Fiat Strada - Dostawczak bardziej osobowy
Fiat zmodernizował Stradę zmieniając nieco stylistykę tego pojazdu, a przede wszystkim dodając m.in. wersję Adventure i podwójną, czeroosobową kabinę.
Nadwozia typu pick up nie były w Polsce popularne, a podatkowe przepisy na naszym rynku spowodowały, że w ostatnich latach pojawiały się na naszych drogach głównie drogie pięcioosobowe wersje z napędem na wszystkie koła i w najwyższych wersjach wyposażenia. Jednym z nielicznych tańszych samochodów przeznaczonych do pracy jest Fiat Strada. W tym roku Strada została nieco zmodernizowana. Podczas modernizacji starano się nieco przybliżyć styl Strady do jej mocniejszych, terenowych odpowiedników. Przedni zderzak jest masywniejszy, a dwa duże wloty powietrza w atrapie chłodnicy zostały połączone wspólnym obrysem na podobieństwo Singleframe, stosowanego przez Audi. Nowy jest także kształt przednich reflektorów.
Zmiany w kabinie objęły deskę rozdzielczą z nowymi, bardziej czytelnymi wskaźnikami oraz tapicerkę siedzeń i boczków drzwi. Samochód jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia – Working, Trekking i Adventure.
Strada jest dostępna w trzech wersjach dwudrzwiowego nadwozia – z kabiną pojedynczą, wydłużoną i podwójną. Ostatnia wersja to nowość pozwalająca przewieźć czterosobową ekipę wraz z niezbędnymi narzędziami i materiałami. Szerokość przestrzeni ładunkowej wynosi 130 cm, a jej długość dla poszczególnych wersji kabiny wynosi odpowiednio 168,5 cm, 133,2 cm i 108,2 cm. Odległość między nadkolami dla każdej wersji wynosi 107 cm. Objętość skrzyni ładunkowej może wynosić od 580 l do 110 l, natomiast ładowność od 630 kg do 706 kg. Dopuszczalna masa całkowita odnowionej Strady to 1915 kg, zaś maksymalna masa holowanej przyczepy to 1 tona.
Strada nie ma napędu na 4 koła, ale wersja Adventure, która ma pewne cechy aut terenowych lub przynajmniej uterenowionych. Powiększono plastykowe osłony nadkoli, dodano progi, osłony dolnej części drzwi i błotników, a także charakterystyczne przednie zderzaki z czarnym grillem, chromowymi listwami i podwójnymi halogenami.
Fiat starał się nieco dostosować napęd do bojowego wyglądu wersji Adventure i dodał temu samochodowi elektronicznie blokowany mechanizm różnicowy E-Locker, który pozwala przenieść cały moment obrotowy ma koło mające lepszą przyczepność. Napędu 4x4 nie ma to szans zastąpić, ale podczas poruszania się po śliskiej nawierzchni pozwala uniknąć części kłopotów z trakcją. Mechanizm można wyłączyć przyciskiem na centralnej konsoli, co pozwala uniknąć zwiększonego spalania. Skoro już jesteśmy przy konsoli, to w wersji Adventure umieszczono na niej trzy dodatkowe zegary – kompas oraz wskaźniki przechyłu wzdłużnego i poprzecznego. Adventure jest najwyższym poziomem wyposażenia Strady, który ma już w standardzie m.in. manualną klimatyzację.
Strada jest dostępna tylko w jednej wersji silnikowej. Wybrano turbodiesla 1,3 Multijet 16V, który dysponuje mocą 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm. W wersjach Working i Trekking auto może osiągać maksymalną prędkość 163 km/h, a na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 12,8 sekundy. Niewielki silnik pozwala za to zadowolić się niewielką ilością paliwa – w ruchu miejskim średnia to 6,5 l, a w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km. Wersja Adventure ma nieco gorsze parametry – jej maksymalna prędkość to 159 km/h, przyspieszenie wynosi 13,2 sekundy, a spalanie to w mieście 6,6 l, a w cyklu mieszanym 5,3 l/100 km.
Ceny netto Strady zaczynają się od 47 900 złotych za wersję Working z krótką kabiną, a kończą na wersji Adventure z podwójną kabiną, wycenionej na 59 900 złotych. Przynajmniej takie są pozycje cennikowe, bo można dobierać wyposażenie dodatkowe, obejmujące m,in, radio z MP3, manualną klimatyzację czy obszycie skórą kierownicy w wersji Adventure.