Raport samochodów używanych DEKRA 2012
Opel Astra i Audi A4 są zwycięzcami raportu pojazdów używanych DEKRA 2012. Najlepszy indeks usterkowości ("najlepszy wynik jednostkowy") uzyskał Opel Astra (indeks usterkowości DEKRA: 96,9%), który zostawił w tyle zwycięzcę z ubiegłego roku Opla Insignię (96,0%), jak również Renault Mégane (95,9%). Co ciekawe, w drugiej kategorii ("najlepszy we wszystkich klasach") niepokonany we wszystkich przedziałach przebiegu okazało się Audi A4. Na miejscach drugim i trzecim uplasowały się Mercedes-Benz C-Klasse i trzykrotny dotychczasowy zwycięzca Audi A6. Za podstawę do sporządzenia raportu usterkowości samochodów używanych DEKRA posłużyły wyniki pochodzące z obowiązkowych badań okresowych pojazdów, które zostały przeprowadzone w ciągu ostatnich dwóch lat na liczbie ponad 15 mln pojazdów.
"Celem, jaki przyświecał nam podczas przygotowywania raportu usterkowości samochodów używanych DEKRA było niesienie pomocy potencjalnym kupującym pojazdy używane oraz poinformowanie ich o typowych usterkach występujących w poszczególnych modelach" - powiedział Clemens Klinke, Członek Zarządu DEKRA SE i Przewodniczący Zarządu DEKRA Automobil GmbH podczas prezentacji raportu usterkowości samochodów używanych DEKRA 2012.
"Zasadniczo należy stwierdzić, że w ostatnich latach nastąpił wzrost liczby usterek występujących w samochodach osobowych w zbadanych przedziałach przebiegu do 150.000 km. W porównaniu do raportu samochodów używanych na rok 2011 indeks DMI DEKRA zmniejsza się z 61,9% o 2,3 punkty do 59,6% w roku 2012. Dla kupujących samochody używane ta tendencja może to oznaczać większe ryzyko dodatkowych kosztów. Z tego powodu podczas dokonywania zakupu szczególnie ważne są kompetentne informacje, a w razie wątpliwości zawsze należy się poradzić specjalisty."
Koncentracja na usterkach typowych dla samochodów używanych
W raporcie samochodów używanych DEKRA w drodze szczegółowej oceny ujęto wyłącznie typowe dla samochodów używanych usterki. Wśród nich znalazły się między innymi zużyte tarcze hamulcowe lub wybite końcówki drążków kierowniczych. W statystykach pominięto usterki, które są związane ze sposobem serwisowania pojazdu przez właściciela. Nie znajdziemy więc informacji na temat zużytych opon, piór wycieraczek czy obecności apteczki z przeterminowaną zawartością. W celu zapewnienia lepszej porównywalności poszczególnych modeli, DEKRA przeprowadziła ocenę z podziałem na osiem klas typu i trzy przedziały przebiegu (od 0 do 50.000 km, od 50.001 do 100.000 km i od 100.001 do 150.000 km).
Warto zaznaczyć, że rzeczoznawcy DEKRA stwierdzili w przebadanych pojazdach więcej usterek niż przed rokiem. Tym samym indeks DMI DEKRA dla skontrolowanych samochodów osobowych spadł w raporcie na rok 2012 w porównaniu do roku 2011 z 61,9% o 2,3 pkt. do 59,6%. Poziom drobnych usterek praktycznie się nie zmienił, zaś udział istotnych usterek podskoczył w sposób wyraźny. Zgodnie z oczekiwaniami samochody osobowe z mniejszym przebiegiem wypadają wyraźnie lepiej, niż samochody o dużym przebiegu.
Wśród samochodów należących do grupy z przedziału do 50.000 km diagności DEKRA stwierdzili średni indeks DMI DEKRA na poziomie 80,2%. Sporą różnicę widać już w następnej grupie aut należących do przedziału od 50.001 do 100.000 km. W tym przypadku indeks ten ulega pogorszeniu do wartości 56,5%, a w przypadku pojazdów o przebiegu od 100.001 do 150.000 km obserwujemy drastyczny spadek do poziomu 33,6%. Jeśli wziąć pod uwagę istotne usterki, wtedy ich rozkład dla trzech przedziałów przebiegu wygląda następująco: 5,0% / 11,9% / 19,4%.
