Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której poczÄ…tki siÄ™gajÄ… 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu wspóÅ‚czesnych producentów aut, jej poczÄ…tki nie byÅ‚y zwiÄ…zane z produkcjÄ… samochodów. DziÅ› Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzÄ… jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie.

Historia Peugeota

Za zaÅ‚ożycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przeksztaÅ‚cajÄ…c rodzinny mÅ‚yn, utworzyli zakÅ‚ady mechaniczne, które zajmowaÅ‚y siÄ™ odlewniÄ… stali, a później także produkcjÄ… m.in. piÅ‚ taÅ›mowych, narzÄ™dzi, a nawet mÅ‚ynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przeksztaÅ‚cili firmÄ™, która najpierw zajęła siÄ™ produkcjÄ… rowerów, szybko stajÄ…c siÄ™ jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym byÅ‚ trójkoÅ‚owy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napÄ™dzany byÅ‚ jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutowaÅ‚ na rynku Type 3, który napÄ™dzany byÅ‚ już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmÄ™ Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spóÅ‚ki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którÄ… zarzÄ…dza Armand Peugeot i która zajmuje siÄ™ już praktycznie wyÅ‚Ä…cznie produkcjÄ… samochodów. Pierwszym wiÄ™kszym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstaÅ‚ przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do poÅ‚Ä…czenia obu firm i zawiÄ…zana zostaÅ‚a spóÅ‚ka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. WczeÅ›niej, bo w 1903 r. skonstruowany zostaÅ‚ pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane byÅ‚y lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana zostaÅ‚a nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliÅ‚a przyspieszyć produkcjÄ™ samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstaÅ‚ pierwszy model z trzycyfrowÄ… nazwÄ… i zerem poÅ›rodku - Peugeot 201, które stosujÄ… również wspóÅ‚czesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasÄ™ (wielkość) modelu, zaÅ› trzecia jego generacjÄ™. Peugeot 201 wyróżniaÅ‚ siÄ™ również tym, że byÅ‚ pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kóÅ‚. W 1933 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚y do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny Å›wiatowej na rynku zdążyÅ‚y jeszcze zadebiutowaÅ‚ modele drugiej generacji tych Peugeotów, z koÅ„cówkÄ… "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie Å›wiatowej byÅ‚ Peugeot 203, który zostaÅ‚ zaprezentowany w 1948 r. NastÄ™pnie debiutujÄ… na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot wspóÅ‚pracowaÅ‚ z PinifarinÄ…. Duży sukces rynkowy odniósÅ‚ m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyÅ‚a 1,6 mln egzemplarzy. WyróżniaÅ‚ siÄ™ on napÄ™dem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kóÅ‚. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku Peugeot 404, który zdobyÅ‚ sporÄ… popularność wysokÄ… jakoÅ›ciÄ… wykonania i niezÅ‚Ä… trwaÅ‚oÅ›ciÄ….

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

MaÅ‚o kto dziÅ› wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej wspóÅ‚pracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ fiaskiem, Peugeot zwróciÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w stronÄ™ drugiej francuskiej marki, z którÄ… podpisaÅ‚ porozumienie o wspóÅ‚pracy w 1966 r. W latach 70. powróciÅ‚ jednak pomysÅ‚ bliższej wspóÅ‚pracy z Citroenem, który należaÅ‚ wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziaÅ‚ów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmÄ™ Talbot, ale auta tej marki produkowane byÅ‚y tylko do poÅ‚owy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane byÅ‚y m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiÅ‚y siÄ™ Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot byÅ‚ zmuszony nieco zmodyfikować swojÄ… reguÅ‚Ä™ nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiÅ‚y siÄ™ na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. PoczÄ…tkowo Peugeot tak zaczÄ…Å‚ nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w Å›rodku nazwy majÄ… SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawiÅ‚ siÄ™ nastÄ™pca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniajÄ… już swojej nazwy, tylko pojawia siÄ™ okreÅ›lenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmujÄ… od General Motors markÄ™ Opel i zgÅ‚aszajÄ… tym samym aspiracjÄ™ do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jednÄ… z bardziej utytuÅ‚owanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuÅ‚ Car of the Year Peugeot otrzymaÅ‚ w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuÅ‚ ten zdobyÅ‚ Peugeot 405, w 2002 r. triumfowaÅ‚ Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. najwiÄ™ksze uznanie jurorów COTY zdobyÅ‚ Peugeot 3008, który zostaÅ‚ pierwszym SUV-em z tym tytuÅ‚em.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 9 477 ocen

4,4
~maniex
Peugeot 207
CC 1.6 VTi 120KM 88kW
Przesiadłem sie do peugeot po seacie cordoba 6l. Moimi wymaganiami były - silnik minimum 1.6 - sprawna klimatyzacja -el. szyby o co w obecnych autach nie trudno Auto uzytkuje prawie miesiac. Wszystko na plus glownie cena i niewielki przebieg w porownaniu do vag w tej kwocie. Najbardziej na plus dynamiczny silnik, dzialanie skrzyni biegów, zawieszenie, wyposazenie (skóra), wygoda. Na minus widocznosc do tyłu - przydaly by sie czujniki cofania oraz malo miejsca z tyłu. Mam wersje z duzym ekranem i climatronic co na kolejny plus. Pojezdzimy, zobaczymy no i czekam na sezon na otwarty dach :)
4,4
~Jacek
Peugeot 208 II
Hatchback Facelifting 1.2 PureTech 100KM 74kW
Peugeot 208 ma wiele zalet. Samochód Roku 2020 w Europie - dla przypomnienia. To model z charakterem, ma też kilka wad, głównie natury ergonomicznej. Najbardziej podoba mi się w nim wyciszenie, lepsze niż u większości w segmencie, komfort jazdy, dizajnerski wygląd i awangardowa deska rozdzielcza. Mniej cieszy nisko osadzona kierownica, o którą regularnie zaczepiam nogą przy wsiadaniu, mało wygodne sterowanie klimatyzacją na ekranie i brak radaru w standardzie (umożliwiające autonomiczne hamowanie). Silnik jest zaskakująco elastyczny, ciągnie już od ok. 1800 obr/min, chrobocze przy przyspieszaniu i jest cichy przy stałej prędkości, nawet 120-140 km/h. Jakość audio z 6 głośnikami, po regulacji ( lekkiego przesunięcia dźwięku w stronę kierowcy) jest zadowalająca. Wysokie i średnie tony nie kaleczą uszu. Da się nawet posłuchać Orlińskiego. Ogólnie jestem zadowolony, 208 po liftingu to bardzo przyjemny samochód, wykończony dobrymi materiałami, stylowy, wygodny, zrywny (100 KM turbo, 1,2 l) sprawiający frajdę z jazdy. Dzisiaj (po miesiącu rozmyślań) wybrałbym jednak hybrydę.
4,4
~Mikołaj
Peugeot 208 II
Hatchback Facelifting 1.2 Hybrid 100KM 74kW
Auto zaskakuje jakością wykonania, spasowania elementów, użytych materiałów, powłoką lakierniczą. Design jest kwestią gustu, ale auto na prawdę wyróżnia się na parkingu, czy na ulicy. Niezależnie od koloru. Silnik PureTech każdy zna, ma on swoje wady i zalety. Plusem jest ekran info-rozrywki skierowany w stronę kierowcy - bardzo ułatwia i tak już skomplikowaną nawigację. Android Auto łączy się bezprzewodowo i automatycznie (sprawdzone na urządzeniu: OnePlus, Samsung, Motorola). Plusy: + bardzo zwrotny, + ilość miejsca z przodu, + działanie skrzyni biegów (płynność) + jakość wykonania + komfort działania systemu hybrydowego Minusy: - ciągle niepoprawiony system info-rozrywki, - słaba widoczność z tyłu i przez słupki A, - nielogiczności ergonomiczne, - system bezkluczykowego dostępu potrafi zaszaleć, Podsymowanie hybrydy MHEV: Spalanie wersji hybrydowej - jeśli planujesz zakup auta, a nie leasing to nie warto dopłacać; ale to przy okazji wyklucza skrzynie automatyczną (dostępna tylko w MHEV i elektryku); spalanie odbiega zdecydowanie od deklarowanego oraz od tego, co mozemy obejrzeć lub przeczytać w recenzjach. Pewnie dostają z parku prasowego auta inaczej zaprogramowane. Wersja 100KM pali tyle samo co 136KM.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena