowe przykłady to:
- Fiat Tipo – weług klasyfikacji zakupów klientów indywidualnych czwarty, a w ogólnej sprzedaży dwunasty,
- Ford Focus – według rankingu klientów indywidualnych trzydziesty, a w ogólnej rejestracji wszystkich aut szósty,
- Passat, który zajął w sprzedaży ogólnej miejsce jedenaste, ale nie zmieścił się wśród trzydziestki najchętniej kupowanych egzemplarzy przez osoby prywatne.
Mając aktualne dane rejestracji samochodów przez osoby indywidualne, postanowiliśmy przybliżyć, jak wygląda od początku bieżącego roku zainteresowanie na rynku. Okazuje się, że na razie nie ma ogromnych zmian w stosunku do ubiegłego roku, ale wraz z rozszerzaniem oferty handlowej i modernizacji egzemplarzy prognozujemy, że do końca roku zapewne doczekamy się przetasowań.
Oto aktualne wyniki dziesięciu egzemplarzy najchętniej nabywanych przez „Kowalskiego” w okresie styczeń-kwiecień 2018, opublikowane przez IBRS SAMAR:
1. Toyota Yaris: 3056 egzemplarzy
(także w roku 2017 pierwsze miejsce – sprzedano klientom indywidualnym 6088 egzemplarzy)
Ten samochód segmentu B koncernu Toyota oferowany jest z silnikami benzynowymi: 1,0 - 69KM, 1,5 -111 KM, 1,8 -212 KM, oraz z napędem hybrydowym 1,5 - 100 KM. Dostępne wersje nadwoziowe to trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Najtańszy model 1,0 kosztuje 42 900 zł, najtańszy 1, 5 – 46 900 zł, a najtańszy model hybrydowy – 67 400 zł. Prawdziwą perełką w typoszeregu jest GRMN 1,8 - 212 KM kosztujący 139 900 zł, ale… nie jest to wersja, która przyczyniła się do pierwszej pozycji modelu.
Warto zauważyć, że rok 2018 będzie pierwszym, gdy nowy Yaris jest oferowany przez cały okres sprzedaży i to zapewne umocni jego pozycję lidera (w 2017 nowy Yaris trafił dopiero na rynek w kwietniu).
2. Skoda Fabia: 2621 egzemplarzy
(także drugie miejsce w 2017 – sprzedano klientom indywidualnym 6011 egzemplarzy)
Fabia, oferowana z nadwoziem pięciodrzwiowym i kombi, dostępna jest zarówno z silnikami benzynowymi, jak i Diesla. W przypadku silników benzynowych oferowane są jedynie wersje 1,0 o mocach 60 KM, 75 KM, 95 KM i 110 KM. Silniki wysokoprężne to wersje 1,4 mające 90 KM lub 105 KM. Ceny modelu benzynowego zaczynają się od 41 900 zł (1,0 - 65KM Active), a z silnikiem Diesla od 63 900 zł (1,4 - 105 KM Ambition).
Prognozujemy, że także ten model będzie w roku 2018, oprócz Toyoty Yaris, liderem sprzedaży, ze względu na wprowadzenie na rynek w drugiej połowie roku modelu po modernizacji.
3. Opel Astra: 2064 egzemplarzy
(także trzecie miejsce w 2017 – sprzedano klientom indywidualnym 5922 egzemplarzy)
To najwyżej notowany model segmentu C. Oferowany jest on w nadwoziu typu 5-drzwiowy hatchback i kombi. Oferta silnikowa obejmuje silniki benzynowe: 1,0 – 105 KM, 1,4 – 100 KM, 1,4 -125 KM i 1,4 150 KM oraz cztery jednostki diesel 1,6: 95 KM, 110 KM, 136 KM i 160 KM. Prawdziwą perełką w rodzinie jest benzynowy 1,6 - 200 KM.
