Auta najbardziej oporne złodziejom - BICSA 2008
Brytyjska organizacja Thatcham ogłosiła ranking samochodów z najlepszymi fabrycznymi zabezpieczeniami antywłamaniowymi i antykradzieżowymi. Część modeli w różnych wersjach oferuje różny poziom oporności złodziejom.
Prestiżowe nagrody brytyjskich ubezpieczycieli BICSA (ang. British Insurance Car Security Awards) przyznawane są od roku 2004, a badania przeprowadza renomowana brytyjska organizacja Thatcham. Testuje ona osobno poszczególne wersje nadwozia, a nawet wyposażenia poszczególnych modeli, ponieważ różnią się one skutecznością zabezpieczeń antywłamaniowych i antykradzieżowych. Dodatkowa selekcja dotyczy rocznika modelowego, ponieważ producenci aut niekiedy zmieniają zabezpieczenia modelu nawet bez wprowadzania nowych wersji czy znaczących modernizacji. Prezentowany ranking dotyczy nowych samochodów oferowanych aktualnie na (brytyjskim) rynku, a jego wyniki nie przenoszą się na starsze wersje modeli o tej samej nazwie.
Kategorie, kryteria wyboru i metodologia badań opracowane zostały przez brytyjskie firmy ubezpieczeniowe, ministerstwo spraw wewnętrznych, departament transportu i organizacje, zainteresowane podniesieniem poziomu ochrony antywłamaniowej w samochodach. Przedsięwzięcie oparte jest na projekcie NVSR (ang. New Vehicle Security Ratings – Ranking Zabezpieczeń Nowych Pojazdów), określającym skuteczność zabezpieczeń przed kradzieżą samochodu oraz kradzieży z samochodu. Testy Thatcham uważane są za jedne z najbardziej rygorystycznych na świecie. Badaniom podlega niemal każdy nowy samochód pojawiający się w sprzedaży na rynku brytyjskim.
Kryteria oceny zabezpieczeń samochodów
Zabezpieczenie przed kradzieżą:
- blokada zapłonu/kolumny kierownicy,
- zewnętrzne zamki i mechanizm,
- elektroniczne systemy zabezpieczeń (alarm oraz immobiliser),
- identyfikacja pojazdu,
- drugi mechaniczny system zabezpieczeń,
- szyby,
- zarządzanie podzespołami,
- skopiowanie kluczyka, informacja o kodzie,
- dodatkowe zabezpieczenia (blokowanie tylnej kanapy lub bagażnika),
- skopiowanie kluczyka, informacja o kodzie.
Zabezpieczenie przed włamaniem:
- zewnętrzne zamki,
- system alarmowy,
- elektronika wewnętrzna,
- szyby,
- zarządzanie podzespołami,
- dodatkowe zabezpieczenia (blokowanie tylnej kanapy czy bagażnika),
- skopiowanie kluczyka, informacja o kodzie.
Ranking 2008:
Samochód miejski/supermini
1. Mini (z wyjątkiem kabrioletu)
2. Citroen C3 Exclusive
3. Volkswagen Polo SE
pozostali kandydaci:
Skoda Fabia 3 (aktualna nowa generacja)
Kompaktowy samochód rodzinny
1. Citroen C4 Exclusive
2. Volvo C30
3. Audi A3
pozostali kandydaci:
Volkswagen Golf (z wyjątkiem S)
Mazda 3
Dodge Caliber
Ford Focus Ghia i Titanium
Honda Civic (z wyjątkiem 1.4 DSI i Type R)
Seat Leon
BMW 1
Subaru Impreza (z wyjątkiem WRX)
Samochód rodzinny
1. Citroen C5 Exclusive (rocznik modelowy 2008)
2. Peugeot 407 Executive
3. Volkswagen Passat
pozostali kandydaci:
Honda Accord (sedan) Type S i 2.0/2.4 Executive
Mazda 6 (sedan)
Ford Mondeo
Volkswagen Jetta
Toyota Avensis (sedan)
Honda Accord Tourer Type S i 2.0/2.4 Executive
Peugeot 407 (inne niż Executive)
Mazda 6 kombi
Renault Laguna III
Volvo S40/V50
Citroen C5 (inne niż Exclusive)
Skoda Octavia
Toyota Prius
Subaru Legacy
Seat Toledo
Toyota Avensis hatchback i kombi
Opel/Vauxhall Vectra
Kompaktowy samochód reprezentacyjny
1. Audi A4 (rocznik modelowy 2008)
2. Mercedes-Benz C-klasa
3. Cadillac BLS
4. Lexus IS
pozostali kandydaci:
