Korzystać zamiast kupować
Posiadanie własnego samochodu oprócz wielu plusów ma też kilka minusów. Trzeba myśleć o okresowych przeglądach, wymianie opon, usuwaniu usterek czy ubezpieczeniach. Outsourcing to wygodna forma pozbycia się tych problemów, która dodatkowo pozwala zmniejszyć koszty związane z samochodem.
Pozyskiwanie samochodów na zasadzie wynajmu długoterminowego może według specjalistów zmniejszyć wydatki na samochody o 10 – 20 proc. Oszczędność może wynikać z lepszych stawek ubezpieczeniowych, a nawet niższych cen aut, jakie przy zakupie uzyskują firmy CFM (Car Fleet Management), choć w obu przypadkach znajdują się klienci, którzy w to wątpią i atrakcyjność wynajmu długoterminowego upatrują głównie w uproszczeniu kosztów obsługi aut.
Wynajmując samochody wielu podmiotom firmy CFM mają większe floty, a więc mogą uzyskać korzystniejsze warunki przy kupnie pojazdów czy ubezpieczeń. Część tego zysku zostanie w firmie CFM, ale z części skorzysta nabywca aut. Ten ostatni zaoszczędzi także na wydzielenie poza swoją firmę zarządzania parkiem swoich samochodów. Brak wewnętrznego działu zarządzania flotą pozwala zaoszczędzić na płacach osób, które trzeba by w nich zatrudnić, energii, czynszach a także na pracy, jaką w sprawy związane z funkcjonowaniem floty samochodów musiałyby wykonywać inne działy firmy. Przy korzystaniu z aut firm CFM można zmniejszyć liczbę faktur i czas poświęcony na rozliczenia. Wielu mniejszym firmom tak kompleksowe usługi nie są jednak potrzebne. Mamy więc dwa rodzaje wynajmu.
Pierwszym jest Full Service Leasing, który obejmuje przeglądy i obsługę serwisową, z okresowymi wymianami opon włącznie, likwidację szkód wraz z dostępem do samochodów zastępczych, ubezpieczenia i assistance, dostęp do kart paliwowych, a także szerokie możliwości kontrolowania pojazdów oraz wykonywania zestawień i analiz. Koszt wszystkich usług w zryczałtowanej formie jest ujęty w czynszu leasingowym. Dla mniejszych firm, które nie zawsze są zainteresowane tak kompleksową obsługą jest także dostępna opcja zwana wynajmem niepełnym lub leasingiem z serwisem. Zakłada ona wybór tylko części z opcji wymienionych w opcji FSL i wykonywanie reszty we własnym zakresie.
Według raportu instytutu Keralla Research w pierwszym półroczu 2011 z usług CFM korzystało 13 885 firm, przy czym 6 632 wybrały leasing w wariancie full service, a 6 110 wariant okrojony. Znacznie większa jest natomiast dysproporcja ilości samochodów – podczas gdy w leasingu full service jeździły 110 034 auta, to w opcji niepełnoobsługowej 14 887.
Według raportu wynajmem długoterminowym aut zajmowało się w Polsce 48 firm. Większość z nich to firmy leasingowe, takie jak Masterlease, Arval, LeasePlan czy INGCar Lease, ale nie tylko, np. Toyota prowadzi program Toyota Corpo Car Management. Jest nim objętych 13 261 aut, pozostających w dyspozycji blisko 400 firm.
Korzystanie z usług CFM pozwala także lepiej planować przyszłość, zapewniając większą przewidywalność wydatków na kolejne 3 – 4 lata. Kolejnym ułatwieniem jest przejęcie odpowiedzialności za pełną mobilność floty przez CFM. Klient nie musi się już martwić o stan swoich aut, a może skupić się na prowadzeniu własnej działalności.