Rynek CFM po II kwartale 2011
Intensywna rywalizacja z konkurencją, likwidacja kratki, wzrost cen polis ubezpieczeniowych i nie najlepsze nastroje przedsiębiorców były testem na dojrzałość rynku CFM. Analiza najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, podsumowującego pierwsze półrocze 2011 roku, pozwala stwierdzić, że ten test został zdany pomyślnie.
Rynek CFM w drugim kwartale tego roku w liczbie obsługiwanych samochodów zanotował 7-proc. dynamikę wzrostu. Uzyskany wynik dowodzi, że argumenty za użytkowaniem samochodów wynajętych przemówiły do przedsiębiorców. Outsourcing obronił się swoim powtarzanym niczym mantra hasłem: wydziel na zewnątrz, a zaoszczędzisz. W okresie spowolnienia, zadziałało.
Prezentowana liczba klientów na koniec czerwca br. ponad 16 tys., obejmuje dotąd niepublikowane dane o klientach jednego z graczy. W związku z tym zmianę r/r podano dla flot, z pominięciem zmian w liczbie klientów.
Rynek z perspektywy flot i klienta
Obecnie ponad 140 tys. pojazdów używanych w przedsiębiorstwach to już auta wynajmowane od firm CFM. Wzrost liczby obsługiwanych aut o 7% należy uznać za bardzo dobry wynik, szczególnie, gdy zestawimy go z progresją o 0,8% w analogicznym okresie w roku ubiegłym.
W ciągu zaledwie sześciu miesięcy oferenci pozyskali więc ponad 7 tys. pojazdów, a liczba klientów, którzy przekonali się do outsourcingu flot, wyniosła 16 tys. Należy jednak zwrócić uwagę, że znaczny wzrost liczby klientów firm CFM jest przede wszystkim wynikiem udostępnienia przez jednego z graczy informacji o portfelu swoich klientów, które w poprzednich raportach nie były brane pod uwagę.
Pożądany FSL
Najlepiej sprzedająca się oferta to wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis). Obie opcje usług zanotowały progresję po 13% każda. W drugim kwartale w full service leasingu jeździły już 110 034 samochody, a w leasingu niepełnoobsługowym 14 887 aut. Utrzymał się trend spadkowy dla opcji wyłącznego zarządzania oraz najmu. Obie usługi zanotowały regresję odpowiednio -26% oraz 17% wobec początku tego roku.
Migracje klientów wewnątrz portfela, zapoczątkowane już w drugiej połowie 2009 roku, przyniosły pożądany przez całą branżę rezultat. Rynek obrał w końcu kurs na najbardziej pożądaną w sprzedaży opcję, czyli klasyczny full service leasing. Jeśli ten trend się utrzyma, to wynajem długoterminowy zacznie być usługą na trwałe wpisaną w pozycjach budżetowych wielu firm w Polsce. A ilu potencjalnych klientów ma sektor CFM w Polsce? Co najmniej 84 tysiące. Bo tyle przedsiębiorstw w kraju ma więcej niż 26 zatrudnionych osób.
Rynek z perspektywy oferentów
Na koniec czerwca wynajem długoterminowy oferowało w Polsce 48 firm. W badaniu Keralla Research udział wzięło 40 dostawców, którzy obsługują floty w sumie liczące ok. 97% wszystkich outsourcowanych aut w Polsce.
Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy z pewnością debiut na giełdzie lidera rynku Masterlease w połowie bieżącego roku (wprowadzanego przez Fleet Holdings) oraz historyczna wręcz wymiana aut służbowych na rynku floty, jaką przeprowadziła spółka Arval oraz Corpo Flota i Toyota Bielany. Historyczna, bo wymiana 200 samochodów dla jednego klienta (PepsiCo) to dla polskiego rynku flotowego wydarzenie niecodzienne.
Najważniejsi gracze, czyli Masterlease, LeasePlan FM, Arval Service Lease Polska oraz ING Car Lease, obsługują łącznie 59 tys. samochodów, czyli 42% krajowego rynku. Masterlease (Futura Leasing i Prime Car Management) kolejny rok z rzędu broni pozycji lidera. Spółka ma obecnie 14% udziału w rynku i obsługuje 19 339 samochodów, z czego 12 088 w klasycznym full service leasingu. Liderem rynku w full service leasingu jest LeasePlan FM, który ma 13 506 aut w tej tylko usłudze i 12% udziału w całym rynku. Niewiele niższy wynik zanotował Arval, który w opcji FSL obsługiwał 13 197 pojazdów.
Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet management
Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec drugiego kwartału 88 947 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje 63% w krajowym rynku CFM. Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz INGCar Lease.
W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM, uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty, promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3726), To-yota Marki (3641), Auto Podlasie (1386) oraz Carolina (1137). W całym programie Toyoty jeździ już 13 261 samochodów służbowych.
Największe pojedyncze floty
W wariancie FSL największe pojedyncze floty, obsługiwane dla jednego klienta, mieli w swoim portfelu: Transpost (1783 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1006), Corpo Flota (932 pojazdy), BRE Leasing (869) oraz Nivette FM (760).
Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym, 525 pojazdów, zarządza Toyota Marki Management. Toyota Marki administruje również pojedynczą największą flotą w kontrakcie na wyłączne zarządzanie (1285 aut). Największe floty w mało popularnym w Polsce najmie (dzierżawa) posiadały spółki: Auto Podlasie – 175 pojazdów oraz Cosmopol 103 pojazdy.