Alfa Romeo 159
Saab 9-3
BMW 3 (sedan)
Jaguar X-Type
Volvo S60 (z wyjątkiem S60R)
Skoda Superb (z wyjątkiem Elegance V6)
Kompaktowy van
1. Citroen C4 Picasso Exclusive
2. Volkswagen Touran (z wyjątkiem S)
3. Mazda 5
pozostali kandydaci:
Ford C-Max Titanium
Seat Altea
Renault Scenic Dynamique i Privilege
Honda FR-V
Duży van
1. Ford S-Max
2. Ford Galaxy (z wyjątkiem LX)
3. Chrysler Grand Voyager (rocznik modelowy 2008)
pozostali kandydaci:
Renault Espace
Samochód „open-air" (kabriolet/roadster)
1. Audi TT Roadster
2. Volkswagen Eos
3. Volvo C70
4. Saab 9-3 Convertible
pozostali kandydaci:
Audi A4 Cabriolet (rocznik modelowy 2008)
Mazda MX-5
Samochód sportowy (w tym coupe, hot hatch i super)
1. Audi S8 (rocznik modelowy 2008)
2. Mercedes-Benz CL Coupe
3. Peugeot 407 Coupe
4. Citroen C4 VTS
pozostali kandydaci:
Audi R8
Audi A5
Audi S6
Audi TT Coupe
Porsche 911 Carrera
Volvo C30 2.5 T5
Audi S6 Avant
Nissan 350Z Coupe
Mini Cooper S
BMW 3 M Sport
Alfa Romeo Brera Coupe (z wyjątkiem 3.2)
Audi S4
Peugeot 207 GTI
Audi S3
Volkswagen Golf GTI / R32
Citroen C2 VTR / VTS
Citroen C3 VTR
Opel/Vauxhall Astra SRI i VXR
Ford Fiesta ST
Skoda Octavia vRS
Seat Leon Cupra
Seat Ibiza Cupra
Mazda RX-8
Skoda Fabia vRS
Kompaktowy 4×4
1. Volkswagen Tiguan
2. Chevrolet Captiva
3. Mazda CX-7
4. Subaru Forester (rocznik modelowy 2008)
pozostali kandydaci:
Toyota RAV4
Honda CR-V ES i EX
Land Rover Freelander
Jeep Compass
Nissan X-Trail
Duży 4×4
1. Toyota Land Cruiser V8 (rocznik modelowy 2008)
2. Audi Q7
3. Volkswagen Touareg
4. Volvo XC90
pozostali kandydaci:
Nissan Murano
Toyota Land Cruiser
Cadillac SRX
Lexus RX
Nissan Pathfinder
BMW X5 (z wyjątkiem 4.8) (rocznik modelowy 2007)
Land Rover Range Rover Sport
Porsche Cayenne (z wyjątkiem V6)
Land Rover Range Rover
Land Rover Discovery
Samochód reprezentacyjny
1. Citroen C6
2. Peugeot 607
3. Audi A6
4. Volvo S80
pozostali kandydaci:
Honda Legend
Jaguar XF
Volvo V70 (z wyjątkiem V70R) / XC70
Cadillac CTS
Lexus GS
Jaguar S-Type
Opel/Vauxhall Signum
BMW 5 (z wyjątkiem 530iSE i M Sport)
Saab 9-5 (z wyjątkiem HOT Aero)
Samochód luksusowy
1. Volkswagen Phaeton (rocznik modelowy 2008)
2. Audi A8 (rocznik modelowy 2008)
3. Mercedes-Benz S-Class
4. Lexus LS
5. Daimler Super Eight
pozostali kandydaci:
Jaguar XJ
Cadillac STS
BMW 7
Uwaga: nazwy pisane pochyłą czcionką oznaczają, że nie cała paleta wersji modelu spełnia kryteria selekcji (odwrotnie niż w materiale źródłowym, dla większej czytelności).
Producent
Audi, za modele: A3, A4, A5, R8, TT, Q7, A6 i A8
Volkswagen, za modele: Eos, Jetta, Passat, Tiguan, Touareg i Phaeton
Mazda, za modele: 3, 5, 6, MX-5, RX-8 i CX-7
Volvo, za modele: C30, S40 – V50, S60 (z wyjątkiem S60R), C70, XC90 i V70 (z wyjątkiem V70R) - XC70 - S80
Toyota, za modele: Prius, Avensis, RAV4, Land Cruiser i Land Cruiser V8
Lexus, za modele: IS, RX, GS i LS
Jaguar, za modele: X-Type, S-Type, XF, XJ i Daimler Super Eight
Cadillac, za modele: BLS, CTS, STS i SRX
W klasyfikacji producentów autorzy raportu po raz kolejny nie umieścili Citroena, który może pochwalić się największą liczbą najlepiej zabezpieczonych modeli. Na przykładzie C5 widać jednak, że o ile bardzo wysoki poziom ochrony zapewnia wersja Exclusive, to pozostałe wypadają znacznie gorzej. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Peugeot 407 oraz niektórych modeli Volkswagena.
Zobacz także:
BICSA 2007
BICSA 2006
Kradzieże pojazdów w 2007 roku
Kradzieże pojazdów w 2006 roku