Szukaj

Informacje o Opel

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, której historia rozpoczęła się w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia oraz rowerów. Od końca lat dwudziestych minionego stulecia Opel był częścią koncernu General Motors, a od 2017 r. niemiecka marka należy do francuskiej Grupy PSA.


Historia Opla

Założycielem tej jednej z najpopularniejszych dziś w Europie marek samochodowych był Adam Opel, który w 1862 r. w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Przez kolejne dwie dekady firma rozrastała się i stała się jednym z największych producentów tego typu maszyn. W połowie lat 80. Opel rozszerza działalność o produkcję rowerów, a na przełomie XIX i XX w. także o samochody. Jednak tego już nie dożył Adam Opel, który zmarł w 1895 r.

Historia Opla z przemysłem samochodowym zaczęła się w 1899 r. od podpisania umowy z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau i wyprodukowania modelu Opel System Lutzmann o mocy 4 KM. W 1901 r. niemiecka firma podpisuje umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w efekcie której powstał model 9PS. Następnie Opel wykupuje od niego licencję i tworzy model 10/12PS, który jest pierwszym autem zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie w fabryce Opla.

Opel – pierwsze samochody

Jednym z pierwszych modeli Opla, który zyskał sporą popularność, był 4/8PS, który potocznie znany był jako Doktorwagen z uwagi na fakt, że sporą grupę klientów stanowili wiejscy lekarzy, którzy kupowali go, by móc dojeżdżać do swoich pacjentów. Kosztował też stosunkowo niewiele (4000 marek). Już po zakończeniu I wojny światowej Opel, wzorem Forda, wprowadził taśmową produkcję, co pozwoliło mu obniżyć cenę swoich modeli i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Modelem, który najbardziej skorzystał na tym, był 4/12PS, czyli popularny Laubfrosch. Dynamicznie rosnąca sprzedaż sprawiła, że Opel stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel zostaje przejęty przez General Motors, a pierwszym modelem wyprodukowanym pod amerykańskimi rządami była seria 1,8 litra o mocy 32 KM.

Najpopularniejsze modele Opla

W historii marki Opel było wiele modeli, które w różny sposób odznaczyły się w historii motoryzacji.

Opel Olympia – pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, którego nazwa miała uczcić Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. Model ten był produkowany z przerwami do 1970 r.

Opel Admiral – luksusowy model Opla, który powstał z myślą o rywalizacji z samochodami takich marek jak Mercedes, Maybach czy Horch. Produkowany był w latach 1937-1939, a następnie od 1964 do 1977 r.

Opel Kadett – jeden z najpopularniejszych modeli w historii Opla, poprzednik Astry. Produkowany był najpierw od 1936 do 1940 r., a następnie w latach 1962-1993. Ostatnia generacja, czyli Opel Kadett E zwyciężył w 1985 r. w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Opel Rekord – produkowany w latach 1953-1986 model z segmentu luksusowych aut powstał na bazie Chevroleta Chevy (Nova) i konkurował głównie z Fordem Taunusem.

Opel Omega – następca Opla Rekorda produkowany był w latach 1986-2003. Po wycofaniu z produkcji modelu Senator Opel Omega stał się flagowym, najbardziej luksusowym modelem niemieckiej marki.

Opel Ascona – model klasy średniej produkowany w okresie od 1970 do 1988 r. w różnych wersjach nadwoziowych, w tym także jako coupe, które oferowane było pod nazwą Manta. Na bazie Ascony powstawały także rajdowe wersje. W 1982 r. Walter Röhrl na Oplu Asconie B 400 zdobył Mistrzostwo Europy.

Opel Vectra – samochód klasy średniej, następca Ascony, produkowany był od 1988 do 2008 r. Na jego bazie powstało m.in. dwudrzwiowe coupe Calibra.

Opel Corsa – najdłużej produkowany model z obecnie dostępnych w gamie Opla. Jego produkcję rozpoczęto w 1982 r. jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w Europie na małe samochody przeznaczone głównie do ruchu miejskiego.

