Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której poczÄ…tki siÄ™gajÄ… 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu wspóÅ‚czesnych producentów aut, jej poczÄ…tki nie byÅ‚y zwiÄ…zane z produkcjÄ… samochodów. DziÅ› Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzÄ… jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie.

Historia Peugeota

Za zaÅ‚ożycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przeksztaÅ‚cajÄ…c rodzinny mÅ‚yn, utworzyli zakÅ‚ady mechaniczne, które zajmowaÅ‚y siÄ™ odlewniÄ… stali, a później także produkcjÄ… m.in. piÅ‚ taÅ›mowych, narzÄ™dzi, a nawet mÅ‚ynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przeksztaÅ‚cili firmÄ™, która najpierw zajęła siÄ™ produkcjÄ… rowerów, szybko stajÄ…c siÄ™ jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym byÅ‚ trójkoÅ‚owy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napÄ™dzany byÅ‚ jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutowaÅ‚ na rynku Type 3, który napÄ™dzany byÅ‚ już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmÄ™ Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spóÅ‚ki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którÄ… zarzÄ…dza Armand Peugeot i która zajmuje siÄ™ już praktycznie wyÅ‚Ä…cznie produkcjÄ… samochodów. Pierwszym wiÄ™kszym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstaÅ‚ przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do poÅ‚Ä…czenia obu firm i zawiÄ…zana zostaÅ‚a spóÅ‚ka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. WczeÅ›niej, bo w 1903 r. skonstruowany zostaÅ‚ pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane byÅ‚y lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana zostaÅ‚a nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliÅ‚a przyspieszyć produkcjÄ™ samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstaÅ‚ pierwszy model z trzycyfrowÄ… nazwÄ… i zerem poÅ›rodku - Peugeot 201, które stosujÄ… również wspóÅ‚czesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasÄ™ (wielkość) modelu, zaÅ› trzecia jego generacjÄ™. Peugeot 201 wyróżniaÅ‚ siÄ™ również tym, że byÅ‚ pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kóÅ‚. W 1933 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚y do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny Å›wiatowej na rynku zdążyÅ‚y jeszcze zadebiutowaÅ‚ modele drugiej generacji tych Peugeotów, z koÅ„cówkÄ… "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie Å›wiatowej byÅ‚ Peugeot 203, który zostaÅ‚ zaprezentowany w 1948 r. NastÄ™pnie debiutujÄ… na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot wspóÅ‚pracowaÅ‚ z PinifarinÄ…. Duży sukces rynkowy odniósÅ‚ m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyÅ‚a 1,6 mln egzemplarzy. WyróżniaÅ‚ siÄ™ on napÄ™dem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kóÅ‚. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku Peugeot 404, który zdobyÅ‚ sporÄ… popularność wysokÄ… jakoÅ›ciÄ… wykonania i niezÅ‚Ä… trwaÅ‚oÅ›ciÄ….

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

MaÅ‚o kto dziÅ› wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej wspóÅ‚pracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ fiaskiem, Peugeot zwróciÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w stronÄ™ drugiej francuskiej marki, z którÄ… podpisaÅ‚ porozumienie o wspóÅ‚pracy w 1966 r. W latach 70. powróciÅ‚ jednak pomysÅ‚ bliższej wspóÅ‚pracy z Citroenem, który należaÅ‚ wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziaÅ‚ów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmÄ™ Talbot, ale auta tej marki produkowane byÅ‚y tylko do poÅ‚owy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane byÅ‚y m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiÅ‚y siÄ™ Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot byÅ‚ zmuszony nieco zmodyfikować swojÄ… reguÅ‚Ä™ nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiÅ‚y siÄ™ na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. PoczÄ…tkowo Peugeot tak zaczÄ…Å‚ nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w Å›rodku nazwy majÄ… SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawiÅ‚ siÄ™ nastÄ™pca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniajÄ… już swojej nazwy, tylko pojawia siÄ™ okreÅ›lenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmujÄ… od General Motors markÄ™ Opel i zgÅ‚aszajÄ… tym samym aspiracjÄ™ do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jednÄ… z bardziej utytuÅ‚owanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuÅ‚ Car of the Year Peugeot otrzymaÅ‚ w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuÅ‚ ten zdobyÅ‚ Peugeot 405, w 2002 r. triumfowaÅ‚ Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. najwiÄ™ksze uznanie jurorów COTY zdobyÅ‚ Peugeot 3008, który zostaÅ‚ pierwszym SUV-em z tym tytuÅ‚em.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 9 487 ocen

