Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 20 047 ocen

4,2
~Andre
Opel Zafira A
Van 2.0 DTI 16V 101KM 74kW
Trwały bezawaryjny silnik. Nigdy nie zapaliła się kontrolka "check engine". Solidnie zabezpieczona karoseria pierwsze objawy małych ognisk rdzy pojawiły się po 14 roku od nowości i dało się nad nimi zapanować. Sprzęgło wymienione po 270 tyś. km. Tłumik środkowy i tylny po 290 tyś km. Jadąc 90 - 110 km/h spalanie 5,5 l na zbiorniku przejechałem 1200 km. W mieście spalanie 8-9 l. Brak 6 biegu przyczynia się do nadmiernego spalania przy dużych prędkościach. Bardzo efektywny układ hamulcowy. Niskie koszty eksploatacyjne. Wykończenie wnętrza poniżej średniej. Brak trzeszczących plastików. Słaby desing deski rozdzielczej.
4,9
~Maniek
Opel Vivaro A
Combi L2 2.0 CDTI 115KM 85kW
Auto użytkuję 5 lat, przejechałem nim prawie 100 tys. km. Ogólnie auto bardzo udane i stosunkowo niezawodne. Z większych napraw to regeneracja kompresora klimatyzacji, wymiana świec żarowych, zaworu EGR oraz chłodnicy spalin lub rury od turbo. Ogólnie najsłabszym elementem auta jest przednie zawieszenie ze sworzniami pochodzącymi katalogowo z Renault Laguna i średnio raz na dwa lata są do wymiany. Tak po za tym auto użytkuje się bardzo dobrze. Auto prowadzi się dobrze zarówno na „pusto” jak i na „pełno”. Nie jest podatne na boczne wiatry ale oczywiście do nie jest auto osobowe. Siedzenie kierowcy jest bardzo wygodne, siedzenia pasażerów też są ok. Super sprawą jest łatwość składania ławki w 3 rzędzie siedzeń. Po ich złożeniu można spokojnie zapakować paletę 120x120cm!!! Mało który bus tak potrafi. Najważniejsze że ławka nadal jest w aucie, nie trzeba jej wyciągać czy przekładać jak to ma miejsce przy indywidualnych fotelach w VW lub Fordzie. Kolejna bardzo ważna rzecz – zero rdzy! Auto ma 15 lat (rocznik 2009) i dopiero teraz zaczynają rudzieć niektóre elementy podwozia. Auta konkurencji w tym czasie maja już dziury wielkości pięści.
4,4
~P3x
Opel Meriva II
Mikrovan 1.4 Turbo ECOTEC 120KM 88kW
Auto jak na swoją cenę sprawdza się bardzo dobrze. Przez 4 lata użytkowania praktycznie zero problemów - jedynie wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego, termostat i uszczelka klawiatury (za jednym razem wszystko). Dla 4 osobowej rodziny (małe dzieci) - świetnym rozwiązaniem są tylne drzwi otwierane w 2 stronę pod kątem 90 stopni. Z przodu przestrzeni dużo, z tyłu dla dzieci ok, dorośli - mogłoby być trochę więcej, ale nie ma tragedii. Bagażnik - niestety myślałem, ze jest większy - w praktyce chcąc wozić 2 wózki jest problem.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena