Prześwietlamy leasing z dużą wartością wykupu
Coraz większa liczba klientów indywidualnych oczekuje usługi leasingu z wysokim wykupem, zakładającego niski wkład własny i jak najniższe raty miesięczne. Sprawdzamy, jak wygląda oferta tego rodzaju produktów i czy może ona być interesująca również dla firm.
Eryk Chilmon
W Polsce przywiązanie do posiadania jest na tyle silne, że pełny leasing operacyjny nie zyskał jeszcze tak dużej popularności jak na rynkach zachodnich. Świat zmierza jednak w kierunku absolutnej swobody w korzystaniu z wszelkich dóbr i usług. Coraz częściej spotkać można postawę, że lepiej i taniej wynajmować, współdzielić czy właśnie leasingować zamiast kupować na własność. Ta tendencja dotyczy też oczywiście samochodów. Wystarczy mieć do dyspozycji auto i wraz ze zmianą swoich upodobań, oczekiwań czy celów co kilka lat wymieniać je na nowe i nie martwić się o ich dalszy los. Takie założenia mogą też być korzystne w wypadku flot. Leasing z wysoką wartością końcową jest dla firmy korzystny wtedy, gdy jej polityka flotowa zakłada częstą wymianę samochodów na nowe, bez konieczności angażowania się w ich późniejszą sprzedaż. Dzięki płaceniu niskich rat przedsiębiorstwo osiąga najniższy koszt funkcjonowania floty, a przy tym zachowuje wolne środki finansowe, które przy zakupie za gotówkę zostałyby na lata zamrożone.
Charakterystyka produktu
Leasing z wysokim wykupem wydaje się być idealny dla przedsiębiorstw, które planują samodzielne zarządzanie flotą samochodową, ale przy zewnętrznym finansowaniu pojazdów i przeniesieniu ryzyka ich wartości końcowej na finansującego. Słowem, najczęściej po takie rozwiązanie będą sięgać małe lub najwyżej średnie przedsiębiorstwa. W leasingu z wysokim wykupem miesięczna rata leasingowa jest dużo niższa w porównaniu z popularnym w Polsce leasingiem z niską, jednoprocentową wartością końcową, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości aut, a nie ich całą wartość. Dla wielu przedsiębiorców atrakcyjnym rozwiązaniem jest sposób zakończenia umowy leasingu, czyli zwrot pojazdu firmie leasingowej i brak konieczności angażowania się w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodów na rynku wtórnym.
Wpłaty początkowe są zgodne z obowiązującą procedurą leasingową (w większości ofert zaczynają się od 0% wartości pojazdu). Zwykle dostępna jest pełna gama produktów ubezpieczeniowych.
Szeroki wybór
Firmy zainteresowane leasingiem z wysokim wykupem mogą przebierać w ofertach. Przykładowo oferta RCI Leasing zawiera kilka propozycji leasingu operacyjnego opartego o podwyższoną opcję wykupu. Właściwy wybór oferty uzależniony jest od zakresu potrzeb przyszłego klienta. W przypadku ofert leasingu bez dodatkowych serwisów – opcja wykupu może sięgać wysokości 35% (okres umowy na 24 miesiące). Dla ofert uwzględniających dodatkowe usługi dla korzystającego (serwis mechaniczny) – nazwa produktu Leasing All in One Furgony – opcja wykupu może sięgać 40% (okres umowy na 24 miesiące). Wyżej wymienione opcje nie uwzględniają kryterium przebiegu pojazdu – dlatego nie stwarzają ograniczeń dla korzystającego. Grupa produktów z dodatkowymi usługami (serwis mechaniczny, zarządzanie, assistance) oferowana pod nazwą Renault Business Plan – uzależnia wysokość wartości końcowej (opcji wykupu) od zakładanego przebiegu i innych parametrów pojazdów. Wartość opcji wykupu w produkcie RBP jest ponadto gwarantowana przez dostawcę i stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla korzystającego. W tym produkcie wartości odkupu zbliżone są do wartości rynkowej po okresie spłaty, co pozwala na uzyskanie niskiej raty w wysokości 888 zł dla nowego modelu Renault Talisman lub 999 zł dla nowego Renault Espace. Program wynajmu samochodów marki oferujący opcjonalne usługi zwiększające komfort oraz gwarantujący niskie i przewidywalne koszty użytkowania przez cały okres finansowania dotyczy też samochodów Dacia w ramach Dacia Business Plan.
Można się tylko zastanawiać, czy tego typu oferta zainteresuje osoby odpowiedzialne za firmowe floty. – Biorąc pod uwagę konieczność niezbędnego w zarządzaniu firmą budżetowania i precyzyjnego planowania wydatków obsługi parku użytkowanych samochodów, rozwiązania zwiększające opcję wykupu, a tym samym zmniejszające ratę miesięczną można uznać za jeden z warunków poprawnego zarządzania flotą. Dodatkowym atrybutem niskiej raty jest także możliwość ujęcia w jej strukturze dodatkowych serwisów czy usług, stanowiących gwarancję pełnego pokrycia wydatków związanych z eksploatacją pojazdu – mówi Grzegorz Paszta z Renault.
Jak podkreśla Bartłomiej Siuchniński, kierownik sprzedaży flotowej Volkswagen Financial Services, rynek produktów z wysoką wartością końcową systematycznie ewoluuje. Z zalet tego rodzaju finansowania korzystają przede wszystkim więksi gracze, ale w ostatnich latach coraz częściej również sektor małych i średnich przedsiębiorstw, w tym mikrofirmy. Oferty dla mniejszych i większych podmiotów gospodarczych zaczynają się więc przenikać. – Opierając się na tych tendencjach, Volkswagen Financial Services buduje ofertę leasingową optymalną, zarówno dla większych, jak i mniejszych firm. Leasing z wysokim wykupem jest idealny dla firm, które chcą samodzielnie zarządzać flotą samochodową, jednak korzystają z zewnętrznego finansowania pojazdów i przenoszą ryzyko ich wartości końcowej na finansującego. Miesięczna rata jest dużo mniejsza, przez co firma osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Po zakończeniu umowy firma zwraca pojazd firmie leasingowej i nie musi poświęcać czasu na proces jego sprzedaży na rynku wtórnym. Leasing z wysoką wartością może być uzupełniony o dodatkowe produkty jak pakiety serwisowe czy ubezpieczenie. Dla klientów zarządzających dużymi flotami przygotowujemy indywidualnie dopasowane oferty leasingu z wysokim wykupem – podkreśla Bartłomiej Siuchniński.
Dla sektora MŚP leasing z wysoką wartością końcową kryje się w ofercie dedykowanej każdej marce z Grupy Volkswagen: dla marki Volkswagen – leasing EasyDrive, dla marki Audi – Audi Perfect Lease, dla marki SEAT – Leasing z wysoką wartością końcową, dla marki Škoda – Škoda Leasing Niskich Rat, dla marki Volkswagen Samochody Użytkowe – PROFIT Lease, dla marki Porsche – leasing Porsche Exclusive Finance.
Również Ford Leasing sfinansuje nowy lub używany samochód na warunkach dostosowanych do wymagań zgłaszającej się firmy. Program jest przygotowany tak, aby raty były niskie, czyli są zgodne z oczekiwaniami klientów poszukujących usługi leasingu z wysokim wykupem. Oferta dostępna jest przy opłacie wstępnej już od 9% wartości samochodu – można wybrać okres użytkowania samochodu na 2 (limit przebiegu: 80 tys. km), 3 (120 tys. km) lub 4 lata (150 tys. km). Ford Leasing udziela gwarancji wartości samochodu po zakończeniu umowy leasingowej, a klient ma prawo do pierwokupu samochodu. Warto dodać, że oferta obejmuje też pakiet Ford Ubezpieczenia w promocyjnej cenie, a do zawarcia umowy wystarczy dowód osobisty (program „Zielona Fala”).
