Szukaj

Informacje o Nissan

Nissan to druga co do popularnoÅ›ci marka samochodowa z Japonii, a razem z Renault tworzÄ…ca jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie, który obecnie coraz Å›mielej konkuruje z ToyotÄ… i Volkswagenem o palmÄ™ Å›wiatowego lidera pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży. Co ciekawe, Nissan to jedna z niewielu wspóÅ‚czesnych marek samochodowych, zaÅ‚ożonych przed II wojnÄ… Å›wiatowÄ…, która od poczÄ…tku zajmowaÅ‚a siÄ™ produkcjÄ… samochodów.

Historia Nissana

PoczÄ…tki historii Nissana datujÄ… siÄ™ na 1911 r. i zwiÄ…zane sÄ… z zaÅ‚ożonÄ… w Tokio przez Masujiro Hashimoto firmÄ… Kwaishinsha. Hashimoto, po zdobyciu doÅ›wiadczenia w Stanach Zjednoczonych, już trzy lata później konstruuje swój pierwszy samochód. Jego nazwa – DAT – pochodzi od pierwszych liter nazwisk trzech osób, które pracowaÅ‚y przy jego konstrukcji: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Ponadto sÅ‚owo "datto" po japoÅ„sku oznacza "uciekajÄ…cego zajÄ…ca", dlatego pierwszym logo byÅ‚ wÅ‚aÅ›nie biegnÄ…cy zajÄ…c. Pierwszymi autami nowej na rynku firmy byÅ‚y pojazdy ciężarowe. W 1926 r. nastÄ…piÅ‚o poÅ‚Ä…czenie z zaÅ‚ożonÄ… w 1919 r. w Osace firmÄ… Jitsuyo Jidosha, zaÅ› na poczÄ…tku lat 30. nastÄ™puje poÅ‚Ä…czenie z producentem części samochodowych, firmÄ… Tobata Casting. Wtedy też powstaje pierwszy prototyp samochodu osobowego o nazwie Datson, który niebawem zostaÅ‚ przemianowany na Datsuna. Po kolejnych zmianach wÅ‚asnoÅ›ciowych w 1934 r. dochodzi do zaÅ‚ożenia firmy Nissan Motor Company, którego gÅ‚ówny czÅ‚on nazwy pochodzi od pierwszych sylab imienia i nazwiska prezydenta firmy, którym byÅ‚ Nihon Sangyo. W kolejnym roku rusza produkcja pierwszego osobowego Datsuna, który poza rynkiem japoÅ„skim, sprzedawany byÅ‚ m.in. także w Australii.

Jak wiÄ™kszość firm z branży motoryzacyjnej, również Nissan w czasie II wojny Å›wiatowej przestawiÅ‚ swojÄ… produkcjÄ™ na potrzeby wojskowe. W fabrykach Nissana powstawaÅ‚y m.in. pojazdy wojskowe, samoloty oraz silniki do różnych typów pojazdów.

Powojenne modele Nissana

Pierwszym modelem Nissana, który byÅ‚ produkowany przez japoÅ„skÄ… markÄ™ po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych, byÅ‚ znany również dziÅ› terenowy Nissan Patrol. Jego produkcja rozpoczęła siÄ™ w 1951 r. i wzorowany on byÅ‚ na amerykaÅ„skim Willysie. Z kolei pierwszy model osobowy powstaje w 1953 r. na licencji brytyjskiego Austina.

WażnÄ… datÄ… dla japoÅ„skiej firmy jest 1957 r. Wówczas to na rynku debiutujÄ™ sportowy Nissan Skyline oraz model z klasy Å›redniej Nissan Bluebird. Kolejnym znaczÄ…cym modelem jest Nissan Sunny, którego produkcja trwa nieprzerwanie od 1966 r. Niezwykle ważnym rokiem jest także 1969 r., kiedy to na rynku debiutuje Datsun 240Z, dajÄ…cy poczÄ…tek sportowej rodziny modeli z literkÄ… Z w nazwie. Kolejnymi modelami byÅ‚y 260Z, 280Z, 280ZX, 300ZX, 350Z, a od 2009 r. produkowany jest już Nissan 370Z.

Od 1983 r. z rynku znika marka Datsun i od tego czasu wszystkie modele oferowane są już pod nazwą Nissan.

Najważniejsze wspóÅ‚czeÅ›nie modele Nissana

Od 1982 r. do oferty doÅ‚Ä…cza Nissan March, który w Europie sprzedawany jest jako Nissan Micra. Druga generacja tego modelu byÅ‚a pierwszym japoÅ„skim autem, które w 1993 r. zdobyÅ‚o tytuÅ‚ Europejskiego Samochodu Roku. ByÅ‚ to także pierwszy model poddany testom zderzeniowym przez Euro NCAP.

Na europejskim rynku sporÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚y siÄ™ także Å›redniej wielkoÅ›ci Nissan Primera produkowany od 1990 r. czy o klasÄ™ mniejszy Nissan Almera, którego produkcja ruszyÅ‚a w 1995 r.

