Car-Finance-Bus 2010
Wyniki najnowszych internetowych badań przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR we współpracy z portalem www.ontheroad.com.pl.
Przeciętny Internauta jeździ w Polsce dziesięcioletnim samochodem, który został kupiony jako używany. Niecałe 27% respondentów zakupiło nowy samochód w salonie. Popularnymi sposobami zakupu samochodu jest także sprowadzenie samochodu z zagranicy, zakup w Internecie, komisie samochodowym lub u rodziny/znajomego (te cztery miejsca odpowiadają za 61,9% przypadków wszystkich zakupów dokonanych przez Internautów). Samochód w Internecie kupiło 13,5% Internautów – co świadczy o tym, że Internet jest dopiero w połowie dystansu w stosunku do salonów samochodowych pod względem miejsca zakupu samochodu.
Internauci najczęściej deklarowali, że planują zakupić samochód marki Volkswagen (11,3%), kolejne miejsca zajmują Fiat, Toyota i Audi (wskazania powyżej 5%). Warto zauważyć, że co piąty Internauta nie wie jeszcze jaką markę samochodu planuje zakupić. Analiza posiadania i zamiaru kupna najpopularniejszych marek wykazała, że Internauci są lojalni wobec posiadanej marki samochodu. Jeśli Internauta posiada daną markę samochodu, jest duże prawdopodobieństwo, że kolejny jego samochód będzie tej samej marki. Najbardziej lojalnymi użytkownikami są kierowcy takich marek, jak BMW, Fiat i Volkswagen. Niższy stopień lojalności obserwowany jest w przypadku Renault, gdzie rozważany wybór w takim samym stopniu dotyczy pozostania przy marce, co jej zmiany na Audi.
Prawie połowa respondentów zadeklarowała, że nie wyda więcej niż 20 tys. PLN na zakup nowego samochodu (45,3%). Mniejszy wydatek na zakup samochodu planują przeznaczyć Internauci, którzy nie posiadają jeszcze samochodu. Wedle 28,6% badanych osób, które nie posiadają samochodu, ale planują go kupić, ich pierwszy samochód powinien kosztować do 10 tys. PLN. Samochody droższe (powyżej 45tys. PLN) kupią głównie posiadający samochód Internauci (25,1% posiadających w stosunku do 16% nieposiadających samochód). 11,8% nieposiadających samochodu nie wie jeszcze za jaką mniej więcej kwotę go kupi (to dwukrotnie więcej niż wśród osób już posiadających samochód).
Głównym czynnikiem wpływającym na zakup ubezpieczenia komunikacyjnego są cena i zniżki (tak wskazało 2/3 badanych Internautów). W przypadku zakupu ubezpieczenia Internauci preferują bezpośredni kontakt z przedstawicielem ubezpieczyciela. Jednak drugim najczęściej preferowanym sposobem jest zakup ubezpieczenia przez Internet – co piąty Internauta wybrałby ten sposób zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego.
Wszystkie dane pochodzą z aktualnego badania syndykatowego „Car-Finance-Bus 2010". Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2010 roku metodą internetowych wywiadów zestandaryzowanych (CAWI). Zrealizowano łącznie 1038 wywiadów na próbie ogólnej Internautów.
Więcej informacji o tym badaniu, jak również o raporcie, znajdą Państwo na stronie www.indicator.pl
fot. Shell