Raport usterkowości DEKRA 2011
Opel Insignia oraz Audi A6 są zwycięzcami raportu usterkowości na rok 2011. Pojazdem wykazującym najmniejszą liczbę usterek ("najlepszy wynik jednostkowy") okazał się Opel Insignia (wskaźnik usterkowości DEKRA: 96,1 %). Tym samym samochód z klasy średniej niewielką różnicą zwyciężył Forda Fiestę (95,8 %) i Toyotę Prius (95,6 %).
W kategorii drugiej („najlepszy we wszystkich klasach”) już trzeci rok z rzędu AUDI A6 (84,2 %) uzyskało tytuł pojazdu reprezentującego najlepszą jakość we wszystkich zakresach przebiegu. Na miejscu drugim i trzecim znalazły się BMW serii 3 (81,7 %) i VW Passat (81,1 %). Niemieckie samochody we wszystkich klasach i zakresach przebiegu zajmują 18 z 24 pierwszych miejsc.
Pojazdy z importu zajmują mocne pozycje w przypadku samochodów z klasy mini, kompaktów i samochodów terenowych.
„Jak pokazuje Raport usterkowości DEKRA na rok 2011, zagraniczni producenci samochodów małych, kompaktów, oraz samochodów terenowych są – podobnie jak dotychczas - silnie reprezentowani. Natomiast w klasie średniej oraz najwyższej, jak również wśród samochodów sportowych / kabrioletów nie sposób nie zauważyć dominacji niemieckich producentów”, mówi Clemens Klinke, Członek Zarządu DEKRA SE i Przewodniczący Zarządu DEKRA Automobil GmbH. „W kategorii „najlepszy we wszystkich klasach”, w której istotna jest wytrzymałość i długi okres użytkowania, także w najnowszej ocenie szczególnie dobrze wypadają modele rodzimej produkcji.”
Nowa liczba: Wskaźnik usterkowości DEKRA
W raporcie usterkowości na rok 2011 rzeczoznawcy DEKRA wprowadzili nowy wskaźnik usterkowości DEKRA (DMI). Uwzględnia on, oprócz udziału pojazdów „bez istotnych usterek” dodatkowo udział poważnych usterek, zwiększając w ten sposób dokładność rankingu. Jeśli pojazd wykazuje poważne usterki, wtedy z reguły naprawa wiąże się z poważnymi nakładami czasowymi oraz finansowymi.
Dzięki nowemu wskaźnikowi możliwe jest jeszcze dokładniejsze przeprowadzenie charakterystyki pojazdów przeznaczonych dla osób zamierzających kupić pojazd używany, a do tego istnieje możliwość łatwego ustalenia jego wartości. Wskaźnik DMI oblicza się, odejmując od wartości procentowej pojazdów „bez poważnych usterek” wartość „poważnych usterek”. Wartość „poważne usterki” funkcjonuje tym samym jako czynnik korygujący dla wartości „bez istotnych usterek”. Dzięki zastosowaniu pięciu symboli wartościujących (++,+,o,-,--), przy za- stosowaniu wskaźnika DMI dla osób zamierzających dokonać zakupu samochodu używanego, łatwo widoczne jest miejsce sklasyfikowania pojazdu.
Ocena typowych usterek występujących w pojazdach używanych
Podczas sporządzania raportu usterkowości DEKRA dokonywała oceny wyłącznie usterek typowych dla pojazdów używanych, takich jak na przykład korozja układu wydechowego, czy też luz zawieszenia kół. Natomiast nie uwzględniono usterek zależnych raczej od sposobu serwisowania pojazdu przez użytkownika, jak na przykład zużycie opon, czy też stopień zużycia piór wycieraczek. Zarząd DEKRA Automobil, Pan Klinke: „Dzięki skoncentrowaniu się na typowych dla pojazdów używanych usterkach, oraz dokładnej, zależnej od typu pojazdu ocenie w raporcie usterkowości, oferujemy kierowcom realną pomoc przy dokonywaniu zakupu pojazdu używanego.”
Ocena jakości „najlepszy we wszystkich klasach”
Oprócz pojazdów posiadających najlepszy kompleksowy wskaźnik usterkowości, DEKRA ustala w kolejnej kategorii pojazd „najlepszy we wszystkich klasach”. Wyróżniają się tutaj modele wykazujące we wszystkich zakresach przebiegu najlepszy przeciętny wskaźnik usterkowości. „Dzięki rankingowi „najlepszy we wszystkich klasach” zamierzamy uwzględnić w ocenie pełny okres użytkowania pojazdu i zaprezentować odpowiadający rzeczywistości osąd w kwestii jakości w większym spektrum przebiegów”, wyjaśnia Clemens Klinke.
Pojazdy małe – jeśli chodzi o usterkowość: całkiem duże!
W przypadku pojazdów z klasy mini/ samochodów małych rzeczoznawcy stwierdzili najwięcej usterek – średnio 31,2 procent. Za nimi uplasowały się samochody kompaktowe – 27,1 procent, klasa najwyższa – 26,6 procent, samochody sportowe – 26,2 procent i vany – 25,3 procent, oraz klasa średnia – 24,2 procent. Najlepiej wypadły samochody terenowe, z których tylko około co piąty (22,2 procent) wykazywał usterki.
