Nowoczesne technologie w motoryzacji
Na pograniczu motoryzacji i IT dzieje się bardzo wiele. Praktycznie każdy dzień przynosi kolejne wiadomości dotyczące implementacji nowych rozwiązań informatycznych w samych autach lub ich peryferiach. W krótkim przeglądzie zebraliśmy najważniejsze i najświeższe informacje z obszaru cyfryzacji samochodów.
Eryk Chilmon
Zarówno koncerny samochodowe, jak i firmy z bran?y IT coraz ch?tniej prezentuj? nowinki technologiczne stworzone z my?l? o transporcie. I nie jest to kierunek, który powinien kogokolwiek dziwi?. Eksperci ju? od d?u?szego czasu wieszcz? zacie?nienie zwi?zku informatyki i motoryzacji. Mi?dzy innymi w raporcie Global Automotive Executive Survey 2016 podkre?laj?, ?e digitalizacja oraz zdolno?? ??czenia si? pojazdów z otoczeniem to kluczowe trendy, które zdeterminuj? rozwój rynku motoryzacyjnego do 2025 roku.
Najbardziej rozpoznawalnym symbolem technologicznej rewolucji w motoryzacji s? samochody autonomiczne. Ameryka?ska administracja federalna planuje ujednolicenie na obszarze USA regulacji prawnych dotycz?cych zasad korzystania z samosteruj?cych si? samochodów, ale przede wszystkim zamierza wyda? przez najbli?sze 10 lat ok. 4 mld dolarów na badania nad autonomicznymi samochodami. Informacj? tak? poda? Department of Transportation podczas styczniowych targów North American International Auto Show. Taka hojno?? wynika z tego, ?e w?adze ameryka?skie licz? na popraw? bezpiecze?stwa drogowego – nale?y pami?ta?, ?e wed?ug statystyk zdecydowana wi?kszo?? wypadków to efekt b??dów pope?nianych przez kierowców. Inicjatywa spotka?a si? z poparciem wiod?cych producentów samochodów oraz firm pracuj?cych nad pojazdami autonomicznymi, takich jak Google, GM, Ford, Tesla czy Volvo. Niektóre technologie, które znajd? zastosowanie w samosteruj?cych samochodach, mo?na ju? obecnie spotka? w u?ytkowanych modelach pojazdów nowej generacji. S? to przede wszystkim systemy automatycznego parkowania czy ?ledzenia drogi i trzymania si? konkretnego pasa ruchu.
Wprowadzaniu kolejnych rozwi?za? sprzyja powszechno?? urz?dze? mobilnych, które, integruj?c si? z pojazdem, pozwalaj? zamieni? go w prawdziwy smartfon na ko?ach. Powszechnym rozwi?zaniem jest ju? pod??czanie samochodów bezpo?rednio do Internetu. Ju? teraz liczba takich pojazdów na ca?ym ?wiecie wynosi 23 miliony. Wed?ug prognoz IHS Automative do 2020 roku warto?? ta b?dzie prawie siedmiokrotnie wi?ksza i wyniesie 152 miliony. In?ynierowie mocno anga?uj? si? te? w tworzenie rozwi?za? sprz?towych dla samochodów czy budowanie konceptów pojazdów, które w niedalekiej przysz?o?ci mog? ca?kowicie zmieni? bran?? motoryzacyjn?, a tym samym jej klientów. Poni?sze zestawienie nowinek tylko to potwierdza.
Bezpieczne wyprzedzanie
W?ród firm anga?uj?cych si? w technologiczny rozwój motoryzacji jest m.in. Samsung Electronics. Korea?ski koncern zaprezentowa? w lutym pierwszy prototyp Samsung Safety Truck – pojazdu ci??arowego wyposa?onego w technologi? s?u??c? zapobieganiu wypadkom drogowym przy wyprzedzaniu.
Samsung Safety Truck to technologia wykorzystuj?ca dwie kamery wbudowane w przedni? cz??? pojazdu oraz platform? oprogramowania opracowan? specjalnie na potrzeby bran?y transportowej przez firm? Ingematica. Technologia umo?liwia rejestracj? i transmisj? obrazu sprzed ci??arówki w taki sposób, aby kierowcy pojazdów jad?cych za ni? mogli lepiej oceni? szanse na bezpieczne wyprzedzanie i podejmowa? decyzje o manewrze oparte na wi?kszej ilo?ci informacji. Obraz jest udost?pniany na wysokiej jako?ci wy?wietlaczu z?o?onym z czterech ?cian wideo Samsung OH46D. Py?o- i wodoszczelne monitory wielkoformatowe OHD spe?niaj? wymagania klasy IP56 i wy?wietlaj? wyra?ny obraz niezale?nie od warunków panuj?cych na drodze czy od pogody.Od samego pocz?tku prace nad projektem prowadzono wy??cznie w Argentynie, ze wzgl?du na du?? liczb? dróg jednopasmowych i wysok? liczb? wypadków zwi?zanych z wyprzedzaniem na nich. Samsung Safety Truck b?dzie porusza? si? po drogach przez rok.
