Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 20 152 oceny

4,8
~coffee_man88
Opel Insignia II
Sports Tourer GSi 2.0 Turbo 260KM 191kW
Jak dla mnie auto jest świetne. Prowadzi się bardzo dobrze, fotele AGR w wersji GSI na prawdę robią robotę, na dłuższej trasie masaż sprawdza się idealnie. Co do reszty to faktycznie poziom spasowania elementów wewnątrz mógłby być na nieco wyższym poziomie (trochę trzeszczy po kilku latach) no i kwestia stabilizatora z przodu też jest nieco kontrowersyjna. Trzeszczy przy resorowaniu jak Żuk, samych gum stabilizatora nie można dokupić, a cały zestaw jest dosyć drogi (no i niepotrzebnie go tak na prawdę wymieniać). Posiłkuję się nasmarowaniem tego co jakiś czas i jest lepiej. Ale do rzeczy: samochód jest też bardzo ładny, moja wersja jest oklejona matową folią, a wszystkie chromowane detale są przemalowane na czarno, więc prezentuje się naprawdę świetnie. Pojazd jest duży i wygodny, idealnie sprawdza się jako samochód rodzinny. Z rzeczy absolutnie pozytywnych to to, że pomimo posiadania najbardziej prestiżowej wersji Insignii to nadal jest Opel, więc ceny części są Oplowskie :) Konkludując: Samochód nie drenuje nadmiernie potrfela, jedyny koszt związany jest ze spalaniem, ale na to już po prostu trzeba się zgodzić kupująć 260 konny silnik.
5,0
~Szary uzytkownik
Opel Insignia I
Sports Tourer 2.0 CDTI ECOTEC 130KM 96kW
Przyjemne autko, z dobrym wyposażeniem za niewygórowane pieniądze. Nie jest to ideał ale przynajmniej jest atrakcyjna sylwetka, która może się podobać. Na plus trzeba wyróżnić spalanie które w trasie do 120km/h wychodzi 5,4on, miasto 6,5- 7. Opel odrobił lekcje i dobrze zabezpieczył od korozji. Solidne zawieszenie lecz trochę słuchać na dziurach(sztywne). Na razie bez powaznych awarii, wymieniana jest sama eksploatacja. Wcześniej jeździłem konkurencją znad Łaby czyli passatem i audi a4, więc mam porównanie. Tak o wsiadanie do tego wehikułu jest niewygodne bo słupek b jest tam gdzie jest. Moja ma 400k nalotu i daje to się odczuc. Na lakierze jest sporo małych zarysowań i niektóre detale w środku jak zapadnięta podłoga bagażnika czy brak włókniny na podłodze, wypalone piksele w nawigacji. Wnętrze jest stylowo zrobione i opel się niepowstydzi, materiały wykończeniowe przyzwoite. Niestety mój egzemplarz ma tylko 130km mocy i nie poszaleje się tym cackiem, późno bierze turbo mniej więcej od 2,5 tys obrotów. Skrzynia chodzi topornie, silnik głośno, wspomaganie też średnio, normalnie jakby czołgiem jechał. Trzeba resetować średnie spalanie przy każdym włączeniu silnika. Świece lubią się psuć a tanie nie są. Silnik na szczęście mam już po wymianie głowicy z 1,9 cdti, więc nie martwię się o uszczelkę smoka olejowego. Autko na pewno nie jest nudne, a że się psuje wiadomo jak każde autko którym się jeździ. Oby jeździło jak najdłużej, na razie zapowiada się całkiem nieźle. Kupiłbym jeszcze raz uwzględniając powyższe informacje.
3,5
~Schreder
Opel Corsa E
Hatchback 5d 1.4 Twinport 90KM 66kW
Ogólnie auto do bólu zwyczajne. Zwykły miejski hatchback z plusami, które nadają mu jakiegoś tam charakteru. Jednak olbrzymim minusem dla auta jest fakt, że jego zamysł i konstrukcja pochodzi z 2006 roku co czuć w tym jak auto jeździ, jak siedzi się w aucie i jak zaaranżowane jest wnętrze. Jest to tak naprawdę głęboki lifting poprzedniej generacji, która była produkowana przez bardzo długi okres czasu. W każdym z rozdziałów postaram się opisać jak korzystało mi się z auta przez te 2 lata i przez przejechane 35 tys. km (auto użytkuje służbowo w mieście i na trasie).
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena