Niemiecka marka motoryzacyjna, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji luksusowych samochodów sportowych, choć w swojej ofercie ma obecnie również coraz bardziej popularne modele z segmentu SUV-ów. Porsche obecnie wchodzi w skÅ‚ad koncernu Volkswagen.
Niemiecka firma Porsche zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w kwietniu 1931 r. przez Ferdynanda Porsche, który doÅ›wiadczenie w konstruowaniu samochodów zdobyÅ‚, pracujÄ…c w koncernie Daimler. To wÅ‚aÅ›nie jego dzieÅ‚em byÅ‚ m.in. wyÅ›cigowy Mercedes Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężyÅ‚ w prestiżowym wówczas wyÅ›cigu Targa Florio. Porsche w swoim CV miaÅ‚ jednak o wiele wiÄ™cej tego typu sukcesów na polu rajdowym. Nie tylko jednak sport zajmowaÅ‚ gÅ‚owÄ™ mÅ‚odego inżyniera i konstruktora. Już w 1900 r. na wystawie w Paryżu zaprezentowaÅ‚ prototyp modelu Lohner-Porsche, który byÅ‚ pierwszym autem z napÄ™dem elektrycznym. W tym samym roku stworzyÅ‚ także napÄ™d benzynowo-elektryczny.
W latach 30. i w pierwszej poÅ‚owie lat 40. Porsche byÅ‚ wspóÅ‚autorem wielu sportowych modeli różnych firm, choć jednoczeÅ›nie jego firma produkowaÅ‚a pojazdy wojskowe oraz pancerne na zamówienie armii niemieckiej.
Od 1947 r. przedsiÄ™biorstwem zaczÄ…Å‚ kierować syn Ferdynanda Porsche, Ferry, to jednak Ferdynand wciąż uczestniczyÅ‚ w rozwoju nowych modeli. Swój pierwszy w peÅ‚ni seryjny pojazd Porsche zaprezentowaÅ‚o w 1948 r. Model otrzymaÅ‚ nazwÄ™ numerycznÄ… 356. W czerwcu samochód otrzymaÅ‚ homologacjÄ™, a dwa miesiÄ…ce później ten roadster z silnikiem umieszczonym poÅ›rodku zwyciężyÅ‚ w wyÅ›cigu po ulicach Inssbrucku. Porsche 356 w konstrukcji wykorzystywaÅ‚o niektóre podzespoÅ‚ów z popularnego Garbus (m.in. 4-cylindrowy silnik chÅ‚odzony powietrzem typu boxer czy też elementy zawieszenia).
W 1950 r. rozbudowane zostaÅ‚y zakÅ‚ady w siedzibie firmy, w miejscowoÅ›ci Zuffenhausen. Rok później Porsche miaÅ‚a powody do wielkiego zadowolenia i wielkiego smutku. Podrasowana odmiana 356 SL zdobyÅ‚a w swojej klasie pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans, zaÅ› w wieku 75 lat zmarÅ‚ zaÅ‚ożyciel marki, Ferdynand Porsche. Firma kontynuowaÅ‚a z sukcesami filozofiÄ™ wdrożonÄ… przez pierwszego szefa produkujÄ…c nowatorskie pod wzglÄ™dem technologicznym sportowe samochody. Jednym z nich byÅ‚ debiutujÄ…cy w 1953 r. Porsche 550 Spyder, który napÄ™dzany byÅ‚ ekstremalnie mocnym jak na tamte czasy czterocylindrowym silnikiem.
DekadÄ™ lat 60. Porsche postanowiÅ‚o wykorzystać angażujÄ…c siÄ™ w wyÅ›cigach FormuÅ‚y 2 i FormuÅ‚y 1. Efektem byÅ‚o opracowanie modelu 804, który triumfowaÅ‚ m.in. w Grand Prix F1 we Francji. Jednak najważniejszym wydarzeniem tamtych lat, z dzisiejszej perspektywy, byÅ‚ debiut rynkowy modelu Porsche 911, którego pierwsza generacja pojawiÅ‚a siÄ™ w 1964 r.(model ten poczÄ…tkowo oznaczany byÅ‚ symbolem 901). Auto napÄ™dzane byÅ‚o 6-cylindrowym motorem wÅ‚asnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. W tym samym roku na drogi wyjechaÅ‚ jeszcze jeden model, Porsche 904 Carrera GTS, który zdobyÅ‚ duże uznanie m.in. za atrakcyjnÄ… stylistykÄ™ i bardzo dobre osiÄ…gi. W 1965 r. zadebiutowaÅ‚ Porsche 911 Targa.