"Zagrożenia dla kupujących samochody używane rosną wraz ze zwiększającym się przebiegiem pojazdów, względnie wraz z rosnącym wiekiem pojazdów", wyjaśnia Clemens Klinke.
Najczęstsze usterki: amortyzatorów, przegubów i tarcz hamulcowych
Usterki z zakresu elektryki, elektroniki i oświetlenia zajmują w statystyce 19,7%. Biorąc pod uwagę kwestię kosztów ważniejsze są najczęściej usterki układu hamulcowego (11,8%), podwozia i układu kierowniczego (9,6%), jak również występujące w obrębie silnika i ekologii (8,3%).
Do najczęstszych usterek zdaniem diagnostów DEKRA należą wybite końcówki drążków kierowniczych, zużyte tarcze oraz okładziny hamulcowe. Nie można również wykluczyć takich dolegliwości jak zbyt niska skuteczność hamowania, uszkodzone lub skorodowane przewody hamulcowe, wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów czy też pęknięcia elementów zawieszenia. Do mniej popularnych usterek należy również zbyt wysoka emisja spalin i nie działająca regulacja zasięgu świateł. Oznacza to, że podczas dokonywania zakupu samochodu używanego należy mieć "oczy szeroko otwarte" zwracając uwagę na wyżej wymienione problemy.
Korozja odgrywa rolę drugoplanową
Z ustaleń rzeczoznawców wynika, że problem korozji odgrywa już tylko drugoplanową rolę i od dawna nie jest już tak bardzo rozpowszechniony, jak to było jeszcze przed 10-20 laty. Ponadto problem ten w stosunkowo młodych autach praktycznie nie występuje. Istotne ze względów bezpieczeństwa uszkodzenia wywołane rdzą występują obecnie na elementach karoserii rzadziej, raczej są one obecne na podwoziu, tarczach hamulcowych, przewodach hamulcowych oraz paliwowych.
Najlepszy wynik zanotowano wśród samochodów terenowych/SUV-ów, co określa indeks DMI DEKRA na poziomie 67,5%. Dobry wynik zaobserwowano także w klasie średniej (indeks DMI: 63,9%) jak również wśród samochodów sportowych i kabrioletów (62,3%). Bardzo dobrze prezentuje się wynik w najwyższej klasie średniej i klasie najwyższej (62,2%). Na pozostałych miejscach uplasowały się wany (61,7%) oraz kompakty (60,9%). Niestety najsłabiej wypada w tym zestawieniu klasa samochodów mini oraz samochodów małych, gdzie indeks DMI wyniósł 54,3% plasując je na ostatniej pozycji.
W grupie samochodów małych Ford Fiesta wywalczył sobie, podobnie jak przed rokiem, pierwsze miejsce (95,3%). W klasie samochodów kompaktowych na czele znalazł się Opel Astra (96,9%), a w klasie średniej swoją pozycję obronił zwycięzca z przed roku Opel Insignia (96,0%).
Na pierwsze miejsce w klasie wyższej/Premium wskoczył Mercedes-Benz E-Klasse (94,8%). Wśród samochodów sportowych już po raz trzeci tryumfuje Mazda MX-5. W klasie samochodów terenowych/SUV-ów zwyciężył Ford Kuga (94,7%), a wśród vanów, podobnie jak przed rokiem, najlepszy bilans usterek uzyskał VW Golf plus (90,5%).
Najlepsi we wszystkich klasach przebiegu
Oprócz pojazdów, które uzyskały najlepszy wynik jednostkowy, rzeczoznawcy DEKRA ustalają w innej kategorii pojazd "najlepszy we wszystkich klasach". Palme pierwszeństwa w tej kategorii otrzymują modele, które we wszystkich trzech przedziałach przebiegu średnio uzyskały najlepszy wynik. "W przypadku rankingu "najlepszy we wszystkich klasach" chodzi o ujęcie w ocenie pełnego okresu użytkowania, abyśmy mogli wydać wiarygodną ocenę na temat większego przebiegu", wyjaśnia Szef DEKRA Automobil Clemens Klinke.
