Czy jesteśmy wierni swoim autom?
Mówiąc o lojalności wobec marki czy firmy, wielu specjalistów utożsamia ją z zachowaniami lub postawami klientów. Owszem, to może prawidłowe podejście z punktu widzenia naukowego, ale my, normalni klienci, użytkujący konkretne modele konkretnych marek, mamy nieco inny punkt widzenia. Dla nas kluczowym elementem prawdziwej wierności wobec producenta czy modelu są przede wszystkim pozytywne emocje płynące z użytkowania konkretnego auta. Jeśli auto się nam podoba, jest niezawodne i praktyczne, zapewne kupilibyśmy je po raz kolejny. Jeśli jednak mamy z autem same problemy, ciągle się psuje i nie jeździ tak jak tego oczekiwaliśmy, z chęcią je sprzedajemy, a na samą myśl o danej marce robi się słabo. Jak więc wypadają poszczególne marki i modele użytkowane przez naszych Czytelników?
Postanowiliśmy sprawdzić, którym markom i modelom nasi Czytelnicy deklarują największą wierność. Przyjęliśmy pewien standard badania polegający na zebraniu głosów potwierdzających wierność wobec danego modelu lub marki. Skąd te głosy? Otóż wyodrębniliśmy procent odpowiedzi „Tak, kupię to auto jeszcze raz”, które pojawiały się w formularzu „Oceń swoje auto”. Całość podzieliliśmy na dwie grupy, czyli „Modele” oraz „Marki”, zaś każdą z grup kolejno na roczniki od 0 (czyli modele starsze) do 2003, od 2004 do 2008 oraz od 2009 do 2012. Przejdźmy zatem do sedna.
Zaczniemy od marek samochodów, którym nasi czytelnicy są najwierniejsi i deklarują chęć kontynuowania motoryzacyjnej przygody. Za pewne kryterium obraliśmy sobie minimum 50 głosów oddanych na daną markę, aby badanie było jak najbardziej wiarygodne, choć niektóre pozycje zaskoczyły nas samych, więc podchodziliśmy do nich z pewnym dystansem. Na pierwszy ogień poszło zestawienie samochodów nowych w rocznikach od 2009 do 2012. Poniżej przedstawiamy zestawienie procentowe poszczególnych marek z pierwszej dziesiątki. W nawiasie znajduje się liczba głosów oddanych na poszczególną markę (patrz wykres numer 1).
Co ciekawe, ogromnym zaufaniem cieszy się Dacia, która wychodzi na lidera w grupie samochodów stosunkowo nowych. Na drugie miejsce wskoczyła Mazda z wynikiem niespełna 88%.
Natomiast na trzecim miejscu uplasował się Fiat, którego kupiłoby ponownie ponad 85% zadowolonych klientów. Na dalszych pozycjach uplasował się Seat, BMW oraz Skoda. Dość wysokie pozycje zajęły francuskie auta – Citroen oraz Renault odpowiednio na 8 oraz 10 pozycji.
Kolejną grupą są roczniki między 2004 a 2008 rokiem, a więc samochody ze sporym stażem i przebiegiem. Nie ukrywamy, że jest to dość ciekawa grupa i pewien wskaźnik dla osób rozglądających się za używanym autem. Oczywiście kryteria takie jak powyżej – minimum 50 głosów, w nawiasie ich liczba (patrz wykres numer 2).
Na pierwszym miejscu wylądowała bawarska marka. Przeszło 89% użytkowników BMW deklaruje, że ich kolejnym autem będzie inny model tego producenta. Na drugim miejscu z wynikiem 88% uplasował się Land Rover, zaś na trzecim wylądowała Mazda. Dość dobry wynik po raz kolejny uzyskała Dacia – poza podium z wynikiem 87,5%.
Kolejne zestawienie dotyczy aut z roku 2003 i starszych, więc jest to kolejna wskazówka dla osób rozglądających się za używanym autem. Kryteria jak wcześniej, przejdźmy do krótkiej analizy (patrz wykres numer 3).
Najwyższym, bo ponad 97 procentowym zaufaniem cieszy się Lexus. Nic dziwnego, auta tej marki cechują się prestiżem, wysoką jakością, stosunkowo niewielką stratą wartości oraz małą awaryjnością. Na drugie miejsce wskoczyło Subaru z wynikiem 95,51%, a zaraz za nim uplasował się Dodge z wynikiem niewiele gorszym – 94,85%. Warto zwrócić uwagę na ilość głosów trzech marek japońskich, które uplasowały się na 5 (Honda), 8 (Toyota) oraz 10 (Mazda) miejscu.