Zainteresowanie flotowców
Choć z pozoru oferta leasingu z dużą wartością wykupu powinna najbardziej interesować małe podmioty, może być też atrakcyjna dla większych firm, dysponujących rozbudowanymi flotami. Nawet największe, globalne firmy muszą oszczędzać i często są zmuszone do zredukowania budżetu. Produkt z wysokim wykupem może połączyć interesy nabywcy pojazdu, dealera, firmy finansującej i producenta aut. Należy zauważyć, że po trzech latach stabilizuje się cena samochodu na rynku wtórnym, czyli jego wartość rezydualna, która wciąż jest dość wysoka. Dlatego producenci zakładają, że najlepszy okres użytkowania wynosi ok. trzech lat. Nawet jeżeli w umowie leasingowej pojazdów zostanie ustalony limit roczny na poziomie 30 tys. km, to na koniec eksploatacji mają one 90 tys. km przebiegu, a zatem wciąż mogą przejechać bez poważniejszych napraw drugie tyle. To wszystko nie zmienia jednak faktu, że wciąż to małe firmy najchętniej sięgają po leasing z dużą wartością wykupu. – Ta forma finansowania budzi coraz większe zainteresowanie managerów zarządzających flotami pojazdów. Oczywiście, specyfika użytkowania pojazdu, a zatem czas, przebieg, dostępność, w różnych firmach wymusza dobór różnych narzędzi finansowych dla posiadanych parków samochodowych, w tym m.in. leasingu operacyjnego z usługami. Niemniej spotykamy się z dużym zainteresowaniem ze strony mikroprzedsiębiorstw naszymi ofertami leasingu operacyjnego opartego o podwyższoną opcję wykupu – zaznacza Grzegorz Paszta.
Miejsce na nowe produkty
Hyundai poszedł jeszcze inną drogą. Postanowił uprościć produkty finansowe tak, aby były zrozumiałe dla zwykłego klienta. Hyundai Abonament cieszył się tak dużym zainteresowaniem klientów, że cała pula przeznaczonych do tego celu samochodów wyczerpała się bardzo szybko. Teraz firma wprowadza na rynek zmodyfikowaną wersję produktu.
Hyundai Abonament
Hyundai wprowadza aktualizację programu konsumenckiego wynajmu samochodu Hyundai Abonament. Program, który realizowany jest przy współpracy ze spółką Prime Car Management, stanowi atrakcyjny model korzystania z fabrycznie nowego samochodu, dedykowany osobom fizycznym oraz firmom. Ze względu na łatwość, wygodę i niskie koszty, przypomina umowę abonamentu na korzystanie z telefonu komórkowego. Co miesiąc, klient płaci stałą kwotę, w której zawarte są także korzystne elementy dodatkowe, wyróżniające ofertę na tle standardowego kredytu lub leasingu:
- kompleksowa obsługa serwisowa w sieci ASO Hyundai
- komplet opon zimowych wraz z przechowywaniem i wymianą
- pełen pakiet ubezpieczenia OC+AC+NNW na cały okres trwania abonamentu
- całodobowa opieka Assistance
- samochód zastępczy
- wsparcie opiekuna klienta
Na koniec trwającej umowy, klient oddaje samochód i dostaje propozycję wynajmu nowego auta na równie atrakcyjnych warunkach. Może wówczas także zmienić model samochodu lub wersję, nie martwiąc się o jego ewentualną odsprzedaż czy utratę wartości. Programem Hyundai Abonament zostały objęte najbardziej popularne modele Hyundaia: i20, i30, i40 oraz Tucson. Kwota miesięcznej raty wynosi odpowiednio od 799 do 1949 złotych brutto
www.fleet.com.pl / Magazyn „Fleet” Nr 3/2016