Sprzedaż niesatysfakcjonująca
Na rynku nowych samochodów widać spadek. Blisko 4 tysiące mniej samochodów sprzedały koncerny motoryzacyjne w Polsce w tym roku w porównaniu do 2012. Co ciekawe, rynek samochodów firmowych pozostał na tym samym poziomie, a co więcej - delikatnie wzrósł. Czyżby dodatkowe przychody Polaków związane z Euro pozwoliły na zakupy nowych aut? Czy może mamy do czynienia ze znamionami kryzysu, który w 2013 nie pozwala na podjęcie decyzji o zakupie nowego auta? Pewnie jedno i drugie, ale sytuacja na rynku i tak wygląda całkiem dobrze.
Piotr Tabor
W sprzedaży nowych samochodów w Polsce od lat przoduje Škoda. Octavia i mniejsza Fabia biją co chwilę rekordy sprzedaży. Trudno się temu dziwić, bo świetna jakość wykonania, niemiecka niezawodność i rozsądnie skalkulowana cena kuszą wielu do zakupu, zarówno klientów prywatnych, jak i firmowych.
Najlepiej sprzedają się....
Dwa pierwsze miejsca (patrz tabela 1 i 2) zgadzają się zarówno w ogólnej liczbie rejestracji samochodów, a także rejestracji tylko aut firmowych. Škoda sprzedaje (co nie jest dziwne) najwięcej Octavii i Fabii. Do firm sprzedaje się także bardzo dużo flagowej limuzyny – Superba, a klienci prywatni wybierają także często Rapida i najtańszy model Škody – Citigo. Volkswagen za sprawą nowego modelu Golfa, a także korzystnych rabatów na poprzedni lubiany model, sprzedał najwięcej właśnie Golfów. Niewiele mniej sprzedano Passatów i Polo. Do firm często trafiały małe dostawcze Caddy. Wyższe pozycje w rankingu samochodów firmowych Renault, Peugeot i Citroën zawdzięczają samochodom dostawczym, które w tym roku sprzedają się gorzej niż w pierwszych 5 miesiącach 2012 roku.
W tym roku świetnie sprzedaje się także Kia za sprawą nowego cee’da, który podbił gusty i głos rozsądku wielu klientów. Znaczny spadek sprzedaży odnotował Fiat, który w tamtym roku sprzedał dużą liczbę starych i nowych modeli Pand. Co ciekawe, wszyscy obecni w zestawieniu z 2012 roku pojawili się także w 2013 roku, po prostu zmieniły się niektóre miejsca w rankingu 10 najlepiej sprzedających się marek.
10 najlepiej sprzedających się marek samochodów dostawczych w pierwszych 5 miesiącach 2013 roku.
• Fiat
• Peugeot
• Renault
• Volkswagen
• Citroën
• Ford
• Mercedes-Benz
• Toyota
• Iveco
• Škoda
Na rynku samochodów dostawczych od lat prym wiedzie Fiat. Dzięki rozbudowanej ofercie, prawie każdy przedsiębiorca znajdzie dla siebie odpowiedni pojazd. Od małego miejskiego auta, które dzięki homologacji ciężarowej pozwala na pełne odliczenie VAT, do dużych samochodów dostawczych do najcięższych zadań. Co ciekawe, na listę 10 najlepiej sprzedających się dostawczaków dostała się także Škoda, która – mimo że w swojej ofercie nie ma dużych samochodów transportowych – sprzedaje sporo aut osobowych przerobionych na ciężarówki, np. Octavia, Fabia czy Roomster.
Wśród marek premium prowadzenie objął Mercedes, głównie za sprawą wprowadzenia nowego Mercedesa A klasy i CLA. Samochody sprzedają się świetnie, a Mercedes zyskuje w rankingach, wyprzedzając Audi i BMW. W tym roku sprzedało się blisko 10% więcej samochodów luksusowych niż rok temu, ale znacznie mniejsza część rynku przypadła Infiniti, Lexusowi, czy Jaguarowi, więcej sprzedał Mercedes, Audi i BMW.
Najlepiej sprzedające się marki premium.
• Mercedes-Benz
• BMW
• Audi
• Lexus
• Porsche
• Jaguar
• Infiniti
Rynek nowych samochodów ma się nieźle, delikatny spadek w przypadku samochodów kupowanych przez osoby prywatne może świadczyć o trochę gorszej sytuacji na rynku, jednak niezmiernie cieszy fakt, że liczba samochodów kupowanych przez firmy nie tylko nie spadała, ale także delikatnie wzrosła. Na rynku pozycja liderów sprzedaży nie zmienia się znacznie, od lat prym sprzedaży wiedzie Škoda, która szczególnie przypadła do gustu polskim klientom. Škoda jednak nie spoczywa na laurach i wciąż prezentuje modele, które już przy premierze skazane są na sukces – jak Rapid czy Citigo.
Dane pochodzą ze strony www.carmarket.com.pl