Najcenniejsze marki motoryzacyjne na świecie
Wszyscy powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego jak trudne jest przejście od koncepcji do masowej produkcji. Toyota jako prekursor i lider w tej dziedzinie wykorzystuje efekt skali, wprowadziła innowacyjną technologię hybrydową na konkurencyjny cenowo poziom, szczególnie w porównaniu do tak popularnego w Europie diesla. Podwojenie lub potrojenie wartości większości globalnych marek motoryzacyjnych w ostatniej dekadzie, silne awanse marek koreańskich oraz utrwalenie się Toyoty na pozycji lidera sektora motoryzacyjnego - takie, między innymi, wnioski płyną z najnowszego rankingu najcenniejszych światowych marek przygotowanego przez Interbrand.
Best Global Brands to doroczny raport przygotowywany przez firmę konsultingowa Interbrand, zawierający ranking najcenniejszych światowych marek. Aby marki mogły być poddane ocenie analityków Interbrand, muszą wykazać, że ich dostępność jest globalna, a ponad 30% obrotów musi mieć miejsce poza regionem pochodzenia danej marki. Następnie analitycy wyceniają wartość globalnych marek na podstawie trzech kryteriów: analizy wyników finansowych markowych produktów lub usług, oceny wpływu na decyzje zakupowe oraz analizy siły konkurencyjnej marki. Ten ostatni parametr, określany potocznie siłą marki, mierzy zdolność marki do tworzenia lojalności, a tym samym zrównoważonego popytu i zysków w przyszłości. Na podstawie wyliczeń analityków powstaje kwota, liczona w dolarach, jaką należałoby wyłożyć, aby kupić dany znak firmowy.
W setce najbardziej wartościowych marek największe wzrosty od lat notują firmy z sektora nowych technologii, ale daje się zauważyć wyraźny wzrost wartości marek motoryzacyjnych. Marki te spychają na dalsze pozycje znaki firmowe głównie z branż spożywczej i finansowej. Jeszcze dekadę temu w pierwszej setce najcenniejszych marek było 10 marek motoryzacyjnych, a w tym roku było to już 14 firm. Do pierwszej setki weszły w tym czasie marki Hyundai, Kia, Chevrolet oraz Land Rover. Spośród nich najwyższą pozycją może się pochwalić Hyundai (40. pozycja), który niedawno przeskoczył w rankingu takie marki jak Audi, Nissan i Porsche. Jeszcze w 2005 roku Hyundai miał 84. pozycję i był wyceniony na 3,5 mld dolarów, czyli prawie trzykrotnie niżej niż obecnie.
Pozycję lidera wśród marek motoryzacyjnych w rankingu Best Global Brands piastuje Toyota, która w całym rankingu znalazła się na ósmej pozycji. Tuż przed nią jest Samsung, a za nią McDonald. Japoński producent od 2000 roku aż 11 razy był uznany za najbardziej wartościową markę motoryzacyjną świata. W ciągu dziesięciolecia wartość logo Toyoty wzrosła niemal dwukrotnie, a od ostatniego roku aż o 20%. Analitycy zwrócili uwagę na to, że Toyota jest największym producentem samochodów na świecie oraz docenili dalekowzroczność oraz wdrażanie nowych technologii. Przykładem tego jest np. wprowadzenie do oferty samochodu napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Firmy sektora motoryzacyjnego notują konsekwentny wzrost wartości. W ciągu dekady większość z nich podwoiła swoją wartość (np. Toyota, BMW, Volkswagen i Porsche), a w przypadku Audi nawet potroiła, z 3,3 do 9,8 mld dolarów. Jedynym smutnym wyjątkiem jest Ford, który z roku na rok tracił w rankingu. W 2014 zajmował 39. pozycję wśród najcenniejszych marek świata. W 2004 roku był na 19. miejscu, a w 2000 roku na siódmym, będąc wówczas najbardziej wartościową marką motoryzacyjną (wycenioną na 36 368 mln dolarów). Obecnie jej wartość analitycy Interbrand wycenili na 10 876 mln dolarów.
W pierwszej trójce najbardziej wartościowych marek na świecie w 2014 znalazły się: Apple (118 863 mln dolarów), Google (107 439 mln dolarów) i Coca-Cola (81 563 mln dolarów). Przed dziesięcioma laty pozycje te zajmowały odpowiednio: Coca-Cola (67 394 mln dolarów), Microsoft (61 372 mln dolarów) oraz IBM (53 791 mln dolarów). I pomyśleć, że obecny lider – Apple – jeszcze 10 lat temu był na 43. miejscu...
Globalne marki motoryzacyjne, obok firm z sektora nowych technologii, od lat umacniają swoją pozycję w rankingu stu najbardziej wartościowych marek świata – Best Global Brands.