Smartfon zamiast kluczyka
Wykorzystanie mo?liwo?ci IT dotyczy te? sposobu otwierania samochodów. Pomys?em koncernu Volvo jest oferowanie klientom cyfrowego klucza, czyli aplikacji otwieraj?cej i zamykaj?cej drzwi w samochodzie oraz uruchamiaj?cej silnik. Warto podkre?li?, ?e cyfrowy klucz nie b?dzie przywi?zany do jednego telefonu. I tu pojawiaj? si? spore atuty rozwi?zania. Kierowca mo?e nie tylko jednym telefonem otworzy? kilka samochodów (o ile je posiada i s? to maszyny Volvo), ale te? udost?pni? swój samochód innym z poziomu aplikacji. W ten sposób znika potrzeba fizycznego przekazania kluczy.
– W tej chwili system Volvo On Call ??czy si? z samochodem za pomoc? sieci GSM. To znaczy, ?e mog? uruchomi? samochód albo go zamkn?? ze znacznej odleg?o?ci. Dzieje si? tak dlatego, ?e auto ma w?asn? kart? SIM i jest traktowane przez sie? telefonii komórkowej jako aparat telefoniczny – mówi Stanis?aw Dojs, PR manager w Volvo Car Poland. Wykorzystuj?c aplikacj?, mo?na b?dzie tak?e zarezerwowa? i op?aci? wynajem auta, a nast?pnie otrzyma? cyfrowy klucz do niego ju? wewn?trz aplikacji. Dzi?ki temu wystarczy zlokalizowa? samochód za pomoc? sygna?u GPS, a nast?pnie otworzy? i uruchomi? auto, omijaj?c czasoch?onne kolejki w punkcie wynajmu auta, na lotnisku lub na dworcu.
Testy technologii b?d? prowadzone wiosn? wraz z firm? Sunfleet na szwedzkim lotnisku w Goeteborgu, gdzie oferowane b?d? pierwsze samochody na wynajem bez kluczyków, dost?pne poprzez now? aplikacj?. Pierwsze auta szwedzkiej marki wyposa?one w to rozwi?zanie trafi? do klientów w 2017 r., cho? nadal b?dzie te? mo?na zamówi? tradycyjne kluczyki. Mo?liwe, ?e ?ladem szwedzkiej firmy pójd? kolejni producenci i za kilka lat w nowych pojazdach cyfrowe kluczyki stan? si? standardem.
?adowanie z drogi
Firma Qualcomm pracuje nad rozwi?zaniem umo?liwiaj?cym bezprzewodowe ?adowanie akumulatorów samochodów elektrycznych podczas jazdy. System, nazywany dynamicznym ?adowaniem bezprzewodowym, sprawi?by, ?e kierowcy nie musieliby si? martwi? o ?adowanie auta po powrocie do swojego gara?u.
G?ówne mankamenty aut elektrycznych to krótki zasi?g i d?ugi czas ?adowania. Zaledwie kilkaset kilometrów na jednym ?adowaniu mo?e sprawia? problemy na d?u?szych trasach, tak samo jak to, ?e zasilanie akumulatora trwa znacznie d?u?ej ni? uzupe?nienie baku w aucie spalinowym. Wprowadzenie ?adowarek bezpo?rednio na drogi by?oby rozwi?zaniem tych problemów. Co prawda jak na razie Qualcomm nie jest gotowy do wprowadzenia tej technologii w praktyce, ale szefostwo firmy widzi w tym pomy?le spory potencja?. Pozwoli?oby to w przysz?o?ci samojezdnym samochodom sta? si? pojazdami w pe?ni autonomicznymi.
Problemem ?adowania akumulatorów w pojazdach elektrycznych zajmuje si? zreszt? wiele o?rodków badawczych, które maj? ju? na swym koncie konkretne osi?gni?cia. Naukowcy z EFPL (Ecole Polytechnique Federale de Lausanne) zbudowali eksperymentaln? stacj? do?adowywania baterii o mocy 4,5 MW i jest w stanie do?adowa? bateri? samochodu w czasie nieprzekraczaj?cym 15 minut. Stacja taka pobiera tak du?? moc (odpowiadaj?c? mocy pobieranej np. przez ponad 4 tys. pralek), ?e ?adna konwencjonalna sie? elektryczna nie podo?a?aby takiemu zadaniu. Dlatego wyposa?yli j? w bufor przechowuj?cy energi? elektryczn? (maj?cy posta? zestawu akumulatorów) oraz w automatyk?, która w momencie rozpocz?cia do?adowywania baterii samochodów od??cza stacj? od zasilaj?cej j? sieci. Stacja mo?e by? wtedy zasilana przez konwencjonaln? sie? o standardowym (czyli niskim) napi?ciu 230 V, a nie przez sie? wysokiego napi?cia. Zbudowany przez naukowców bufor do przechowywania elektryczno?ci jest w stanie dostarczy? przez 15 minut energi? rz?du 29 do 30 kWh. Wykorzystuje on akumulatory litowo-?elazowe (LiFe), do?adowywane ca?y czas przez standardow? sie? ?redniego napi?cia. Gdy do stacji do?adowania podje?d?a elektryczny samochód, baterie LiFe przekazuj? w bardzo krótkim czasie ca?? zmagazynowan? wcze?niej energi? do baterii litowo-jonowej zainstalowanej w poje?dzie elektrycznym.
Bezpiecze?stwo w connected car
Warto te? wspomnie? o zaprezentowanym przez firm? Samsung systemie bezpiecze?stwa. Urz?dzenia systemu Samsung Connect Auto mo?na pod??czy? bezpo?rednio do gniazda OBD II pod kierownic?. W czasie rzeczywistym system u?ywa alertów, których zadaniem jest uzyskanie poprawy stylu jazdy u?ytkowników, w tym w celu zwi?kszenia oszcz?dno?ci w zu?yciu paliwa. System oferuje równie? mo?liwo?? po??cze? Wi-Fi i dost?p do Internetu w trybie online dla pasa?erów w trakcie jazdy.
Trzonem technologii Samsung Connect Auto jest bezpiecze?stwo systemu KNOX i interoperacyjno?? systemu Tizen OS. KNOX zapewnia bezpiecze?stwo od poziomu elementów sprz?towych poprzez ró?ne poziomy oprogramowania, w tym aplikacje. Programi?ci mog? korzysta? z zestawu Software Development Kit (SDK) Tizen i Samsung w celu dalszego opracowywania dodatkowych us?ug. Firma Samsung zach?ca równie? do bezpiecznego stylu jazdy poprzez stosowanie algorytmów oceny kierowcy i funkcji geo-fencing. W razie wypadku do osób z listy kontaktowej kierowcy zostan? wys?ane specjalne alerty informuj?ce o nadzwyczajnej sytuacji. Aplikacja Find My Car pomaga równie? zlokalizowa? samochód w czasie rzeczywistym z u?yciem technologii LTE oraz GPS. Ponadto wysokowydajny hotspot LTE Wi-Fi zapewnia dost?p do Internetu wielu u?ytkownikom, dzi?ki czemu pasa?erowie mog? przesy?a? strumieniowo ró?norakie tre?ci oraz gra? w gry online. Cenn? funkcj? dla osób pracuj?cych w bran?y transportu i logistyki jest analiza zu?ycia paliwa, która pomaga kierowcy w uzyskaniu oszcz?dno?ci paliwowych, dzi?ki zastosowaniu opatentowanych algorytmów analizuj?cych przebieg, czas podró?y i cen? paliwa. W dodatku wirtualny mechanik w inteligentny sposób sprawdza stan samochodu z poziomu portu diagnostyki pok?adowej pod k?tem rekomendacji us?ug serwisowych oferowanych przez wyspecjalizowane sieci. Rozwi?zanie to pozwala na szybkie przekazywane powiadomie? o uzyskiwanych parametrach eksploatacyjnych, pomagaj?c w ten sposób zmniejszy? koszty napraw. Ponadto dzienniki podró?y automatycznie generuj? raport e-mail pomagaj?cy u?ytkownikom w ?ledzeniu wydatków podczas podró?y s?u?bowych.
Opony sferyczne
Interesuj?cym uzupe?nieniem powy?szych informacji jest rewolucyjna koncepcja opon, któr? zaprezentowa?a firma Goodyear. Mowa o projekcie Eagle 360, czyli oponach sferycznych poruszaj?cych si? w dowolnym kierunku po?o?enia podwozia – techniki lewitacji magnetycznej. Opony Eagle 360 to wizja bardzo futurystyczna i nawet producent zaznacza, ?e projektowa? je z my?l? o autonomicznych samochodach przysz?o?ci. Wprowadzenie na masow? skal? takiego rozwi?zania mia?oby daleko id?ce konsekwencje – wymusi?oby przeprojektowanie infrastruktury drogowej i miejskiej, nie mówi?c ju? o konstrukcji samych pojazdów.
Wed?ug za?o?e? firmy Goodyear w produkcji opon sferycznych wykorzystywana by?aby technologia druku przestrzennego. Co ciekawe, opony dostosowuj? swoje parametry nawet do tego, czy droga jest sucha, czy mokra. Ponadto zosta?y one wyposa?one w czujniki, które przekazuj? informacje o pogodzie i warunkach drogowych innym pojazdom, znajduj?cym si? w pobli?u.
www.fleet.com.pl / Magazyn „Fleet” Nr 4/2016