Ceny modelu w wersji benzynowej zaczynają się od 61 400 (Essentia 1,4 - 100 KM), a diesla od 74 200 zł (Essentia 1,6 - 95 KM).
4. Dacia Duster: 1669 egzemplarzy
(w roku 2017 miejsce piąte -– sprzedano klientom indywidualnym 4181 egzemplarzy)
Model oferowany jest z silnikami: benzynowy 1,6 - 115 KM, oraz diesel 1,5 dCi - 95 KM i 109 KM, a ponadto w ofercie jest z automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na cztery koła. Najtańszy model to 1,6 Acces za 39 900 zł, najtańszy model AWD to Essential 1,6 za 53 400 zł, a najtańszy diesel – Essential 1,5 - 95KM.
To kolejny pojazd, który może trochę namieszać w tabeli sprzedaży. W tym roku oferowany jest bowiem nowy model, który od poprzednika jest wyraźnie lepszy, a przecież i tak miał bardzo wysokie miejsce w rankingu.
5. Skoda Octavia: 1648 egzemplarzy
(w roku 2017 miejsce szóste – sprzedano klientom indywidualnym 3547 egzemplarzy)
Octavia to prawdziwy majstersztyk Skody. Samochód, który jest wersją pośrednią między segmentem C i D, dla wielu jest namiastką luksusu (zwłaszcza po modernizacji, podkreślającej nową twarz modelu). Pojazd jest oferowany w wersji pięciodrzwiowej liftback oraz kombi. Oferta silnikowa obejmuje wersje benzynowe 1,0 115 KM, 1,2 – 85 KM, 1,4 -150 KM, 1,5 150 KM, 1,8 – 180 KM, a także diesle 1,6 – 90 KM i 115 KM oraz 2,0 - 150 KM i 184 KM. Prawdziwymi perełkami są silniki benzynowe 2,0: 230 KM i 245 KM w modelach RS.
Ceny modelu zaczynają się od 67 100 zł (Active 1,2 - 85 KM). Wersji diesel ceny zaczynają się od 80 470 zł (Active 1,6 - 90 KM).
6. Toyota Auris: 1512 egzemplarzy
(w roku 2107 miejsce dziewiąte – sprzedano klientom indywidualnym 3270 egzemplarzy)
To kolejny kompakt w zestawieniu. Swoją wyższą pozycję niż w roku ubiegłym, zawdzięcza zapewne ogromnej kampanii, jaką Toyota rozpoczęła z wersami hybrydowymi. Trzeba bowiem przyznać, że Toyota jest największym sprzedawcą hybryd na świecie, a w Europie 45% sprzedaży to hybrydy.
Auris oferowany jest w nadwoziem typu 5-drzwiowy hatchback lub kombi z silnikami benzynowymi 1,2 – 116 KM, 1,3 – 99 KM, 1,6 – 132 KM, z silnikiem diesel – 1,4 90 KM i w wersji hybrydowej 1,8 136 KM.
Ceny modelu benzynowego zaczynają się od 66 900 zł (Active 1,3 - 99 KM), wersji diesel od 75 500 zł (Active 1,4 - 90 KM), a w wersji hybrydowej od 86 400 zł (Active 1,8 Hybrid 136 KM).
7. Fiat Tipo: 1368 egzemplarzy
( w roku 2017 miejsce czwarte – sprzedano klientom indywidualnym 4333 egzemplarzy)
Pojazd dzięki któremu FIAT wrócił do rozgrywek o rynek. Model czterodrzwiowy uznany jest za jeden z najlepiej wyposażonych i jednocześnie najtańszych sedanów na rynku. Zainteresowanych jest nim wiele osób szukających taniego i trwałego modelu na taksówkę. Także wersje hatchback i kombi (mimo iż nie są już tak znacząco odbiegające cenowo od konkurencji) mają niższe wartości w salonach niż konkurenci. Dostępne silniki to: benzynowe 1,4 - 95 KM, 1,6 - 110 KM, 1,4 - 120 KM oraz diesel 1,3 - 95 KM i 1,6 -120 KM.
