Rejestracje firmowe styczeń-kwiecień 2008
W ciągu czterech pierwszych miesiecy br. zarejestrowano na firmy ponad 50 tys. samochodów, czyli prawie 45% ogólnej liczby nowych pojazdów. Przedsiębiorcy kupują jednak także auta używane, głównie tzw. „młodych” roczników.
Spośród ogólnej liczby 113 106 nowych samochodów osobowych (o 20,9% więcej niż przed rokiem) na firmowe rejestracje przypada 50 712 szt., czyli 44,8% ogółu. W porównaniu z rokiem ubiegłym nastąpił wzrost liczby firmowych rejestracji o 22%.
Najpopularniejszymi modelami są: Opel Astra (2 895 sztuk, +16,5%) – nie wiadomo jednak z jakim udziałem nowego i starego modelu, Skoda Octavia (2 701 sztuk, +19,3%) – głównie druga generacja oraz Ford Focus (2 672 sztuki, +20,1%). Następne miejsca zajmują: Skoda Fabia (2 203 sztuki, -11,1%) i Toyota Yaris (1 994 sztuki, +16,6%). Szósty na liście Volkswagen Passat (1 799 sztuk, +41,5%) wyprzedza Toyotę Auris (1 610 sztuk, +323,9%) oraz swoich bezpośrednich konkurentów klasy średniej: Forda Mondeo (1 443 sztuki, +107%), Toyotę Avensis (1 185 sztuk, 2%) oraz Opla Vectrę (1 033 sztuki, +16%). Wymienione dziesięć modeli są jedynymi, których liczba tegorocznych rejestracji przekroczyła próg 1 tysiąca sztuk.
Pod wzgledem popularnosci poszczególnych segmentów dominują auta kompaktowe (klasa niższa średnia), na które przypada 37,8% rynku. Do końca kwietnia zarejestrowano ich 19 178 szt (+36%). Drugim segmentem pod względem popularności okazała sie klasa średnia (13 536 aut, +27,8%) z udziałem 28% w ogóle pojazdów firmowych. Dopiero na trzecim miejscu znalazły się samochody małe (10 520 aut, +4,3%), na które przypada 20,7% rejestracji firmowych.
W okresie od początku stycznia do końca kwietnia firmy zarejestrowały 5 768 samochodów używanych, głównie tzw. młodych roczników, ponieważ w pierwszej dziesiątce ulubionych modeli rok produkcji nie „schodzi" poniżej 2004. Najpopularniejsze pojazdy to: Volkswagen Passat (269 sztuk, +31,9%), Audi A6 (263 sztuki, +81,4%), BMW serii 5 (217 sztuk, +60,8%) oraz Fordy Mondeo (208 sztuk, +37,8%) i Focus (200 sztuk, +78,6%). Chętnie wybierano także: BMW serii 3 (193 sztuki, +83,8%), Audi A4 (173 sztuki, +161,1%), Mercedesy E-klasy (157 sztuk, +44%), Mazdy 6 (148 sztuk, +142,6%) oraz Audi Q7 (129 sztuk, +460,9%).
Polscy przedsiębiorcy ewidentnie najwyżej cenią niemiecką technologię motoryzacyjną i to niezależnie czy chodzi o auta nowe czy używane. Wynika to ze zwykłej kalkulacji kosztów, ponieważ koszty serwisowania i eksploatacji przy dużych przebiegach rocznych (rzędu 30-60 tys. km) i całkowitych rzędu 150-200 tys. km bywają w przypadku niektórych pojazdów niemieckich najniższe, a niekiedy dwu- a nawet trzykrotnie mniej kosztowne niż porównywalnych modeli części konkurentów, zwłaszcza z Dalekiego Wschodu. We flotach bardzo istotny jest także czas dostępu do części zamiennych, a 3-tygodniowe oczekiwanie na jakiś element jest niedopuszczalne, podobnie jak „stanie" w zwykłej kolejce na przegląd czy naprawę. Czynniki te, razem z gęstością sieci serwisowej, niekoniecznie autoryzaowanej, często znacznie zawężają wybór przedsiębiorców działających na większym obszarze kraju.