Szósty Barometr CVO
Analiza trendów na rynku motoryzacyjnym z punktu widzenia osób zarządzających flotami pojazdów służbowych to główne zadanie Barometru CVO. Tegoroczna edycja badania skupiła się na tematyce bezpieczeństwa drogowego i potencjale pojazdów z zasilaniem alternatywnym.
Corporate Vehicle Observatory (CVO) już szósty raz przeprowadziło sondaż wśród osób decydujących o flotach samochodowych w przedsiębiorstwach. Konferencja, podczas której zaprezentowano tegoroczne wyniki, odbyła się 15 czerwca na moście Północnym w Warszawie. Wśród prelegentów i gości obecni byli przedstawiciele rządu, parlamentu, instytucji związanych z bezpieczeństwem drogowym, a także reprezentanci firm flotowych.
W tym roku do danych z 14 państw, dotychczas objętych badaniem, dodane zostały wyniki z Rosji. Rozbudowywana z roku na rok baza krajów, w których przeprowadzono sondaż, umożliwia szersze spojrzenie na rynek flotowy i zaobserwowanie panujących na nim trendów w skali globalnej.
Tegoroczne badanie CVO, oprócz sondowania trendów panujących na rynku flotowym, porusza dwie niezwykle istotne kwestie, związane z odpowiedzialnością firm za bezpieczeństwo drogowe, a także potencjałem rozwoju aut z zasilaniem innym niż spalinowe.
Wyniki sondażu wskazują, że w kwestii perspektyw rynkowych polskie przedsiębiorstwa dużo lepiej oceniają swoją kondycję i przyszłość widzą w dużo lepszych barwach niż te z pozostałych państw objętych badaniem. Aż 42% polskich firm przewiduje, że stan ich floty zwiększy się w perspektywie najbliższych trzech lat, co jest najlepszym wynikiem wśród badanych państw (wykres 1).
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze to, według Barometru CVO, pole do dużej poprawy, zwłaszcza w kontekście niedawno ogłoszonej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych „Dekady działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Polskie przedsiębiorstwa zaledwie w nikłym odsetku wdrażają programy podnoszące umiejętności swoich pracowników w zakresie bezpiecznej jazdy. Gorzej sytuacja prezentuje się tylko w Grecji. Niewątpliwym liderem w kwestii bezpieczeństwa aut flotowych są Czechy, gdzie aż 99% firm wprowadza programy podnoszenia kwalifikacji swoich kierowców (wykres 2).
W związku z coraz bardziej istotną rolą pojazdów z alternatywnym źródłem zasilania, Corporate Vehicle Observatory podjęło się zbadania potencjału rozwoju tego typu aut w zastosowaniach profesjonalnych. Wynik sondażu wskazuje, że przed przedsiębiorstwami jeszcze długa droga, zanim auta elektryczne czy hybrydowe na dobre zagoszczą w ich flotach. Czynników, które o tym decydują, jest wiele, a na ich czele stoją obawy związane z dostosowaniem ich możliwości do zastosowań firmowych oraz technicznymi ograniczeniami aut wyposażonych w silniki inne niż spalinowe (wykres 3).
Wśród bodźców zachęcających do zakupu takich aut polscy przedsiębiorcy wskazują przede wszystkim dopłaty rządowe i ograniczenie kosztów związanych z użytkowaniem tego typu floty (wykres 4).
Ciekawie przedstawia się struktura finansowania polskich flot na tle innych krajów europejskich. W firmach zatrudniających więcej niż 100 pracowników najpopularniejszym sposobem nabycia pojazdów jest zakup gotówkowy. W porównaniu z innymi dużymi państwami, jak Francja, Hiszpania i Włochy, mało popularny jest leasing operacyjny (wykres 5).