PoczÄ…tek lat 70. Porsche wykorzystaÅ‚o na rozwój silników, zarówno 6- jak i 8-cylindrowych. W 1972 r. zadebiutowaÅ‚a mocna odmiana Porsche 911 Carrera RS. Dwa lata później doÅ‚Ä…czyÅ‚a do niej odmiana 911 z silnikiem turbo. W 1975 r. zaprezentowane zostaÅ‚o maÅ‚e 924 w ukÅ‚adzie transaxle i z galwanicznym nadwoziem stalowym. Potem przyszÅ‚a kolej na seriÄ™ 928, luksusowe auto z silnikiem V8.
Kolejna dekada podporzÄ…dkowana byÅ‚a ponownie debiutom nowych wersji modelu 911. W 1988 r. na drogi wyjechaÅ‚ zupeÅ‚nie nowe 911 Carrera 4. Rok później wmontowano do samochodu pierwszÄ… skrzyniÄ™ automatycznÄ… Tiptronic dostÄ™pnÄ… we wszystkich wersjach nadwoziowych Coupe, Cabriolet i Targa. W 1991 r. do aut Porsche seryjnie zaczÄ™to montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dwa lata po tym wydarzeniu zadebiutowaÅ‚ na salonie samochodowych w Detroit Porsche Boxster, zaÅ› we Frankfurcie caÅ‚kowicie odmienione 911 Carrera. W 1995 r. w limitowanej serii pojawiÅ‚ siÄ™ sportowy model 911 GT2. Dwa lata później Porsche przedstawiÅ‚o w 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik, chÅ‚odzony cieczÄ…, umieszczony horyzontalnie.
Pod koniec ubiegÅ‚ego stulecia rozpoczęły siÄ™ prace nad terenowym Porsche Cayenne, który byÅ‚ pierwszym SUV-em w historii Porsche. Choć wielu fanów tej niemieckiej marki z niedowierzaniem patrzyÅ‚o na taki krok wÅ‚aÅ›cicieli marki, to jednak okazaÅ‚ siÄ™ on strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™. Porsche nie zapomniaÅ‚o jednak również o sportowych modelach, prezentujÄ…c np. na poczÄ…tku XXI w. jeden z najszybszych modeli w historii marki, czyli CarrerÄ™ GT, a w 2005 r. na rynek trafiÅ‚ Cayman S. W 2009 r. niemiecki koncern wykonaÅ‚ kolejny nietypowy dla siebie krok, wprowadzajÄ…c do swojej oferty czterodrzwiowe Porsche Panamera. W 2013 r. do oferty doÅ‚Ä…cza jeszcze Porsche Macan, czyli mniejszy od Cayenne SUV. Porsche prowadzi też prace nad napÄ™dem elektrycznym i pierwszym modelem wyÅ‚Ä…cznie z silnikiem elektrycznym jest Porsche Taycan.
Porsche od poczÄ…tku swojej historii miaÅ‚o bliskie kontakty z Volkswagenem. Ferdynand Porsche byÅ‚ jednym z konstruktorów Garbusa. Na przestrzeni lat wiele modeli korzystaÅ‚o ze wspólnych rozwiÄ…zaÅ„, co byÅ‚o jednym z czÄ™stszych zarzutów stawianych wÅ‚aÅ›cicielom firmy. W pierwszej dekadzie XXI w. Porsche byÅ‚o blisko przejÄ™cia koncernu Volkswagen, posiadajÄ…c już nawet w pewnym momencie 42,6% udziaÅ‚ów. Ponieważ jednak wÅ‚adze Dolnej Saksonii posiadaÅ‚y 20-proc. pakiet akcji i zgodnie z niemieckim prawem mogÅ‚y blokować tego typu przejÄ™cia, nie doszÅ‚o wówczas do zmiany wÅ‚aÅ›ciciela Volkswagena. NiedÅ‚ugo potem okazaÅ‚o siÄ™, że to Porsche ma problemy finansowe, co skrzÄ™tnie wykorzystaÅ‚ Volkswagen. W 2009 r. nabyÅ‚ 42% akcji Porsche i staÅ‚ siÄ™ najwiÄ™kszym udziaÅ‚owcem firmy, a Porsche doÅ‚Ä…czyÅ‚o do bogatego już portfolio marek koncernu Volkswagen.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 265 ocen