Rozwój międzynarodowych flot
Według raportu GE Capital, 80% menadżerów flot, także z Europy przewiduje, że liczba pojazdów, którymi zarządzają, zwiększy się lub zostanie na dotychczasowym poziomie. Fleet managerowie ze Starego Kontynentu kierują coraz większymi flotami i dostosowują je do funkcjonowania na nowych rynkach. Stale stoi przed nimi wyzwanie związane z optymalizacją struktury kosztów i zarządzaniem pracownikami kierującymi pojazdami.
Według badania firmy motoryzacyjnej IHS Automotive z 2013 r., na świecie jest już ok. 1 miliarda samochodów, ciężarówek i aut terenowych, a liczba ta stale rośnie. Na drogach pojawia się także coraz więcej pojazdów służbowych.
– Jak pokazuje nowy raport „The State of Car Policies in Europe and Key Fleet Challenges 2013–2014 Edition” firmy GE Capital, menedżerowie flot z całego świata, m.in. Europy, optymistycznie patrzą na nadchodzące lata. Aż 80% z nich spodziewa się, że ich flota powiększy się lub będzie miała obecną wielkość w ciągu najbliższych 24 miesięcy – podkreśla Bartłomiej Dębski, prezes Zarządu Cartrack Polska, oddziału firmy posiadającej doświadczenie płynące z monitowania ponad 500 tysięcy pojazdów na całym świecie.
78% przebadanych przez GE Capital firm chce rozszerzyć obszar, na którym działa ich flota. Najpopularniejsze kierunki to Rosja, Turcja i Brazylia. Na rozwój tego typu zasobów przedsiębiorstwa wpływ ma m.in. polityka państwa. W wielu krajach można stosować ulgi podatkowe w zakresie flot pojazdów, które zwiększają ich rentowność.
Jakie auto dla pracownika?
Lokalne warunki rynkowe w dużym stopniu determinują także to, jakie benefity związane z samochodami oferowane są pracownikom, co pokazuje raport „Global Car Policies: a Key Talent Driver”, firmy badawczej Mercer, przeprowadzony wśród firm z 90 rynków (w tym z Polski), opublikowany w kwietniu tego roku. Wśród europejskich krajów, w których najwięcej firm oferuje świadczenia w tym zakresie, są Belgia (99%) i Chorwacja (99%). W większości krajów pracownicy mają możliwość odkupienia samochodów służbowych, gdy są one wymieniane w firmie. Na Łotwie z tej możliwości korzysta 67% pracowników, a na Ukrainie 66%.
Większość przebadanych firm ustanawia limity cen na zakup pojazdów służbowych. Im wyższe stanowisko ma pracownik, tym droższe auto otrzymuje od pracodawcy. W Europie średnia cena samochodu służbowego dla CEO wynosi 59 652 dolarów, dla osoby na stanowisku kierowniczym 46 382 USD, a specjalisty od sprzedaży 26 840 USD. Firmy chętnie korzystają z zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji we flotę. Zakup pojazdów z pomocą leasingu operacyjnego (operating lease) jest najpopularniejszą metodą wśród korporacji operujących w Europie.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Firmy inwestują ogromne sumy w zapewnienie zatrudnionym osobom odpowiednich pojazdów. Chcą przy tym mieć pewność, że są one właściwie wykorzystywane.
– Wśród priorytetów przedsiębiorstw niezmiennie dominuje poszukiwanie oszczędności, optymalizacja wykorzystania floty, stosowanie rozwiązań redukujących emisję szkodliwych gazów oraz poprawa bezpieczeństwa pracowników. Według raportu GE Capital, aż 51% badanych firm posiada programy kontrolujące zachowanie kierowców na drodze, które sprzyjają m.in. bezszkodowej jeździe. Dla 61% fleet managerów usprawnienia w tym obszarze są kluczowe. 22% badanych przedsiębiorstw wykorzystuje urządzenie telemetryczne w celu poprawienia zachowań kierowców służbowych pojazdów na drogach. Są one głównie stosowane we flotach mieszanych, służbowo-prywatnych – przekonuje Bartłomiej Dębski.
Przedsiębiorstwa korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in. monitoringu GPS, by zarządzać mobilnymi kadrami. Bartłomiej Dębski uważa, że dzięki zastosowaniu systemów telematycznych, instalowanych w pojazdach służbowych, można skuteczniej zmotywować zespół do wydajnej pracy i zredukować koszty użytkowania takich pojazdów. Monitoring pozwala na sprawdzenie działania pracowników firmy w terenie. Jest to m.in. źródło danych, które może służyć do stworzenia efektywnego systemu nagradzania. Nowe technologie dają użytkownikom aut wiele możliwości także w zakresie ułatwienia poruszania się po drodze.
– Rozwiązania takie, jak interaktywne kokpity czy systemy wspierające wymijanie innych pojazdów, usprawniają jazdę, a także zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów – mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland.
Według badań KPMG, dla 53% badanych użytkowników aut komercyjnych rozwiązania telematyczne i wspierające kierowcę są jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie danego pojazdu. Eksperci przewidują, że wykorzystanie zaawansowanych technologii w prywatnych i służbowych pojazdach będzie wzrastać, ponieważ zwiększa się zapotrzebowanie na rozwiązania wspierające kierowcę, automatyzujące procesy sterowania pojazdami i wspierające zarządzanie flotami pojazdów.