Najtańszy sedan kosztuje 48 100 zł (wyposażenie „Tipo” 1,4 - 95 KM), najtańszy hatchback 55 000 zł (POP 1,4 - 95 KM), a najtańsze kombi 58 500 zł (POP 1,4 - 95 KM).
8. Hyundai Tucson: 1352 egzemplarzy
(także ósme miejsce w 2017 – sprzedano klientom indywidualnym 3470 egzemplarzy)
To – poza budżetowym SUV-em, jakim jest Duster – pierwszy model tej klasy w rankingu sprzedaży. Jest to o tyle charakterystyczne, że w drugiej dziesiątce są jeszcze: Qashqai: 1169, Sportage: 1073, C-HR: 1025, Vitara: 946 i Mokka: 888, wiec wcale nie powiedziane, że Hyundai „dowiezie to miejsce w rankingu” w dalszej części roku. Tym bardziej, że dużą kampanię promocyjną widzimy w przypadku Toyoty, KIA i Nissana.
Niemniej na razie Tucson – oferowany z silnikami benzynowymi 1,6: 136 KM lub 177 KM, diesla 1,7: 115 KM lub 141 KM, oraz diesla 2,0: 136 KM lub 185 KM i cenie rozpoczynającej się od 79 490 zł (Classic 1,6 – 136 KM) – jest najwyższej notowany przez klientów indywidualnych z wszystkich model segmentu SUV.
9. Opel Corsa: 1322 egzemplarzy
(w roku 2017 miejsce siódme – sprzedano klientom indywidualnym 3539 egzemplarzy)
To trzeci w pierwszej dziesiątce samochód segmentu B. Niestety nie ma on atutów jak Yaris (hybryda, gwarancja 3 lata i nowy model) czy Skoda Fabia (wersja kombi i odmłodzenie modelu). Tak więc wysoką pozycję zawdzięcza tylko stylowi, uniwersalności i najbogatszej gamie silnikowej. Model oferowany jest bowiem w wersjach trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej, a dostępne silniki to: benzynowe 1,0 – 90 KM, 1,0 – 115 KM, 1,2 – 70 KM, 1,4 – 75 KM, 1,4 – 90 KM, 1,4 -100 KM i diesel 1,3 – 75 KM i 95 KM.
Ceny modelu zaczynają się od 38 300 zł za wersje benzynową (3d Essentia 1,2 - 70 KM) i 53 200 zł za diesla (3d Essentia 1,3 – 75 KM).
10. Toyota Aygo: 1288 egzemplarzy
(w roku 2017 miejsce dwudzieste pierwsze – sprzedano klientom indywidualnym 2082 egzemplarzy)
Na ostatnim miejscu w przeprowadzonej klasyfikacji „dziesięciu najlepszych w 2018 według klientów indywidualnych” jest Aygo. Charakterystyczne są dwa fakty: model jest najmniejszym z wymienionych samochodów (segment A) i zanotował najwyższy wzrost w stosunku do całego zeszłorocznego zestawienia (aż o 11 miejsc). Jest to zapewne efekt pozbywania się stoków magazynowych, celem wprowadzenie do sprzedaży nowego modelu , którego kampania właśnie trwa. W zawiązku z dużą sprzedażą w pierwszych miesiącach 2018 i równocześnie wprowadzenia nowego modelu, można przypuszczać, że Aygo utrzyma miejsce w pierwszej dziesiątce sprzedaży dla „indywidualnych”.
Model oferowany jest w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, z jednym silnikiem (1,2 – 75 KM) i z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Ceny zaczynają się od 36 900 zł (3d wyposażenie „X”)
Na ile sprawdzą się nasze prognozy, a na ile uzyskamy zaskakujące newsy? Będziemy informować na bieżąco.