W tej ocenie wygrywa Audi A4 (84,8%). Dotychczasowy trzykrotny zwycięzca, Audi A6 (81,9%) musi ustąpić mniejszemu bratu miejsce w czołówce. Oprócz tego na drugie miejsce wskakuje Mercedes-Benz C-Klasse (82,1%).
Samochody dostawcze – oceniane po raz drugi
Już po raz drugi DEKRA ujęła w raporcie usterkowości także bilans usterek występujących w pojazdach dostawczych, których popularność z roku na rok rośnie coraz bardziej.
Trzy pojazdy, które zajmowały pierwsze miejsca w roku ubiegłym tym razem zamieniły się miejscami. VW Crafter uzyskał indeks DMI 75,3%, co pozwoliło mu zająć miejsce na szczycie rankingu. Ubiegłoroczny zwycięzca, Mercedes-Benz Sprinter (72,9%) spadł na drugie miejsce, zaś trzecie miejsce zachował Fiat Ducato z wynikiem 71,2%. Liczba usterek w samochodach dostawczych zwiększyła się w porównaniu z rokiem 2011 o 1,3% do poziomu 42,9%. Udział drobnych usterek nieznacznie wzrósł, a liczba poważnych usterek zwiększyła się o 1,2%.
Niemieccy producenci nadają ton
Raport samochodów używanych DEKRA nadal pokazuje, że niemieccy producenci samochodów w kwestiach niezawodności i jakości są obecnie liderami na rynku. Na pierwszych miejscach w rankingu samochodów używanych bardzo dobrze uplasowały się następujące marki: VW, Audi, Toyota, Mercedes-Benz, Porsche i BMW. Dobre wyniki uzyskały także Ford, Honda, Mazda i Opel.
W jaki sposób dokonywano oceny?
Raport samochodów używanych DEKRA 2012 został sporządzony w oparciu o szczegółową ocenę stanu technicznego pojazdów. Z wyników przeprowadzonych w minionych dwóch latach 15 milionów badań pojazdów rzeczoznawcy wyodrębnili istotne informacje przydatne do oceny samochodów używanych, aby kupującym pojazdy dać do ręki praktyczne informacje, pomocne przy dokonywaniu oceny konkretnych pojazdów.
Najważniejsze kryteria oceny:
• Ocena w zależności od przebiegu (w 3 zakresach przebiegu pojazdów: 0 – 50.000 km, 50.001 – 100.000 km, 100.001 – 150.000 km).
• Ocena usterek dla poszczególnych modeli pojazdów w oparciu o dokładny typ pojazdu.
• W ocenie uwzględniono jedynie istotne dla pojazdów używanych usterki. Braki w serwisowaniu, takie jak na przykład zużyte opony lub przeterminowana za-wartość apteczki prowadziłyby do zafałszowania wyników.
• W celu porównania pojazdów brana jest zawsze pod uwagę średnia dla samo-chodów z danej grupy. Dlatego np. w przypadku pojazdów należących do klasy kompaktów porównywano między sobą pojazdy należące do tej klasy, a nie np. kompakty z samochodami mini lub z pojazdami należącymi do klasy najwyższej. Zwiększa to wiarygodność przeprowadzonych ocen.
• Obszerna baza danych obejmująca około 15 milionów badań pojazdów przyczynia się do wiarygodności uzyskanych danych. Raport usterkowości samo-chodów używanych zawiera informacje o usterkach tylko wtedy, gdy z danego modelu pojazdu skontrolowano przynajmniej 1000 pojazdów.
• Wskaźnikiem obowiązującym od roku 2011 w rankingu jest indeks DMI DEKRA. Uwzględnia on, oprócz liczby pojazdów "bez istotnych usterek", dodatkowo także liczbę istotnych usterek zwiększając tym samym dokładność rankingu. W celu ustalenia indeksu DMI, od wartości procentowej pojazdów "bez istotnych usterek“ odejmuje się wartość pojazdów z „istotnymi usterkami". Wartość "istotne usterki" funkcjonuje więc tutaj jako współczynnik korekty dla wartości "bez istotnych usterek".