Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której początki sięgają 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu współczesnych producentów aut, jej początki nie były związane z produkcją samochodów. Dziś Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzą jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Historia Peugeota

Za założycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przekształcając rodzinny młyn, utworzyli zakłady mechaniczne, które zajmowały się odlewnią stali, a później także produkcją m.in. pił taśmowych, narzędzi, a nawet młynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przekształcili firmę, która najpierw zajęła się produkcją rowerów, szybko stając się jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym był trójkołowy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napędzany był jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutował na rynku Type 3, który napędzany był już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmę Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spółki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którą zarządza Armand Peugeot i która zajmuje się już praktycznie wyłącznie produkcją samochodów. Pierwszym większym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstał przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do połączenia obu firm i zawiązana została spółka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. Wcześniej, bo w 1903 r. skonstruowany został pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane były lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana została nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliła przyspieszyć produkcję samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstał pierwszy model z trzycyfrową nazwą i zerem pośrodku - Peugeot 201, które stosują również współczesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasę (wielkość) modelu, zaś trzecia jego generację. Peugeot 201 wyróżniał się również tym, że był pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kół. W 1933 r. dołączyły do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny światowej na rynku zdążyły jeszcze zadebiutował modele drugiej generacji tych Peugeotów, z końcówką "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie światowej był Peugeot 203, który został zaprezentowany w 1948 r. Następnie debiutują na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot współpracował z Pinifariną. Duży sukces rynkowy odniósł m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyła 1,6 mln egzemplarzy. Wyróżniał się on napędem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawił się na rynku Peugeot 404, który zdobył sporą popularność wysoką jakością wykonania i niezłą trwałością.

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

Mało kto dziś wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej współpracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakończyły się fiaskiem, Peugeot zwrócił się właśnie w stronę drugiej francuskiej marki, z którą podpisał porozumienie o współpracy w 1966 r. W latach 70. powrócił jednak pomysł bliższej współpracy z Citroenem, który należał wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziałów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmę Talbot, ale auta tej marki produkowane były tylko do połowy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane były m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiły się Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot był zmuszony nieco zmodyfikować swoją regułę nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiły się na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. Początkowo Peugeot tak zaczął nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w środku nazwy mają SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawił się następca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniają już swojej nazwy, tylko pojawia się określenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmują od General Motors markę Opel i zgłaszają tym samym aspirację do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jedną z bardziej utytułowanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year Peugeot otrzymał w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuł ten zdobył Peugeot 405, w 2002 r. triumfował Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. największe uznanie jurorów COTY zdobył Peugeot 3008, który został pierwszym SUV-em z tym tytułem.

