Najpopularniejsze kolory aut
Srebrny lśni w czołówce jedynego w swoim rodzaju Światowego Rankingu Kolorów firmy DuPont.
Firma DuPont ogłosiła kolor srebrny, czarny oraz biały zwycięzcami jedynego jak dotąd światowego rankingu najpopularniejszych kolorów samochodów. Sprawozdanie firmy DuPont – podsiadające już 57 letnią tradycję – stanowi autentyczne i najbardziej kompetentne źródło informacji na temat popularności poszczególnych kolorów i aktualnych trendów kolorystycznych, zawierające szczegółowy podział na główne rynki samochodowe oraz listę barw cieszących się największą na świecie popularnością w danym roku.
Czołowa dziesiątka najpopularniejszych kolorów:
1.Srebrny – 25%
2.Czarny – 23%
3.Biały – 16%
4.Szary – 13%
5.Niebieski – 9%
6.Czerwony – 8%
7.Brązowy i beżowy – 4%
8.Zielony – 1%
9.Żółty i złoty – 1%
10.Inne – poniżej 1%
Gromadzenie i analiza danych z całego świata pozwala firmie DuPont doskonale rozpoznawać światowe trendy. Dzięki temu może ona pomagać swoim klientom z branży motoryzacyjnej w opracowywaniu palety barw na przyszłość – powiedziała Nancy Lockhart, Kierownik ds. Marketingu Kolorów z działy firmy DuPont zajmującego się pokryciami o wysokiej wydajności dla producentów OEM. – Branża motoryzacyjna ma coraz bardziej globalny charakter i z tego względu informacje na temat trendów, zarówno regionalnych, jak i globalnych w kwestii popularności poszczególnych kolorów są niezwykle istotne dla projektantów.
Wyniki badań wskazują, iż pomimo istnienia globalnej tendencji do coraz większej zbieżności w wyborach dotyczących kolorów samochodów, a przez to do zmniejszania się różnic preferencji między poszczególnymi obszarami, to jednak różnice regionalne pozostają wyraźne. Pozycja trzech najbardziej popularnych na świecie kolorów – czerni, bieli i srebra – wciąż się umacniania wraz ze wzrostem uznania dla tych kolorów w poszczególnych regionach.
Zmiany na rynkach
– Istnieją wciąż wyraźne różnice regionalne w preferencjach dotyczących kolorów, ale nie da się nie zauważyć silnych trendów globalnych – powiedziała Nancy Lockhart. – Preferencje kolorystyczne mogą zmieniać się z roku na rok ze względu na szeroki zakres czynników, włącznie z typami wprowadzanych na rynek pojazdów, mniejszymi rozmiarami pojazdów, upodobaniami konsumentów a nawet sytuacją gospodarczą. Te i inne czynniki kulturowe, społeczne i demograficzne mogą z czasem zmieniać tendencje regionalne.
W Ameryce Północnej najczęściej wybieranym kolorem pozostaje kolor biały (17,8% pojazdów). Tuż za nim plasuje się kolor czarny (17%) oraz srebrny (16,7%). Jednakże analiza popularności koloru czarnego na przestrzeni czasu pokazuje utrzymującą się tendencję wzrostową – o aż sześć punktów procentowych od 2005 r., podczas gdy kolor srebrny i biały straciły około dwa punkty w ciągu ostatnich pięciu lat. Chromowy niebieski i chromowy czerwony pozostają bardzo popularne na rynku północnoamerykańskim, odnotowując wzrost z 11% w 2006 r. do około 12% w tym roku.
W Europie kolor czarny (27%) – wybierany najczęściej – cały czas zwiększa swoją przewagę nad szarym (19,9%), który wykazuje tendencję spadkową. Popularność koloru białego (10,2%) rośnie, lecz nadal dzieli go bardzo duży dystans od pierwszej dwójki.
W tym roku byliśmy również świadkami poważnych zmian upodobań kolorystycznych w Japonii, w wyniku których zbliżyły się one do panujących na rynkach północnoamerykańskich i europejskich. Najczęściej – w 28% przypadków – wybierano kolor biały, co stanowi jednak czteropunktowy spadek w stosunku do 2008 r. Popularność koloru srebrnego obniżyła się o 5 punktów i z 23% zajmuje on obecnie drugą pozycję ex aequo z czernią.
Natomiast na rynku chińskim możemy zaobserwować bardzo dużą zmienność preferencji dotyczących koloru. Po czteropunktowym wzroście popularności kolor srebrny osiągnął 36%, utrzymując swoją pozycję niekwestionowanego zwycięzcy, podczas gdy kolor czarny stracił aż osiem punktów i z 23% zajął drugą pozycję. Przewiduje się jednak, iż z roku na rok zmiany na tym stale rozwijającym się rynku będą coraz mniejsze.
Rynek indyjski wykazuje silne preferencje dla srebra (26,4%), bieli (23,4%), czerwieni (16,1%) oraz koloru niebieskiego (10,9%); pozostałe nie przekroczyły 6-procentowego progu. Co ciekawe, podział na rynku rosyjskim wygląda podobnie, z silnie nasyconymi kolorami chromu rozrzuconymi po całej przestrzeni rankingu, choć najbardziej zauważalnie w obszarze zielonego. W rankingach rosyjskich na pierwszym miejscu plasuje się kolor srebrny (23,4%), po nim zielony (18,2%), czarny (16,7%), niebieski (15,5%) i czerwony (10,8%).