4,8
~Maciej
Peugeot 508 II
Sedan 1.6 Puretech 225KM 165kW
Auto kupiłem pod koniec 2019r. po wizytach i jazdach testowych w kilku salonach innych marek m.in. Alfa Romeo, BMW. Poprzednio jeździłem pierwszą generacją 508 w diesel'u 160KM, a jeszcze wcześniej Alfą 159 również w diesel 150KM. Nowa (wtedy) 508-mka urzekła mnie całkowicie : wyglądem, jazdą (prowadzi się dużo lepiej niż poprzednie 508) i poziomem wyposażenia . Wziąłem wersję GT lakier czerwony z czarnym dachem szklanym. Po pięciu latach nadal uwielbiam patrzeć na to auto. Wyposażenie wersji GT+ zawierające wszystko co oferować Peugeot dla tego modelu łącznie z fotelami AGR z masażami dla kierowy i pasażera, systemem Night Vision (kamera noktowizyjna) i audio HiFi FOCAL. W tej cenie próżno było szukać u konkurencji tak pięknego auta z takim wyposażeniem. Generalnie to mój piąty Peugeot : wcześniej 106, 306, 206, 508 I. Wszystkie, którymi jeździłem : szczególnie poprzednim 508, 206 i 106 były praktycznie bezawaryjne. Naturalnie zawsze regularnie serwisowane.
4,9
~Andi
Peugeot 308 I
SW 1.6 HDi FAP 112KM 82kW
Auto bardzo przemyślane ,bardzo funkcjonalne SW daje możliwości przewozu różnych rzeczy .Wcześniej jeździłem laguną 2 1,8 b+gw kombi i wydawało mi się że to najlepsze auto ,jednak peugeot jest lepszy jest krótszy o 30 cm od laguny ale więcej jest miejsca dla pasażerów i kierowcy a bagażnik taki sam nie wiem jak oni to zrobili . Spalanie na zadawalajacym poziomie zależnie od stylu jazdy i drogi ,czy to miasto czy ekspresowa droga od 4,8 do 6,5 mierzone od korka do korka chociaż komputer prawie tak samo pokazuje . Silnik daje radę ,skrzynia genialna elastyczna na każdym biegu jedynka krótka trochę ale to nie stanowi problemu . Wykończenie bardzo dobre deska bardzo ładna i miękka z fajnego tworzywa ,chrom zegary białe blaty ,naprawdę podoba mi się . Poza tym obrotowy panel centralny i szklany dach z roletą robi wrażenie .Bardzo pewnie trzyma się drogi ,nie zamiekki nie za twardy twardsze zawieszenie niż w lagunie .Ogólnie nie doceniane auto ,polecam .
4,4
~maniex
Peugeot 207
CC 1.6 VTi 120KM 88kW
Przesiadłem sie do peugeot po seacie cordoba 6l. Moimi wymaganiami były - silnik minimum 1.6 - sprawna klimatyzacja -el. szyby o co w obecnych autach nie trudno Auto uzytkuje prawie miesiac. Wszystko na plus glownie cena i niewielki przebieg w porownaniu do vag w tej kwocie. Najbardziej na plus dynamiczny silnik, dzialanie skrzyni biegów, zawieszenie, wyposazenie (skóra), wygoda. Na minus widocznosc do tyłu - przydaly by sie czujniki cofania oraz malo miejsca z tyłu. Mam wersje z duzym ekranem i climatronic co na kolejny plus. Pojezdzimy, zobaczymy no i czekam na sezon na otwarty dach :)
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena