Fleet Market 2014 - relacja z targów motoryzacyjno-biznesowych
Targi Fleet Market 2014, które odbyły się 18 listopada br. w Warszawskim Centrum EXPO XXI to jedyne na taką skalę w Europie Środkowo - Wschodniej wydarzenie targowe w branży motoryzacyjnej i biznesie flotowym. Z roku na rok ta impreza spotyka się z coraz większym zainteresowaniem gości, a co za tym idzie, coraz większa część wystawców prezentuje imponujące stoiska i wybiera właśnie Fleet Market na pokazanie swoich nowości.
Tegoroczną, najbardziej okazałą pod względem liczby premier motoryzacyjnych i rozmachu wystawców, edycję odwiedziło około 4000 gości. Taka frekwencja i obecność wielu przedstawicieli firm, którzy nie brali udziału we wcześniejszych edycjach, to zasługa wielu czynników. Jednym z nich na pewno jest masowa kampania promująca targi, która pozwoliła dotrzeć do nowych firm. Drugim czynnikiem jest zaufanie, jakim obdarzyli organizatorów wystawcy, którzy zdecydowali się wybrać targi na miejsce swoich premier. Kilka z nowości motoryzacyjnych można było zobaczyć po raz pierwszy w Polsce, co na pewno także zachęciło sporo osób do przyjścia na targi. Nie można nie doceniać także waloru edukacyjnego, ponieważ panel konferencyjny, zdominowany w tym roku całkowicie przez mecenasów z kancelarii Hogan Lovells i tematy podatkowe oraz prawne, przyciągnął również wielu gości, chcących pogłębić swoją wiedzę z tego zakresu. Mecenas Agnieszka Szczodra-Hajduk skupiła się na kwestiach prawnych związanych motywowaniem i karaniem kierowców samochodów firmowych, a mecenasi Andrzej Dębiec i Zbigniew Marczyk skupili się na kwestiach podatkowych.
Jednak główną areną targów była hala numer jeden w Warszawskim Centrum EXPO XXI. Tam też miały miejsce najważniejsze wydarzenia targów, a do tych należy zaliczyć premiery motoryzacyjne i ekspozycję nowości. Część gości Fleet Market 2014 mylnie interpretuje określenie niektórych samochodów mianem flotowych, niesprawiedliwie eliminując z tej grupy samochody, które nie sprzedają się w dużych ilościach do dużych firm, ale znajdują swoje miejsce w małych i średnich przedsiębiorstwach. Podczas targów można było podziwiać modele należące do obu kategorii, a wiele z nich miało na targach swoją premierę.
Zacznijmy od samochodów stanowiących dla wielu firm podstawę biznesowej egzystencji, czyli pojazdów użytkowych. Premierę miały dwa modele – Mercedes Vito i Renault Trafic, jednak dostawczych nowości było więcej. Wymieńmy Iveco Daily, Fiata Ducato, czy całą gamę Fordów Transitów. Ciekawą ekspozycję samochodów modyfikowanych zaprezentował na targach Peugeot Professional i Opel. Wóz strażacki, koniowóz, chłodnie to tylko niektóre z nich, który były wyeksponowane przed wejściem do hali targowej. VW Samochody Użytkowe zaprezentował dwa modele z napędem na wszystkie koła z ciekawą zabudową warsztatową.
Na drugim biegunie były pojazdy, które powodują szybsze bicie serca, ale, o których nie można powiedzieć flotowe. Tych fleet managerów, w których żyłach płynie także odrobina benzyny, można było spotkać przy takich modelach jak BMW i8 (chociaż tutaj należy podkreślić, że w żyłach powinien płynąć także prąd), Lexus RC F, Alfa Romeo 4C, Hyundai Genesis czy Mercedes Klasy S Coupe. Wbrew pozorom wiele z tych samochodów kupowanych jest na przysłowiowy regon.
Jednak istotą targów pozostają samochody wolumenowe. Fleet Market stał się tym miejscem, na którym koncerny i importerzy chcą pokazać swoje nowości po raz pierwszy. I tak poczynając od najmniejszych samochodów zadebiutował model Renault Twingo, którego wyróżnikiem jest, poza niebanalną sylwetką, także umieszczony z tyłu silnik. Także Toyota Aygo to przedstawiciel tzw. samochodów miejskich. Z segmentu B po raz pierwszy w Polsce można było zobaczyć Hyundaia i20, który to model ma pozwolić koncernowi na walkę o klientów w tym segmencie. Jednymi z rywali Hyundaia był pokazany także premierowo Opel Corsa oraz Toyota Yaris. Jakby tej rywalizacji było mało, Škoda niemal dwa miesiące przed prezentacją dziennikarską pokazała lidera sprzedaży – Škodę Fabię Combi. Trzeba przyznać, że to naprawdę mocno obsadzona klasa.
W Polskich firmach dominujący jest segment C i D i tutaj także można było narzekać na brak nowości. Mocnym akcentem zaistniał Ford pokazując Focusa, a także całkowicie nowe Mondeo w prześlicznym ciemno czerwonym kolorze. O klientów poszukujących samochodów w tych segmentach na pewno powalczy Peugeot z modelem 508 i 308 SW, a także Volkswagen z modelem Passat, także zaprezentowanym po raz pierwszy w Polsce.
Nie zabrakło także premier samochodów ciekawych, można śmiało powiedzieć, że międzysegmentowych. Citroën C4 Cactus, Jeep Renegade, SEAT Leon ST w wersji X-Perience to samochody, które jednych zachwycają swoją stylistyką, a u innych budzą mieszane uczucia. Jednak nie można nim zarzucić, że są takie, jak wszystkie współczesne samochody.
Podczas targów odbyły się także premiery samochodu dla managera. Piękny Lexus NX, czy odświeżone Audi A6, które zadebiutowało na targach jednocześnie w dwóch wersjach nadwoziowych.
To oczywiście jedynie ułamek samochodów, które można było podziwiać podczas imprezy. Volvo odwołało się do swoich powiązań z regatami, a stoisko Mazdy broniło się same, ponieważ wielu uczestników przechodząc z zachwytem mówiło, że to jedne z najładniejszych samochodów na targach.
Jednak targi nie bez kozery nazywają się motoryzacyjno - biznesowymi. Ekspozycja importerów, choć z racji posiadanych produktów najbardziej widowiskowa, to jednak tylko część wszystkich firm prezentujących się podczas Fleet Market. Wypożyczalnie samochodów, firmy finansujące, serwisowe, technologiczne, ubezpieczeniowe. To właśnie na stoiskach tych partnerów było najwięcej atrakcji i konkursów z ciekawymi nagrodami.
Zwieńczeniem targów było wręczenie corocznych wyróżnień. Statuetki Fleet Leader jak co roku trafiły w ręce osób, które wytypowała kapituła plebiscytu magazynu „Fleet”. W 2014 roku wyróżnione zostały dwie inicjatywy mające na celu poprawę bezpieczeństwa:
- Fleet Leader 2014 dla firmy Adama Tadeusza Rucińskiego, prezesa zarządu ELE TAXI Sp. z o.o. Sp. K. Za przeszkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej 1600 swoich pracowników oraz troskę o zdrowie i życie klientów korporacji.
- Fleet Leader 2014 dla firmy Kompania Piwowarska S.A. Za wdrożenie programu „Świadomy Kierowca Kompanii Piwowarskiej”, mającego na celu kompleksową poprawę bezpieczeństwa swoich kierowców i obniżenie emisji CO₂.
Wręczone zostały także Certyfikaty Długodystansowego Testu Flotowego przyznawane przedstawicielom importerów, którzy w danym roku udostępnili swoje samochody do testu jury. Jury składa się z fleet managerów i nie zawsze jest łaskawe dla opisywanych samochodów. W tym roku uhonorowane zostały następujące firmy:
• Ford Polska Sp. z o.o. Testowany samochód - Ford Grand Tourneo Connect
• Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. Testowany samochód - Hyundai i30 LPG
• NISSAN SALES CEE Kft. Sp z o.o. Oddział w Polsce Testowany samochód - Nissan Note
• Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. Testowany samochód - Seat Leon ST
Bardzo dziękujemy wszystkim za stworzenie niepowtarzalnej atmosfery podczas targów Fleet Market 2014 - wystawcom za przygotowanie atrakcyjnych stoisk, prelegentom za interesujące wykłady i gościom za tak liczne przybycie i uczestnictwo w tym wydarzeniu!
Organizatorzy Fleet Market 2014 - zespół Fleet Meetings