czytaj więcej
NA ŻYWO

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 9 544 oceny

4,6
~Marcin
Peugeot 308 III
SW Plug-In 1.6 Hybrid 225KM 165kW
Daję tylko cztery gwiazdki ponieważ Peugeot tak dał " du..py" ze swoją aplikacją i update-mi softu w aucie i aplikacji, że od prawie sześciu miesięcy nie mam połączenia z autem przez co nie mogę kontrolować ładowania, temperatury wewnątrz czy też spalania oraz przejechanych tras, Peugeot Polska rozwiązuje problem od prawie dwóch miesięcy, wysyłając co kilkanaście dni maila z info, że cały czas pracują nad rozwiązaniem problemu. Obsługa Peugeot w PL czy w EU to dramat, aplikacje działają Jeszce gorzej. Rok użytkowania 308 SW III 225 Hybryd oceniam na 4,5 gwiazdki (niestety takiego wyboru nie ma) z tego powodu, że w Holandii, gdzie użytkuję ten pojazd są częste wiatry i ja słyszę jakieś delikatne gwizdy w uszczelkach szyb bocznych, jestem użytkownikiem tego jak i poprzedniego modelu T9 w tej samej wersji SW (tam 2.0 BlueHDI, tutaj hybryda z niesławnym "niby poprawionym" 1,6 o mocy 225KM. Prowadzenie samochodu jest o niebo lepsze niż poprzednika, w ogóle nie będę się rozpisywał tylko krótko... tutaj jest chyba wszytko lepsze niż w T9, które mam do dzisiaj (2.0 BlueHDI).
4,5
~Artur
Peugeot 5008 I
Minivan 2.0 HDi FAP 150KM 110kW
Dobre auto, przestronne i wygodne. Przy trasie prawie 2 tys km w jedną stronę bez bólu pleców. Nieźle wyciszony, solidny diesel, nieźle prowadzenie na autostradzie a gorzej na drodze wyboistej gdyż zawieszenie jest nieco hałaśliwe i niezbyt komfortowe Posiadam jeszcze 3008 więc może będę się odnosił od razu do obu pojazdów. Wydaje mi się, że 5008 jest stabilniejszy, mniejsze przechyły na łukach ale pozycja nieco niższa niż w 3008. W 3008 fajniejszy tunel choć zbyt nisko osadzony, wolę regulowane podlokietniki w 5008. W obu autach mam problem z obraniem takiej pozycji by dobrze widzieć zegary, zawsze mam górę przysłoniętą.
4,6
~Marcin
Peugeot 308 III
SW Plug-In 1.6 Hybrid 225KM 165kW
Daję tylko cztery gwiazdki ponieważ Peugeot tak dał " du..py" ze swoją aplikacją i update-mi softu w aucie i aplikacji, że od prawie sześciu miesięcy nie mam połączenia z autem przez co nie mogę kontrolować ładowania, temperatury wewnątrz czy też spalania oraz przejechanych tras, Peugeot Polska rozwiązuje problem od prawie dwóch miesięcy, wysyłając co kilkanaście dni maila z info, że cały czas pracują nad rozwiązaniem problemu. Obsługa Peugeot w PL czy w EU to dramat, aplikacje działają Jeszce gorzej. Rok użytkowania 308 SW III 225 Hybryd oceniam na 4,5 gwiazdki (niestety takiego wyboru nie ma) z tego powodu, że w Holandii, gdzie użytkuję ten pojazd są częste wiatry i ja słyszę jakieś delikatne gwizdy w uszczelkach szyb bocznych, jestem użytkownikiem tego jak i poprzedniego modelu T9 w tej samej wersji SW (tam 2.0 BlueHDI, tutaj hybryda z niesławnym "niby poprawionym" 1,6 o mocy 225KM. Prowadzenie samochodu jest o niebo lepsze niż poprzednika, w ogóle nie będę się rozpisywał tylko krótko... tutaj jest chyba wszytko lepsze niż w T9, które mam do dzisiaj (2.0 BlueHDI).
4,6
~Marcin
Peugeot 308 III
SW Plug-In 1.6 Hybrid 225KM 165kW
Daję tylko cztery gwiazdki ponieważ Peugeot tak dał " du..py" ze swoją aplikacją i update-mi softu w aucie i aplikacji, że od prawie sześciu miesięcy nie mam połączenia z autem przez co nie mogę kontrolować ładowania, temperatury wewnątrz czy też spalania oraz przejechanych tras, Peugeot Polska rozwiązuje problem od prawie dwóch miesięcy, wysyłając co kilkanaście dni maila z info, że cały czas pracują nad rozwiązaniem problemu. Obsługa Peugeot w PL czy w EU to dramat, aplikacje działają Jeszce gorzej. Rok użytkowania 308 SW III 225 Hybryd oceniam na 4,5 gwiazdki (niestety takiego wyboru nie ma) z tego powodu, że w Holandii, gdzie użytkuję ten pojazd są częste wiatry i ja słyszę jakieś delikatne gwizdy w uszczelkach szyb bocznych, jestem użytkownikiem tego jak i poprzedniego modelu T9 w tej samej wersji SW (tam 2.0 BlueHDI, tutaj hybryda z niesławnym "niby poprawionym" 1,6 o mocy 225KM. Prowadzenie samochodu jest o niebo lepsze niż poprzednika, w ogóle nie będę się rozpisywał tylko krótko... tutaj jest chyba wszytko lepsze niż w T9, które mam do dzisiaj (2.0 BlueHDI).
4,5
~Artur
Peugeot 5008 I
Minivan 2.0 HDi FAP 150KM 110kW
Dobre auto, przestronne i wygodne. Przy trasie prawie 2 tys km w jedną stronę bez bólu pleców. Nieźle wyciszony, solidny diesel, nieźle prowadzenie na autostradzie a gorzej na drodze wyboistej gdyż zawieszenie jest nieco hałaśliwe i niezbyt komfortowe Posiadam jeszcze 3008 więc może będę się odnosił od razu do obu pojazdów. Wydaje mi się, że 5008 jest stabilniejszy, mniejsze przechyły na łukach ale pozycja nieco niższa niż w 3008. W 3008 fajniejszy tunel choć zbyt nisko osadzony, wolę regulowane podlokietniki w 5008. W obu autach mam problem z obraniem takiej pozycji by dobrze widzieć zegary, zawsze mam górę przysłoniętą.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena