Preferencje zakupowe Polaków - 2007 i 2008 rok
Średnia kwota na zakup samochodu zwiększyła się o ok. 30%, a najważniejszymi kryteriami stały się marka i niezawodność, które stały się ważniejsze niż cena – wynika z badań TNS OBOP.
Cena pozostaje jednym z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przy planowaniu zakupu samochodu, ale okazuje się, że nie jest decydującym kryterium. Średnia kwota, którą respondenci planują przeznaczyć na zakup samochodu w 2008 r. wynosi 21 293 zł i jest o około 30% wyższa niż w roku 2007 r., kiedy to Polacy planowali przeznaczyć na auto średnio 16 561 zł.
Najważniejszym aspektem branym pod uwagę przy wyborze auta okazała się w tym roku marka (37% wskazań) – jej postrzeganie, zaufanie, czy przekonanie o jej wysokiej renomie. Na ex aequo drugim miejscu wśród osób planujących w 2008 r. zakup samochodu plasują się jego niezawodność oraz cena (36% wskazań). Ekonomiczność auta, rozumiana jako niski koszt utrzymania i eksploatacji samochodu, jest ważna dla jednej trzeciej osób (33%) deklarujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Niemal tak samo istotna jest ogólnie dobra opinia o danym aucie (31%). Polacy coraz częściej zwracają również uwagę na inne kwestie pozaekonomiczne, takie jak bezpieczeństwo samochodu (18%), jego wygląd (18%), wcześniejsze doświadczenia z daną marką lub modelem (16%), wygoda i wielkość samochodu (15%) oraz jego wyposażenie (13%).
Dla porównania, w 2007 roku marka samochodu uzyskała podobną ilość wskazań (38%), mimo to znalazła się na trzecim miejscu. Respondenci częściej wskazywali ekonomiczność samochodu (50%) oraz dobrą opinię o aucie (42%). Czyżby koszty utrzymania pojazdu straciły przez rok na znaczeniu aż o jedną trzecią?
„Wizerunek marki, niezawodność, cena i ekonomiczność to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu samochodu. Ze względu na fakt, że Polacy średnio skłonni są przeznaczyć zdecydowanie większą sumę na zakup nowego auta niż w ubiegłym roku, można przypuszczać, że waga ceny jako bezpośredniego motywatora zakupu będzie stopniowo maleć na rzecz cech wizerunkowych marki" – komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, lider sektora badań rynku motoryzacyjnego TNS OBOP.
Dane pochodzą z badania Omnimas przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 24 stycznia – 11 lutego 2008 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej, przy łącznej liczbie wywiadów wynoszącej 1952.
Uwaga: W odróżnieniu od wcześniejszej publikacji wyników badania Omnimas, TNS OBOP używa w komunikacie terminu zakup „samochodu", zamiast używanego dawniej „nowego samochodu", rozumianego przez większość społeczeństwa jako „inny samochód", a tylko sporadycznie jako „fabrycznie nowy samochodów". Termin nowy samochód często bywał błędnie rozumiany przez dziennikarzy i część ekspertów, prowadzących m.in. do fałszywych wniosków na temat potencjału polskiego rynku sprzedaży fabrycznie nowych pojazdów.