Liczne usterki mające wpływ na bezpieczeństwo
W grupie podzespołów podwozie / układ kierowniczy do najczęstszych usterek zaliczano wybite drążki kierownicze oraz przeguby nośne, połamane resory, zbyt duży luz na stabilizatorach i wahaczach poprzecznych, jak również nieszczelne amortyzatory. W grupie podzespołów obejmujących silnik / ochronę środowiska diagności rejestrowali często wycieki oleju z silnika i ze skrzyni biegów, błędy elektroniki dotyczące składu spalin, uszkodzone manszety przegubów półosi napędowych oraz nieszczelne układy wydechowe. W grupie podzespołów dotyczących karoserii / ramy/ kabiny pasażerskiej stwierdzano często uszkodzenia szyby czołowej spowodowane uderzeniem kamienia, rdzę na progach i luźne zderzaki.
W przypadku układu hamulcowego często występowały usterki tarcz hamulcowych, zużyte okładziny hamulcowe, porowate przewody hamulcowe, jak również zbyt duże różnice w sile hamowania. W dziedzinie elektryki / elektroniki / oświetlenia diagności stwierdzali często zbyt wysoko ustawione reflektory, uszkodzoną regulację zasięgu świateł oraz przepalone żarówki.
Znaczny wzrost liczby usterek wraz z rosnącym przebiegiem pojazdu
Ponownie okazało się, że udział usterek w pojeździe w znacznym stopniu zwiększa się wraz z rosnącym przebiegiem. Na przykład w klasie kompaktów udział pojazdów wykazujących usterki w przedziale przebiegu od 100.000 do 150.000 km wynosi średnio 46,3 procent – prawie czterokrotnie więcej niż w grupie przebiegu z zakresu 0 – 50.000 km (11,9 procent). Udział poważnych usterek wzrasta w tym przypadku nawet pięciokrotnie.
Raport DEKRA 2011 w szczegółach - najlepsze auta w poszczególnych segmentach i przebiegach
Auta małe
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Ford Fiesta 7 (95,8 %)
2. Renault Twingo (92,9 %)
3. Toyota Yaris (91,4 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Toyota Yaris (78,8 %)
2. Opel Corsa (74,3 %)
3. Mazda 2 (74,2 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Honda Jazz (51,2 %)
2. Audi A2 (44,1 %)
3. Ford Fiesta 6 (43,3 %)
Auta kompaktowe
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Toyota Prius (95,6 %)
2. Volkswagen Golf 6 (95,3 %)
3. Volvo C30 (93,8 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Toyota Prius (88,6 %)
2. Toyota Auris (86,3 %)
3. Volkswagen Jetta (81,3 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Volkswagen Golf 5 (66,5 %)
2. Skoda Octavia (65,8 %)
3. Mercedes klasy A (62,3 %)
Auta klasy średniej
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Opel Insignia (96,1 %)
2. Audi A4 (95,5 %)
3. Ford Mondeo (94,2 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Mercedes klasy C (82,9 %)
2. BMW serii 3 (82,1 %)
3. Volkswagen Passat (80,5 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Volkswagen Passat (72,1 %)
2. BMW serii 3 (71,6 %)
3. Volvo S40/V50 (69,7 %)
Auta klasy wyższej/Premium
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Audi A6 (91,6 %)
2. BMW serii 5 (90,7 %)
3. Mercedes klasy S (90,2 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Audi A8 (85,0 %)
2. Volkswagen Phaeton (84,9 %)
3. Audi A6 (83,9 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Audi A6 (77,2 %)
2. Audi A8 (75,5 %)
3. BMW serii 7 (66,7 %)
Auta sportowe i kabriolety
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Mazda MX-5 (92,2 %)
2. Volkswagen Eos (91,2 %)
3. Audi TT (90,8 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Volkswagen Eos (84,9 %)
2. Porsche 911 (997) (81,7 %)
3. BMW serii 6 (79,2 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Porsche 911 (996) (62,4 %)
2. Mercedes CLK (48,8 %)
3. Mercedes SL (44,6 %)
Auta terenowe
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Honda CR-V (91,3 %)
2. Toyota RAV4 (90,3 %)
3. Nissan Qashqai (89,6 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Porsche Cayenne (83,8 %)
2. Toyota RAV4 (83,4 %)
3. BMW X3 (80,9 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. BMW X3 (69,5 %)
2. Volkswagen Touareg (67,0 %)
3. Mercedes klasy M (64,9 %)
Auta klasy van
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Volkswagen Golf Plus (91,9 %)
2. Nissan Note (91,5 %)
3. Toyota Corolla Verso (91,1 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Volkswagen Golf Plus (81,9 %)
2. Toyota Corolla Verso (79,3 %)
3. Ford S-Max/Galaxy (78,8 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Ford S-Max/Galaxy (68,3 %)
2. Volkswagen Golf Plus (68,2 %)
3. Toyota Corolla Verso (68,2 %)
Auta dostawcze
Przebieg 0 - 50.000 km
1. Mercedes Sprinter (76,2 %)
2. Fiat Ducato (75,7 %)
3. Volkswagen Crafter (75,4 %)
Przebieg 50.001 - 100.000 km
1. Volkswagen Crafter (58,6 %)
2. Mercedes Sprinter (57,9 %)
3. Fiat Ducato (53,0 %)
Przebieg 100.001 - 150.000 km
1. Volkswagen Crafter (45,8 %)
2. Mercedes Sprinter (44,6 %)
3. Ford Transit (35,4 %)