Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której poczÄ…tki siÄ™gajÄ… 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu wspóÅ‚czesnych producentów aut, jej poczÄ…tki nie byÅ‚y zwiÄ…zane z produkcjÄ… samochodów. DziÅ› Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzÄ… jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie.

Historia Peugeota

Za zaÅ‚ożycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przeksztaÅ‚cajÄ…c rodzinny mÅ‚yn, utworzyli zakÅ‚ady mechaniczne, które zajmowaÅ‚y siÄ™ odlewniÄ… stali, a później także produkcjÄ… m.in. piÅ‚ taÅ›mowych, narzÄ™dzi, a nawet mÅ‚ynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przeksztaÅ‚cili firmÄ™, która najpierw zajęła siÄ™ produkcjÄ… rowerów, szybko stajÄ…c siÄ™ jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym byÅ‚ trójkoÅ‚owy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napÄ™dzany byÅ‚ jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutowaÅ‚ na rynku Type 3, który napÄ™dzany byÅ‚ już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmÄ™ Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spóÅ‚ki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którÄ… zarzÄ…dza Armand Peugeot i która zajmuje siÄ™ już praktycznie wyÅ‚Ä…cznie produkcjÄ… samochodów. Pierwszym wiÄ™kszym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstaÅ‚ przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do poÅ‚Ä…czenia obu firm i zawiÄ…zana zostaÅ‚a spóÅ‚ka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. WczeÅ›niej, bo w 1903 r. skonstruowany zostaÅ‚ pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane byÅ‚y lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana zostaÅ‚a nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliÅ‚a przyspieszyć produkcjÄ™ samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstaÅ‚ pierwszy model z trzycyfrowÄ… nazwÄ… i zerem poÅ›rodku - Peugeot 201, które stosujÄ… również wspóÅ‚czesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasÄ™ (wielkość) modelu, zaÅ› trzecia jego generacjÄ™. Peugeot 201 wyróżniaÅ‚ siÄ™ również tym, że byÅ‚ pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kóÅ‚. W 1933 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚y do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny Å›wiatowej na rynku zdążyÅ‚y jeszcze zadebiutowaÅ‚ modele drugiej generacji tych Peugeotów, z koÅ„cówkÄ… "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie Å›wiatowej byÅ‚ Peugeot 203, który zostaÅ‚ zaprezentowany w 1948 r. NastÄ™pnie debiutujÄ… na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot wspóÅ‚pracowaÅ‚ z PinifarinÄ…. Duży sukces rynkowy odniósÅ‚ m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyÅ‚a 1,6 mln egzemplarzy. WyróżniaÅ‚ siÄ™ on napÄ™dem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kóÅ‚. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku Peugeot 404, który zdobyÅ‚ sporÄ… popularność wysokÄ… jakoÅ›ciÄ… wykonania i niezÅ‚Ä… trwaÅ‚oÅ›ciÄ….

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

MaÅ‚o kto dziÅ› wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej wspóÅ‚pracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ fiaskiem, Peugeot zwróciÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w stronÄ™ drugiej francuskiej marki, z którÄ… podpisaÅ‚ porozumienie o wspóÅ‚pracy w 1966 r. W latach 70. powróciÅ‚ jednak pomysÅ‚ bliższej wspóÅ‚pracy z Citroenem, który należaÅ‚ wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziaÅ‚ów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmÄ™ Talbot, ale auta tej marki produkowane byÅ‚y tylko do poÅ‚owy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane byÅ‚y m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiÅ‚y siÄ™ Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot byÅ‚ zmuszony nieco zmodyfikować swojÄ… reguÅ‚Ä™ nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiÅ‚y siÄ™ na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. PoczÄ…tkowo Peugeot tak zaczÄ…Å‚ nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w Å›rodku nazwy majÄ… SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawiÅ‚ siÄ™ nastÄ™pca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniajÄ… już swojej nazwy, tylko pojawia siÄ™ okreÅ›lenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmujÄ… od General Motors markÄ™ Opel i zgÅ‚aszajÄ… tym samym aspiracjÄ™ do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jednÄ… z bardziej utytuÅ‚owanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuÅ‚ Car of the Year Peugeot otrzymaÅ‚ w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuÅ‚ ten zdobyÅ‚ Peugeot 405, w 2002 r. triumfowaÅ‚ Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. najwiÄ™ksze uznanie jurorów COTY zdobyÅ‚ Peugeot 3008, który zostaÅ‚ pierwszym SUV-em z tym tytuÅ‚em.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 9 407 ocen

3,4
~Dariusz Dziki
Peugeot 3008 II
Plug-In Hybrid HYbrid4 300 PHEV 300KM 221kW
Auto jeżeli chodzi o osiągi jest ok 540Nm 5,5 s do 100km/h spalanie na trasie autostrada 140km /h ok6,4l Niestety przy przebiegu 34000 k wymiana wahaczy wzdłużnych tył rozpadły się co doprowadziło do uszkodzenia opon koszt wymiany 1170 zł miesiąc po gwarancji obecnie 45000 km pękł przegub półosi napędu elektrycznego koszt 2500 zł Peugeot a w zasadzie jakiś STELLANTIS kpi sobie z klienta odbija piłeczkę i twierdzi że ta część zużyła się. Niekompetentna obsługa klienta. Banda debili, którzy cały czas odpisują że już gwarancja się skończyła Nigdy więcej w życiu tej marki. Odradzam zakup Peugeot co by to nie było. Dzień po skończeniu gwarancji mają cię w dupie.
4,6
~bah bah bah
Peugeot 5008 II
Crossover Facelifting 1.2 Hybrid 136KM 100kW
auto używane od miesiąca, na liczniku 1300km przejechane. jest to pierwszy rocznik z łańcuchem rozrządu, i pierwsza hybryda. przy delikatnej jeździe w korku nawet potrafi jechać na samym elektryku do 30km/h co jest miłym zaskoczeniem. te 136KM silnika spalinowego nie jest jakims wiekszym problemem jeżeli nie ma się zamiaru ścigać po trasach ekspresowych. jechaliśmy w 4 dorosłe osoby + dziecko, było wygodnie, bez potrzeby uruchamiania trzeciego rzędu siedzeń. nie było czuć jakiegoś zamulania, zawsze można przestawić drive mode z domyślnego ECO na normal albo sport;] jakość kamery cofania nieco nie najświeższa jak na rocznik 2023 uważam, ale nie ma tragedii. są kamery z przodu i z tyłu które emitują efekt kamer 360 stopnii. system kontroli pasa ruchu delikatnie koryguje sam tor jazdy, nie szarpie gwałtownie jak to w nierktórych azjatyckich markach (mam porównanie). odnośnie systemu automatycznego hamowania, aby uniknąć kolizji. mam wrażenie że reaguje nieco za późno ale są tam też możliwe ustawienia do zmiany w tym temacie. skrzynia biegów OK, nie widze problemów, nic mi nie szarpie, czy to przy 10km/s czy to przy 120km/h. przy skręcaniu czasami bywało jakby miał zaraz wypaść z trasy, opony fabryczne letnie Michelin. mamy fotele z funkcją masażu ale uważam to za zabawke niż coś co robi dobrze robote.
4,6
~bah bah bah
Peugeot 5008 II
Crossover Facelifting 1.2 Hybrid 136KM 100kW
auto używane od miesiąca, na liczniku 1300km przejechane. jest to pierwszy rocznik z łańcuchem rozrządu, i pierwsza hybryda. przy delikatnej jeździe w korku nawet potrafi jechać na samym elektryku do 30km/h co jest miłym zaskoczeniem. te 136KM silnika spalinowego nie jest jakims wiekszym problemem jeżeli nie ma się zamiaru ścigać po trasach ekspresowych. jechaliśmy w 4 dorosłe osoby + dziecko, było wygodnie, bez potrzeby uruchamiania trzeciego rzędu siedzeń. nie było czuć jakiegoś zamulania, zawsze można przestawić drive mode z domyślnego ECO na normal albo sport;] jakość kamery cofania nieco nie najświeższa jak na rocznik 2023 uważam, ale nie ma tragedii. są kamery z przodu i z tyłu które emitują efekt kamer 360 stopnii. system kontroli pasa ruchu delikatnie koryguje sam tor jazdy, nie szarpie gwałtownie jak to w nierktórych azjatyckich markach (mam porównanie). odnośnie systemu automatycznego hamowania, aby uniknąć kolizji. mam wrażenie że reaguje nieco za późno ale są tam też możliwe ustawienia do zmiany w tym temacie. skrzynia biegów OK, nie widze problemów, nic mi nie szarpie, czy to przy 10km/s czy to przy 120km/h. przy skręcaniu czasami bywało jakby miał zaraz wypaść z trasy, opony fabryczne letnie Michelin. mamy fotele z funkcją masażu ale uważam to za zabawke niż coś co robi dobrze robote.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena