Fiat - Pracowite lato dostawczych
Zajmujący się segmentem samochodów użytkowych zespół Fiat Professional nie miał leniwych wakacji. W ostatnich miesiącach zaszły zmiany w trzech modelach dostawczych Fiatów.
Fiat odczuł nieco wycofanie z produkcji małego Seicento w wersji van, które było najtańszym tego typu autem na rynku. Na razie nie ma dla niego następcy. Fiat postanowił natomiast wejść mocniej w segment pick-upów. W Polsce dominują w nim dobrze wyposażone samochody z napędem na 4 koła, kupowane głównie z powodu ulg podatkowych jako protezy luksusowych limuzyn. Na całym świecie to przede wszystkim samochody do pracy i Fiat Doblo Work Up jest także samochodem typowo roboczym. Zbudowano go na bazie platformy o wydłużonym rozstawie osi. Skrzynia ładunkowa ma długość 230 cm i szerokość 192 cm, co daje powierzchnię 4 mkw. Od strony kabiny jest mocna metalowa kratownica, chroniąca dwie osoby jadące w środku przed ładunkami zamocowanymi na skrzyni. Z pozostałych trzech stron są rozkładane, aluminiowe burty, które w zewnętrznych ściankach mają rowek do zamocowania plandek lub pasów przytrzymujących ładunki. W podłodze jest także 6 wysuwanych uchwytów do mocowania ładunków. Skrzynia ma tonę ładowności. Pod nią wygospodarowano schowek na długie narzędzia, np. łopaty.
Do wyboru są trzy turbodiesle - 1,3 Multijet o mocy 90 KM, 1,6 Multijet o mocy 105 KM i 2,0 Multijet o mocy 135 KM. Ceny zaczynają się od 62 300 złotych za auto z Multijetem 1,3 l o mocy 90 KM.
Wśród oferowanych przez Fiata zabudów specjalnych jest zbudowana na bazie Doblo karetka pogotowia. To niewielka i dość prosta karetka, mogąca zastąpić wykorzystywane jeszcze w wielu miejscach, a starzejące się coraz szybciej karetki na bazie Poloneza. Fiat sprzedał już 30 takich aut w Polsce.
Niedawno na naszym rynku pojawiła się także nowa generacja dostawczego Fiata Ducato, który jest liderem swoje klasy. Fiat Ducato pojawił się na rynku w 1981 roku. Dotąd sprzedano 2,2 miliona aut pięciu generacji. Najważniejsza nowość to gama wysokoprężnych silników z rodziny Multijet II spełniających normy Euro 5. Linia zaczyna się od dwulitrowego silnika o mocy 115 KM, następnie mamy dwie wersje dwulitrowego silnika 2,3 l o mocach 130 KM i 148 KM, a w końcu trzylitrową jednostkę dysponującą mocą 177 KM. W porównaniu z poprzednią nowa gama oferuje lepsze osiągi i spalanie mniejsze nawet o 15 proc. Pomaga w tym zastosowanie układu Start&Stop a także wskaźnika zmiany biegów, podpowiadającego kiedy zmienić przełożenie. Plusem jest także wydłużenie przebiegów międzyprzeglądowych do 48 000 km.
Ekonomiczność tego samochodu może także poprawić specjalna aplikacja systemu Blue&Me – eco Drive: Fiat Professional, która podpowiada kierowcy najlepszą trasę jednocześnie udzielając wskazówek odnośnie bardziej ekonomicznego i ekologicznego stylu jazdy.
Do specyfiki samochodów dostawczych jest dostosowany także system kontroli napędu Traction Plus biorący pod uwagę specyfikę jazdy z różnymi obciążeniami.
Ducato ma wygodną, funkcjonalną kabinę i wiele ciekawych elementów wyposażenia. Kabina ma m.in. dwa miejsca z klipsami przytrzymującymi dokumenty, wiele przydatnych schowków i półek.
Ducato pozwala na stworzenie nawet 2000 różnych wersji. Taka różnorodność wynika z dostępności kilku rodzajów zabudowy, długości, rozstawu osi, jednostek napędowych, a także możliwości wyboru wśród 150 opcji wyposażenia, 12 kolorów nadwozia i 120 kolorów specjalnych.
Ducato furgon daje wybór między trzema rozstawami osi, czterema długościami i trzema wysokościami, a wersje do zabudowy to 4 rozstawy osi i 5 długości. Ładowność to od 1000 kg do 2000 kg. Pojemność furgonu dostępnego w ośmiu wersjach to od 8 do 17 m sześciennych.
Fiat stworzył w ostatnich latach sieć zakładów tworzących profesjonalne zabudowy na samochodach tej marki. Obecnie jest w niej 30 zakładów oferujących niemal wszystkie rodzaje zabudów, od kontenerów, izoterm czy chłodni po zabudowy warsztatowe i pojazdy do przewożenia ładunków wartościowych. Specjalistyczne zabudowy stają się coraz popularniejsze, co tłumaczy wzrost sprzedaży nadwozi typu kabina z ramą. W pierwszych siedmiu miesiącach tego roku wzrosła ona o 53 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Nowe silniki trafiły także pod maskę Scudo, mniejszego dostawczaka Fiata, który może zmieścić ładunki o wadze do 1200 kg i dysponuje przestrzenią ładunkową o objętości 7 m sześciennych. Trzy wersje silnikowe tworzy dziewięćdziesięciokonna jednostka o pojemności 1,6 l oraz dwie wersje dwulitrowego Multijeta, dysponujące mocami 130 KM i 165 KM.