Opel Astra – kompaktowy model niemieckiej marki, następca Kadetta, produkowany jest od 1991 r.

Opel – dodatkowe informacje

Opel, jako jedna z niewielu marek motoryzacyjnych, produkuje swoje samochody także w Polsce. Fabryka w Gliwicach rozpoczęła działalność w 1998 r., a pierwszym modelem był Opel Astra Classic I. Poza kolejnymi generacjami Astry, z zakładów w Gliwicach wyjeżdżały także Cascada, Zafira oraz Agila, a także Suzuki Wagon R+. Z kolei w fabryce Opla w Tychach wytwarzany jest obecnie silnik PureTech, którego można spotkać w różnych modelach marek Grupy PSA. Wcześniej w fabryce tej, która była wspólnym przedsięwzięciem General Motors i Isuzu, powstawały silniki m.in. do Opli, Isuzu, Hondy, różnych marek General Motors, a także do motorówek.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Opel

Sprawdź co kierowcy
myślą o Opel

Oceny Aut 20 226 ocen

3,5
~D
Opel Astra L
Hatchback 1.2 Turbo 130KM 96kW
Samochód po okresie gwarancyjnym częściej stoi w serwisie niż gdziekolwiek indziej. Przy przebiegu 40 tys. km miał zmieniony czujnik ciśnienia oleju, pasek rozrządu i akumulator. Przy 44 tys. trafił do ASO na 4 miesiące z usterką skrzyni biegów. Po odbiorze auta z ASO i przejechaniu 120 km (!) samochód z powrotem trafił do ASO na lawecie- usterka silnika. Cieszę się, że to nie jest moje prywatne auto tylko flotowe. Żałuję bardzo ponieważ ogólnie samochód bardzo lubię, naprawdę fajnie się nim jeździ. Niestety jest tak awaryjne, że to jest aż nieprawdopodobne.
4,4
~Zbyszek
Opel Astra L
Sports Tourer 1.2 Turbo 130KM 96kW
Opel Astra 1.2 130 . Autem bardzo przyjemnie się jeździ. Automat bardzo dobrze zmienia biegi. Wnętrze bardzo ładne. Zegary ciekawe auto z zewnątrz ciekawe posiadam wersje combi tzn. sports tourer.. ale minus za silnik z paskiem rozrządu w kąpieli oleju. Strzępiacy się pasek powoduje dużo kłopotów. Olej rozcieńczany przez benzynę wpływa na pasek. Kupiłem auto pod wpływem opini naszych dziennikarzy którzy najpierw chwalili sam silnik rozdawali nagrody później po okresie 2 lub 3 lat zmienili zdanie uznając ten silnik za najgorszy. Bardzo mało widać opli L na ulicach . O czymś to świadczy.
2,6
~Tomasz
Opel Astra L
Sports Tourer 1.5 Diesel 130KM 96kW
Proszę naprawdę się dobrze zastanowić przed zakupem. Auto kusi ceną i dobrym wyposażeniem, fajnie wygląda i dobrze się jeździ - DOPÓKI JEŹDZI! Nie polecę już żadnego auta grupy Stellantis, bo nawet serwisy mają już dość polityki Stellantisa jako gwaranta i dostawcy części zamiennych. Auto po naprawdę drobnej kolizji stoi już ponad 2 miesiące w serwisie, bo... Stellantis nie ma podstawowych części zamiennych. I nie potrafią się określić kiedy te części będą w ogóle dostępne. Dotyczy podstawowych elementów, a nie jakiejś wyszukane części z rzadko spotykanego wyposażenia dodatkowego. Wcześniej już też stało 2 miesiące, bo tyle trwały przepychanki odnośnie naprawy gwarancyjnej (i jak się później okazało, pewnie też dlatego, że nie było części zamiennych). To jest jakaś kpina i powinien się tym zająć UOKiK. Auto w leasingu niespełna rok, łącznie 4 miesiące już stał w serwisie, raty trzeba płacić, a Stellantis nie poczuwa się do niczego.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Opel przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena