Motoryzacyjne nowości w 2014 roku
Rzadko spotykana kumulacja debiutów w grupie pojazdów użytkowych, liczne nowości w segmencie miejskim oraz dwie arcyważne premiery aut dla managerów średniego szczebla - tego wszystkiego możemy się spodziewać na polskim rynku jeszcze w tym roku. Przedstawiamy najważniejsze premiery.
Przemysław Dobrosławski
Rosnąca różnorodność oferty rynkowej oraz poszukiwanie kolejnych nisz rynkowych przez producentów zdaje się nie mieć końca. Jest to w ostatnich czasach szczególnie łatwe ze względu na postępującą unifikację techniczną nowych modeli, które wykorzystują często te same płyty podłogowe i układy napędowe, różniąc się od siebie głównie wyglądem nadwozi. Taka unifikacja może dotyczyć nawet ok. 70–80% elementów pojazdu. To oczywiście ułatwia podjęcie decyzji o wprowadzeniu nowych modeli na rynek, szczególnie niszowych pojazdów rekreacyjnych.
Ten rok obfituje jednak w debiuty modeli interesujących z punktu widzenia firm. Prawdziwy wysyp nowości czeka nas w segmencie najmniejszych aut miejskich. Niedawno trafił do polskiej oferty nowy Hyundai i10, po wakacjach pojawi się trzecia generacja Renault Twingo, a w ostatnim kwartale druga generacja trojaczków z Kolina, czyli modeli Citroën C1, Peugeot 108 i Toyoty Aygo. A to nie koniec. Debiutu doczeka się kolejne wydanie Smarta oraz nowe Suzuki Alto. Także w segmencie A pojawi się więcej aut o cechach crossoverów. Taki model – Adam Rocks – szykuje Opel. Wyjątkowo skromną liczbę nowości zapowiedziano w segmentach B i C, w których możemy się spodziewać nowych generacji Hyundaia i20, Opla Corsy oraz Hondy Jazz. Uwagi wielu przedsiębiorców nie umknie również druga generacja Nissana Qashqai. Istotne debiuty, z punktu widzenia flot, będą miały miejsce w klasie średniej, w której pojawią się od dawna wyczekiwany Ford Mondeo oraz Volkswagen Passat. Bardzo istotne nowości czekają nas w segmencie pojazdów użytkowych. Najwięcej nowości zaprezentuje Ford, bo aż trzy nowe dostawczaki: Transit, Transit Connect oraz Transit Courier. Doczekamy się również premiery nowej generacji Mercedesa Vito, Renault Trafic i Opla Vivaro, a także pokaźnych liftingów Renault Mastera i Opla Movano oraz bliźniaczych Fiata Ducato, Citroëna Jumper i Peugeota Boxer.
Mimo symbolicznych wyników sprzedaży aut elektrycznych, w krajowej ofercie pojawią się kolejne takie modele, np. Renault Zoe, dostawczy Nissan e-NV200 czy Volkswagen e-Up! I e-Golf.
FLOTOWE TOP NOWOŚCI
Dla handlowca na miasto: Citroën C1, Peugeot 108, Renault Twingo, Toyota Aygo, Toyota Yaris FL, Opel Corsa.
Dla handlowca w trasę: Peugeot 308 SW, Nissan Qashqai.
Dla managera: Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Mercedes klasy C.
Dla prezesa: Mercedes S63 AMG, Porsche Macan, Volvo XC90.
Dla kuriera: Ford Transit Courier, Fiat Ducato, Citroën Berlingo, Opel Vivaro, Peugeot Boxer, Renault Trafic.
Alfa Romeo
Na polskim rynku Alfa Romeo zaprezentuje model Mito Quadrifoglio Verde z dwusprzęgłową skrzynią TCT. Ofertę uzupełni też silnik benzynowy 1.4/140 KM z powyższą skrzynią. Włosi zaprezentują również kilka wersji specjalnych Mito oraz Giulietty. Niewykluczone, że pod koniec roku Alfa Romeo pokaże nowego sedana klasy średniej, nazwany Giulia, który jednak pojawi się w ofercie w przyszłym roku. Na przełomie 2014/2015 roku prawdopodobnie zadebiutuje nowa Alfa Romeo Spider powstająca we współpracy z Mazdą i dzieląca podzespoły z nową generacją modelu MX-5.
Audi
Z początkiem 2014 roku debiutują kolejne odmiany topowej limuzyny Audi A8, tj. ekstremalnie sportowa S8 oraz wariant z 12-cylindrowym silnikiem w układzie W. Sportowej odmiany doczekał się również kompaktowy sedan, nazwany przez producenta S3 Limousine. Zresztą w tym segmencie Audi szykuje więcej nowinek. Już w drugim kwartale br. roku pojawi się A3 Cabriolet, w drugiej połowie roku S3 Cabriolet. W tym samym czasie do palety dołączy także A3 SB e-tron. Producent wdroży też sportową wersję najmniejszego Audi - S1. Z końcem br. czekają nas dwa poważne faceliftingi modeli A6 oraz A7. Zupełną nowością będzie trzecia generacja Audi TT, która pojawi się w III kwartale br. Producent jeszcze w tym roku pokaże również nowe generacje sportowego R8 oraz flagowego SUV-a Q7, ale w ofercie zawitają one dopiero od 2015 roku.
BMW
BMW odważnie promuje elektryczny lub hybrydowy model i3, ale już latem w ofercie pojawi się jeszcze bardziej ekstremalny, tak w zakresie stylistyki, jak i osiągów, model i8. Wcześniej, bo w marcu, ujrzymy BMW 2 Coupé, a w czerwcu modele M3 i M4. Na ten rok Niemcy zapowiedzieli debiuty i uruchomienie produkcji SUV-a coupé BMW X4 oraz rodzinnego vana Active Tourer, który – nietypowo jak na tę markę – będzie miał przedni napęd.
Citroën
Dla bardzo oszczędnych przedsiębiorców i taksówkarzy Citroën wprowadził do oferty model C-Elysse z napędem LPG montowanym przez tarnowską firmę Czakram. Najważniejszą nowością marki z szewronem na masce jest jednak model o cechach crossovera – C4 Cactus, który w gamie plasuje się nieco poniżej kompaktowego C4. Wersję produkcyjną zobaczymy prawdopodobnie już na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, ale do polskiej oferty trafi on w sierpniu. Na przełomie 2014/2015 roku pojawi się w ofercie druga generacja miejskiego modelu C1, który będzie produkowany wspólnie z nowymi generacjami bliźniaczego Peugeota 108 i Toyotą Aygo w czeskim Kolinie. W trzecim kwartale br. zadebiutuje w Polsce dostawczy Jumper po modernizacji.
FIAT
Najważniejszym debiutem w ofercie Fiata będzie zmodernizowany Ducato, który pojawi się w ofercie w połowie roku. Spodziewany jest również debiut nowej generacji pikapa Strada, który jest już oferowany, np. w Brazylii, od pewnego czasu. W I kw. br. w ofercie pojawi się również tańsza Panda Young, a w II kw. odświeżony Fiat 500. Pod koniec roku zadebiutują Panda w wersji Cross oraz minivan o cechach crossovera 500X, który będzie wyposażony opcjonalnie w napęd na cztery koła. Niestety, Fiat nadal nie planuje nowości w segmencie C. Choć Włosi z powodzeniem sprzedają w Chinach zgrabne kompakty Ottigo (hatchback) i Viaggio (sedan), zbudowane na bazie Dodge'a Darta, to w Europie nie będą one oferowane.
Ford
Bardzo wiele nowości szykuje w tym roku Ford. Najważniejszą z nich z punktu widzenia przedsiębiorców jest długo wyczekiwane Mondeo nowej generacji, które pojawi się w ofercie w czwartym kwartale br. Już ponad rok jest ono oferowane jest w Stanach Zjednoczonych. Opóźnienie we wprowadzeniu na rynek europejski nie wynika z dużej popularności dotychczasowego modelu, a raczej z przedłużającego się procesu przenoszenia produkcji Mondeo z belgijskiego Genk do hiszpańskiej Walencji. Nowy model będzie pierwszym samochodem w klasie średniej dostępnym z silnikiem 3-cylindrowym o pojemności 1 litra i mocy od 125 KM. Poza tym w ofercie znajdzie się również wariant hybrydowy, a w 2015 roku dołączy luksusowa odmiana Vignale. Ford zaprezentuje też najwięcej nowości ze wszystkich marek w segmencie użytkowym.
W ofercie już pojawił się model Transit Connect (konkurent m.in. Fiata Doblo), a w drugim kwartale w salonach ujrzymy kolejną generację Transita, który powalczy m.in. z Peugeot Boxerem. Niedługo potem, bo w trzecim kwartale, ofertę uzupełni mniejszy dostawczak Transit Courier (konkurent Fiata Fiorino). W tym roku pojawią się w ofercie także Focus (IV kw. br.) oraz C-Max po faceliftingu. W czwartym kwartale do Fordów Focus, Kuga i Mondeo zostanie wprowadzona jako opcja nawigacja z 8-calowym ekranem dotykowym i systemem MyFord. Sporą ciekawostką będzie Ford Fiesta w nowej wersji RED, wyposażonej w silnik 1.0 EcoBoost o mocy 140 KM, która zostanie wprowadzona w czerwcu 2014 roku. Miłośników motoryzacji z pewnością zelektryzuje fakt, że sportowy model Mustang najnowszej generacji trafi do polskiej sieci sprzedaży Forda. Pytanie tylko, czy stanie się to przed końcem roku. Podobnie też otwartą zostaje kwestia, czy w tym roku ujrzymy w salonach miejskiego crossovera EcoSport, który będzie stanowił konkurencję m.in. dla Opla Mokki, oraz nowe topowe vany Forda, tj. S-Max i Galaxy nowej generacji.
Honda
W tym roku sprzedaż Hondy będą nakręcać modele Civic i CR-V m.in. z niedawno wdrożoną do oferty udaną jednostką diesla 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM. Firmy mogą po raz pierwszy szerzej zainteresować się ofertą Hondy za sprawą debiutu kompaktowego kombi Civic Tourer. Japończycy planują na ten rok premierę kolejnej generacji Jazza, a być może pod koniec roku poszerzą ofertę o miejskiego crossovera segmentu B.
Hyundai
Po okresie intensywnego wprowadzania do oferty nowych modeli, w Hyundaiu przyszedł czas na okres handlowych żniw. Debiuty spodziewane są w segmentach aut miejskich. Najważniejszym z nich będzie nowa generacja hatchbacka segmentu B – i20 – spodziewana w końcówce roku. Do oferowanego od niedawna modelu i10 już niedługo będzie można zamówić też instalację LPG.
Infiniti
Na ten rok Infiniti planuje facelifting modeli QX50 i QX70, a być może już na jesiennym paryskim Salonie Samochodowym zobaczymy produkcyjną wersję najmniejszego modelu w gamie, czyli kompaktowego Q30, któremu przyjdzie się zmierzyć, m.in. z Mercedesem klasy A. W tym roku pod maskami sedana klasy średniej Q50 zawitają kolejne silniki Diesla i benzynowe pochodzące od Mercedesa.
Jeep
Zdecydowanie najważniejszą nowością w ofercie Jeepa będzie w tym roku intrygujący pod względem stylistyki model Cherokee, który trafi do salonów w II kw. br. Pod koniec roku pojawi się również zupełnie nowy crossover segmentu B, który będzie spokrewniony w zakresie układu jezdnego z Fiatem 500X.
KIA
Na ten rok Kia planuje wprowadzenie do oferty drugiej generacji crossovera Soul. Pod koniec br. model ten będzie można zamówić również w wersji elektrycznej. Istotną nowością będzie także mocno odmienione wydanie kompaktowego crossovera Sportage.
Land Rover
Brytyjska marka planuje w tym roku uzupełnić ofertę Range Rovera o wariant hybrydowy a także specjalną wersję z większym rozstawem osi. Producent zaczyna montować 9-biegową skrzynię automatyczną (najpierw w modelu Evoque). Być może jeszcze w tym roku zobaczymy nową generację Freelandera oraz najbardziej wyczekiwaną nowość – następcę legendarnego Defendera (zbliżonego do prototypu DC100), który ma wyraźnie nawiązywać stylistycznie do swojego utytułowanego poprzednika.
Lexus
Lexus rozpoczął rok od wprowadzenia do oferty hybrydowego modelu CT200h po faceliftingu. Na styczniowym Salonie w Detroit zadebiutowało odważne stylistycznie sportowe coupé RC. Być może pod koniec roku Japończycy pokażą kompaktowego crossovera, którego zapowiedzą był krzykliwy concept-car LF-NX pokazany podczas zeszłorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie.
Maserati
Włoska marka nigdy w historii nie promowała tylu nowych modeli jak obecnie. To wynik potężnych inwestycji koncernu Fiat w rozwój produkcji i sprzedaży samochodów luksusowych, które to przynoszą największe zyski producentom. W zeszłym roku zadebiutował Ghibli oraz topowa limuzyna Quattroporte. Pod koniec tego roku do oferty ma dołączyć luksusowy, sportowy SUV zbliżony wizualnie do prototypu Kubang.
Mazda
Jesienią 2013 roku w polskiej ofercie Mazdy pojawił się model 3 nowej generacji najpierw w wersji hatchback, a w grudniu doszedł sedan. W odróżnieniu od np. Hondy, która wprowadziła do oferty kompaktowe kombi Civic Tourer, Mazda nie planuje poszerzenia oferty o wariant kombi.W tym roku najprawdopodobniej zadebiutuje również nowa generacja miejskiej dwójki, a także kompaktowy crossover CX-3. To będzie również szczególny rok dla fanów kultowego roadstera MX-5, który pojawi się w nowej odsłonie (choć w sprzedaży należy się go spodziewać w roku 2015). Co ciekawe, samochód ten będzie spokrewniony technicznie z nową generacją Alfy Romeo Spider.
Mercedes
Najważniejszą nowością marki z trójramienną gwiazdą na masce jest w tym roku nowa klasa C, którą pokazano już w styczniu. W późniejszym czasie do oferty trafi wariant kombi. Podobnej wersji, określanej nazwą Shooting Brake, spodziewamy się w gamie modelu CLA. Mercedes powalczy też o segment kompaktowych crossoverów modelem GLA, któremu przyjdzie się zmierzyć m.in. z Audi Q3 i BMW X1. Zmiany warty ma się doczekać również oczko większy GLK. Dla spragnionych ekstremalnego luksusu i przestrzeni producent ze Stuttgartu przygotował nowego vana klasy V, który oficjalnie zastępuje model Viano. W tym roku do sprzedaży trafi również nowa generacja Vito. Nabywcy będą mogli już kupić modele klasy A oraz B z napędem na cztery koła (4Matic). Ten drugi model przejdzie również facelifting, a w ofercie pojawi się on również wersji elektrycznej. Wisienką na torcie w ofercie Mercedesa mają być limuzyna klasy S w supersportowym wydaniu S65 AMG oraz kolejna generacja SLS AMG.
Mini
Najważniejszą nowością marki Mini, która pojawi się na rynku w marcu br., będzie trzecia generacja miejskiego szlagieru marki (licząc od momentu przejęcia przez BMW). Model ten urósł w porównaniu z poprzednikiem, choć wizualnie jest do niego bardzo zbliżony. Z czasem możemy się też spodziewać kolejnych wydań tego modelu, w tym kombi Clubman, kabrioletu oraz sportowej wersji John Cooper Works.
Mitsubishi
Wiosną br. do polskich salonów wjedzie Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybryd Electric Vehicle) – SUV 4x4 zaprojektowany jako hybrydowy samochód elektryczny z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów. W połowie roku firma zaprezentuje także dwa modele po znaczącym faceliftingu. Japońska marka będzie również promować wersję specjalną Outlander Fischer powstałą przy współpracy z renomowaną firmą Fischer, która produkuje sprzęt dla narciarzy.
Nissan
Nissan w tym roku zdecydowanie stawia na nową generację crossovera Qashqai, który w salonach pojawił się w lutym. W połowie roku zadebiutuje w ofercie znacznie mniej kanciasta trzecia generacja modelu X-Trail. W połowie roku Nissan wprowadzi także elektrycznego dostawczaka e-NV200. Dla majętnych fanów ekstremalnych wrażeń istotnym wydarzeniem jest pojawienie się w sprzedaży nowej generacji Nissana GT-R (I kwartał br.). Niewykluczone, że z końcem roku zadebiutuje kompaktowy hatchback Almera, który pozwoliłby wrócić Nissanowi do rywalizacji z takimi modelami jak Toyota Auris czy Opel Astra. Nie mniej istotne jest to, co zawita pod maskami nowych modeli. W pierwszym kwartale br. Nissan Note będzie dostępny z mocniejszym silnikiem 1,2 DIG-S o mocy 98 KM. W końcówce roku pod maską Qashqaia zawita motor 1,6 DIG-S o mocy 150 KM.
Opel
Numerem jeden wśród tegorocznych nowości Opla będzie nowa generacja Corsy, która zadebiutuje w końcówce roku. Według zapowiedzi ma być ona wyraźnie lżejsza i bardziej dynamicznie stylizowana. W tym okresie zadebiutuje również nowa generacja dostawczego Vivaro, który nadal będzie powstawał we współpracy z Renault. Producent rozszerzy również gamę miejskiego Adama o wersję Rocks stylizowaną na crossovera. Faceliftingu doczekał się van Meriva. Istotną nowością u Opla jest nowa gama silników. Do mniejszych modeli trafi 3-cylindrowy motor benzynowy 1.0 SIDI Turbo o mocy 115 KM, pod maską m.in. Astry zadebiutuje 136-konny diesel 1.6 CDTI. Topową ofertę w modelach kompaktowych ma stanowić silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo o mocy 200 KM.
Peugeot
Najważniejszą nowością Peugeota w tym roku, z punktu widzenia flot, będzie model 308 w wersji kombi SW. W późniejszym czasie w wybranych krajach pojawi się również wariant sedan. Na rynku debiutują również modele 3008 oraz 5008 po faceliftingu. W czerwcu br. Francuzi pokażą dostawczego Boxera po gruntownej modernizacji. Bardzo dużych zmian w zakresie wizualnym należy się spodziewać z modelu 508, który w odmienionej stylistyce zadebiutuje w październiku. Nieuchronnie zbliża się zmiana warty w segmencie A, w którym pod koniec roku pojawi się nowy model 108. Do sprzedaży trafi jednak na początku 2015 roku. Producent już zapowiada, że możliwościami personalizacji i liczbą wersji dorówna Oplowi Adam i Fiatowi 500. Poza nowymi modelami w Peugeotach debiutują również nowe 6-biegowe skrzynie automatyczne Aisin oraz silniki 1.2 e-THP o mocach 110 i 130 KM.
Porsche
Długo wyczekiwaną nowością w ofercie Porsche jest SUV klasy średniej premium – Macan – któremu przyjdzie się zmierzyć m.in. z Audi SQ5 czy BMW X3 M. Macan zadebiutował w listopadzie ub.r. podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles. W tym roku facelifting przejdą modele Cayenne oraz Panamera. W ofercie pojawi się również Cayenne w wersji hybrydowej.
Renault
W tym roku Renault promuje zmodernizowaną trzecią generację Megane. Odmłodzony model jest już dostępny m.in. z systemem R-Link, a pod jego maską debiutuje nowy 1,2-litrowy silnik o mocy 130 KM. W połowie roku pojawi się również odmiana GTI RS. Wiosną gamę modeli uzupełni elektryczny Zoe, ale szczególnie interesująco zapowiada się jesień. Wówczas w ofercie pojawi się trzecia generacja miejskiego Twingo, zbudowana we współpracy z Daimlerem. Nieco wcześniej zadebiutuje kolejna generacja dostawczego Trafica a większy Master zostanie poddany modernizacji.
SEAT
Hiszpańska marka łapie w Polsce wiatr w żagle. W tym roku szczególnie istotną nowością z punktu widzenia flot jest kompaktowe kombi Leon ST. Juz w kwietniu dołączy do oferty wersja z napędem na cztery koła Leon ST 4Drive napędzana 105-konnym dieslem TDI. W czerwcu br. dołączy również sportowa wersja Leona – Cupra – pod maską której znajdzie się motor 2.0 TSI o mocach 265 i 280 KM.
ŠKODA
W ostatnich miesiącach br. zadebiutuje trzecia generacja Škody Fabii. W sprzedaży pojawią się również kolejne odmiany Octavii, m.in. luksusowy wariant Laurin & Klement oraz uterenowiony Scout.
Smart
Pod koniec br. na rynku pojawi się kolejna generacja 2-miejscowego Smarta ForTwo, ale również jego 4-osobowe wydanie ForFour. Co ciekawe, modele te powstały przy współpracy z Renault i będą technicznie spokrewnione z nową generacją Twingo.
Subaru
Podczas styczniowego Salonu Motoryzacyjnego w Detroit Subaru zaprezentowało nowego sportowego sedana WRX, który w wersji STI z silnikiem o mocy 305 KM być może jeszcze w tym roku pojawi się w Polsce. Nad Wisłą pojawił się już nowy Forester, a być może ujrzymy również nowe Legacy.
Toyota
Toyota rozpoczyna rok wysypem nowości wśród pojazdów terenowych. W lutym br. w ofercie Toyoty pojawił się Hilux Invincible wyposażony w 3-litrowy silnik D4-D o mocy 201 KM (435 Nm). Równolegle ofertę uzupełnił Land Cruiser 150. Poza tym, sprzedaż modelu RAV4 może rozruszać pojawienie się w ofercie wersji z napędem na cztery koła, ale dla silnika 2.0 D-4D. Bardzo istotnym miesiącem, z punktu widzenia fleet managerów zainteresowanych Toyotami, będzie czerwiec. Wówczas zadebiutuje Yaris po znacznych modernizacjach. We wrześniu pojawi się druga generacja Toyoty Aygo powstała przy współpracy z koncernem PSA. Warto odnotować, że pod maską vana Verso zadebiutuje również 110-konny diesel pochodzący z BMW.
Volkswagen
Zdecydowanie najważniejszym debiutem w gamie Volkswagena jest w tym roku Passat ósmej generacji, który zostanie od razu pokazany w wersji sedan i kombi (trafi na polski rynek w listopadzie). W gamie aut rodzinnych w czerwcu pojawi się model Golf Sportsvan. Volkswagen po raz pierwszy szerzej zaakcentuje swoją obecność w segmencie aut elektrycznych oraz hybrydowych. Takie napędy pojawią się w produkcyjnych modelach e-Golf (debiut w lipcu br.) oraz e-up! (III kwartał br.). Niemcy planują w tym roku facelifting modeli Polo (maj), Scirocco (lipiec) oraz Jetty i Touarega (październik).
Volvo
Producent na lata 2013–2014 przewidział znaczne zmodyfikowanie gamy jednostek napędowych oraz skrzyń biegów. Szwedzi zbudowali nową generację 4-cylindrowych silników benzynowych i diesli, wykorzystujących ten sam aluminiowy blok silnika, pompę oleju oraz wał korbowy. Zastępują one w ofercie jednostki 5-cylindrowe. W ofercie znalazł się też nowy 8-biegowy automat.Długo wyczekiwaną premierą w gamie Volvo jest nowa generacja SUV-a XC90 (poprzednik jest produkowany od 2002 roku!).
KOMENTARZE:
Tomasz Koter, kierownik zespołu sprzedaży flotowej Škoda, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Aktualnie jesteśmy na etapie odświeżania całej palety modelowej Škody. Na początku 2013 roku wprowadziliśmy na rynek Nową Octavię, a później sukcesywnie pojawiały się kolejne jej wersje: usportowiona RS i uterenowiona 4x4. Aby jednak rodzina tego flagowego modelu była w komplecie, brakuje nam jeszcze Octavii Scout, która pojawi się właśnie w tym roku. Należy również spodziewać się dużych zmian w Fabii, czyli jednego z najlepiej sprzedających się modeli Škody, także w Polsce.