Kolejną główną grupą opracowaną w naszym badaniu są modele konkretnych marek. Wiele osób kupując konkretny model deklaruje, że w przyszłości z chęcią zakupi ten sam model kolejnej generacji. W tym zestawieniu zastosowaliśmy nieco zmodyfikowane zasady. Badaniem objęliśmy od kilkudziesięciu do kilkuset modeli z poszczególnych przedziałów rocznikowych. Postanowiliśmy nieco rozszerzyć listę do 15 modeli, oraz dodać do niej 5 ostatnich pozycji w zestawieniu dla kontrastu. Ponadto przyjęliśmy, że do zestawienia „załapują” się jedynie modele z liczbą powyżej 25 głosów. Podobnie jak wyżej, w nawiasach przy modelach liczba oddanych głosów, a analizę rozpoczynamy od aut nowych z przedziału 2009/2012 (patrz wykres numer 4).
Jak widać pierwsza piętnastka jest bardzo wyrównana, zaś różnice procentowe naprawdę niewielkie. I tak na pierwsze miejsce trafiła Mazda z modelem 6. Chęć ponownego kupna tego modelu zadeklarowało 97,62% obecnych użytkowników. Niewiele gorszy wynik uzyskała Honda z modelem Jazz, którą kupiłoby ponownie 97,14% obecnych właścicielu. Na najniższym stopniu podium wylądował Fiat Linea, którego kupiłoby ponownie 96,77% kierowców. Świetną pozycję uzyskał Volkswagen CC z wynikiem 96,30%. Co ciekawe, na końcu zestawienia wylądowała Toyota Yaris, którą ponownie kupiłoby zaledwie 57,45% obecnych właścicieli. W niewiele lepszej sytuacji jest Subaru Forester, którego kupiłoby ponownie 58,82 obecnych użytkowników.
Kolejna grupa to modele z roczników 2004/2008. Tak jak w przypadku marek, to dobry wskaźnik dla osób zainteresowanych konkretnym autem. Kryteria badania tak jak w poprzedniej podgrupie – 15 aut z czołówki, 5 aut z końca stawki, minimum 25 głosów (patrz wykres numer 5).
Na pierwszym miejscu znów wylądowała Mazda, a konkretniej jej niewielki model 2. Auto kupiłoby ponownie aż 97,14% obecnych właścicieli. Na drugie miejsce, z wynikiem 96,15% wskoczyła Kia Carnival. Widać koreańska myśl techniczna zyskuje uznanie w naszym kraju. Trzecie miejsce z wynikiem 96% przypadło modelowi Caravan produkcji Dodge’a. Na końcu tabeli z bardzo słabym wynikiem 41,46% wylądował Citroen Jumper. Niewiele lepszy wynik osiągnął Mercedes Sprinter, z którego zadowolonych jest zaledwie 47,50% naszych Czytelników. Zaskakująca jest trzecia od końca pozycja Citroena C3. Chęć ponownego zakupu zadeklarowało zaledwie 56,58% naszych Czytelników, którzy obecnie używają tego auta.
Na sam koniec zostawiliśmy zestawienie modeli z roku 2003 oraz starszych. Kryteria tak jak wcześniej, więc przechodzimy do rzeczy (patrz wykres numer 6).
Na pierwszym miejscu znów „Japończyk”. Aż 98,48% naszych czytelników, którzy użytkują model Camry deklaruje, że z chęcią kupi ten udany model Toyoty jeszcze raz. Na drugim miejscu kolejny wojownik z Kraju Kwitnącej Wiśni – Subaru Legacy z wynikiem 98,08. Podium zamyka kolejny przedstawiciel kraju samurajów, czyli Lexus IS z wynikiem 97,37%. I znów na końcu stawki spore zaskoczenie. Ford Fusion uzyskał bardzo skromny wynik, choć z drugiej strony nie ma tragedii – 67,86% naszych czytelników zadeklarowało, że kupiłoby ten model jeszcze raz. Niewiele lepszy wynik uzyskał Peugeot 307 oraz, co ciekawe, Land Rover Freelander.
Jak widać wierność wobec marki jest niepoliczalna i może przedstawiać się bardzo interesująco i zaskakująco. Wszelkie statystyki globalne są praktycznie bezsensowne i niewiele warte, gdyż wierność wobec marki i modelu jest niezwykle zróżnicowana i zależna nie tylko od kraju, ale nawet od miasta pochodzenia konkretnej grupy konsumentów. W naszym zestawieniu dziwi brak najpopularniejszych modeli Volkswagena, które mają przecież opinię najpopularniejszych na rynku. Czyżby nasi Czytelnicy słabo oceniali modele Golf czy Passat?