Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.
Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.
Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.
Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.
W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.
Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.
Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.
Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.
Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.
Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.
Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.
Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.
Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.
Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.
Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 20 138 ocen