Rośnie zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce
Sektor wytwórczy branży motoryzacyjnej odnotowuje od kilku lat wzrost zatrudnienia. Tylko w ostatnich 24 miesiącach wzrosło ono o co najmniej 26 tys. nowych miejsc pracy.
Zmiany w zatrudnieniu są zazwyczaj odzwierciedleniem dobrej lub złej kondycji danego
sektora gospodarki.
Zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym od końca 2003 r. zaczęło systematycznie rosnąć,
dzięki rozbudowie istniejących zakładów (m.in. VW-Poznan, Fiat Auto Poland, GMMP w
Gliwicach) oraz kolejnym inwestycjom w sektorze poddostawczym.
Według nomenklatury statystycznej producenci motoryzacyjni są głównie skupieni w grupie
34 (produkcja pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, części i akcesoriów).
W czerwcu 2007 r. w tej grupie zatrudnienie wyniosło według Eurostat niespełna 133 tys. W
ciągu pierwszego półrocza powstało blisko 10,5 nowych miejsc pracy, co daje ponad 8,5%
dynamikę wzrostu. W ostatnich 12 miesięcy (czerwiec 2006 - czerwiec 2007), zatrudnienie w
tej grupie wzrosło o 17,5 tys. osób (+15,16%).
Należy pamiętać, że podawane przez Eurostat liczby nie odzwierciedlają całości zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym, ponieważ również w innych grupach statystycznych są firmy silnie powiązane z sektorem samochodowym. Z monitoringu PIM wynika, że na początku 2007 r., producenci wiązek elektrycznych do pojazdów (kod EKD 31) zatrudniali co najmniej 22 tys. osób, producenci opon i elementów z tw. sztucznych (kod EKD 25) – ponad 14 tys., producenci foteli (kod EKD 36) – 7,5 tys. a pozostali (m.in. odlewnie i kuźnie, producenci szyb – EKD 28, 27 i 26) – kolejnych 12,4 tys. pracowników. Dlatego, według analiz Polskiej Izby Motoryzacji zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym przekroczyło w połowie br. co najmniej 188,5 tys. osób. Branża zatrudnia około 4,2% wszystkich zatrudnionych w przemyśle w Polsce.
Struktura zatrudnienia
Siła napędową przemysłu motoryzacyjnego w Polsce są producenci komponentów i części, którzy zatrudniają ok. 81% wszystkich osób związanych z tym przemysłem. Drugą grupę stanowią producenci pojazdów z niespełna 16% udziałem w zatrudnieniu. Trzecią grupą są producenci przyczep i naczep, którzy zatrudniają blisko 3% osób w branży.
Podsumowanie
Wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu 2007 r. potwierdziły stała tendencje wzrostu zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Polska Izba Motoryzacji przewiduje, że zatrudnienie w ciągu całego bieżącego roku wzrośnie o 15-18 tys. osób. Możliwe będzie to dzięki dalszym inwestycjom (m.in. uruchomieniu produkcji modelu 500 w fabryce Fiat Auto Poland, modelu Chevrolet Aveo w warszawskim FSO) oraz zwiększeniu produkcji przez pozostałych producentów pojazdów ale przede wszystkim w wyniku kolejnych inwestycji sektorze poddostawczym (tabela poniżej).