Terenowe samochody Nissana

IstotnÄ… część w gamie Nissana od lat stanowiÄ… auta o terenowym charakterze. Poza wspomnianym wczeÅ›niej Patrolem sukces rynkowy odnosiÅ‚y także m.in. Nissan Pathfinder (1986 r.), Murano (2003 r.) czy X-Trail (2001 r.), a także pickup Navara (1986 r.). Niezwykle ważnym modelem w ofercie jest Nissan Qashqai, który pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku w 2006 r. i byÅ‚ jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziÅ› segmentu crossoverów. W 2010 r. stawkÄ™ uterenowionych modeli uzupeÅ‚niÅ‚ maÅ‚y Nissan Juke.

Nissan – dodatkowe informacje

ChcÄ…c nawiÄ…zać rywalizacjÄ™ z amerykaÅ„skimi, a później także europejskimi markami z segmentu premium Nissan stworzyÅ‚ w 1989 r. luksusowÄ… markÄ™ Infiniti, która dziewięć lat później zadebiutowaÅ‚a na pierwszych unijnych rynkach. WczeÅ›niej w Europie pojawiÅ‚a siÄ™ m.in. w Rosji czy też na Ukrainie.

Od 1999 r. trwa bliska wspóÅ‚praca Nissana z Renault, której towarzyszy także wzajemna sprzedaż udziaÅ‚ów. Obecnie francuska marka jest wÅ‚aÅ›cicielem 43,4% Nissana, zaÅ› JapoÅ„czycy posiadajÄ… 15% akcji Renault. Od 2016 r. do aliansu doÅ‚Ä…czyÅ‚o również Mitsubishi.

Warto też dodać, że produkowany od 2010 r. Nissan Leaf to najpopularniejszy obecnie model z napędem elektrycznym na świecie.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Nissan

Sprawdź co kierowcy
myślą o Nissan

Oceny Aut 7 062 oceny

4,6
~Lukas
Nissan X-Trail IV
Crossover 1.5 VC-T e-POWER 213KM 157kW
Skupię się na wadach czy rzeczach które są dyskusyjne a porównam z moim poprzednim autem. Auto ma inną charakterystykę przyspieszania niż tradycyjny silnik czy hybryda toyoty. Szybko rusza i dynamicznie przyspiesza przy czym silnik uruchamia się natychmiast i jego obroty wzrastają proporcjonalnie do przyspieszenia jakie na nim wymuszamy. . W czasie spokojnej jazdy uruchamianie i jego praca jest nieco niezależne i do tego trzeba się przyzwyczaić. Czasami odczuwa się start i gaszenie silnika spalinowego poprzez wibrację samochodu, zwłaszcza w czasie postoju np w korku. Wydaje mi się że zaczynam już tego nie zauważać w miarę robienia kolejnych km. W środku jest cicho nawet przy prędkości powyżej 120km/h. Pozycja w fotelu jest wygodna (ja mam 186cm wys), ale wydaje mi się że fotel nie odjeżdża tak daleko jak w skodzie superb z której się przesiadłem do Nissana. Co do porównania z poprzednikiem- w Skodzie znacznie lepiej działał system sledzenia pasa i kontroli jazdy po nim, można go było używać bez tempomatu natomiast w Nissanie jazda automatyczna w pasie działa tylko z opcją tempomatu. Do tego auto czasami pływa w pasie od linii do linii, skoda jechała jak po szynach. Kolejną wadą Nissana jest kontrola kierownicy w tej opcji, mam wrażenie że trzeba ją trzymać w odpowiednich miejscach zamiast lekko wspomagać (system uruchamia alarm że nie kierujemy, nawet jak lekko nią skręcamy alarm nie ustaje. Ciekawe, że przy ściśnięciu kierownicy auto przestaje nadawać dziwne sygnaly i przyjmuje że dalej nim kierujemy. W skodzie odwrotnie to działalo...) asystent pasa ruchu przy najechaniu nie koryguje toru jazdy a jedynie wibruje kierownicą i wydaje dźwięk, i tu znowu na niekorzyść vs Skoda która nie pozwalała najechać na linię. Na koniec do tempomatu aktywnego, jezeli system wyhamuje nas przed poprzedzającym pojazdem a ten np zjedzie z naszego pasa, Nissan do zadanej pierwotnie prędkości dojdzie poprzez kick down, przyspiesza nagle ile fabryka dała... nawet gdy różnica prędkości to 5 km/h. Skoda robiła to płynnie. Wydaje mi się że również podobnie działa wentylacja, czasami uruchamia tryb boost w czasie jazdy nie wiadomo po co. Plus za to że Nissan zwalnia sam na zakrętach więc nawet jak ustawimy tempomat na 170 km/h to wchodząc w zakręt zwolni do bezpieczniejszej prędkości, Skoda leciała na rympał...Mogę pochwalić system audio ale tylko dla odtwarzania muzyki poprzez Apple car np ze Spotify, niestety stacje radiowe odbierają słabo, jakość jest gorsza, czytałem już podobne uwagi innych kierowców. Wydaje mi się że może to być skutek aktywnego tłumienia hałasu w środku, ten system ma zainstalowane mikrofony i transmituje nad głowami falę dźwiękową która ma redukować szumy. Na plus vs Skoda to przy głośnej muzyce pełnej basów nic w Nissanie nie stuka, nie trzeszczy, Super bo to działa na mnie jak płachta na byka, dostajemy głośniki renomowanych firm i co nam z tego jeśli dudni pół auta. Spalanie przyjemne w okolicach 6,5-7l w mieście i pod miastem do prędkości 90km/h ale na trasie przy 130km/h pali 11litrów. Bardzo dobry promień skrętu, zadziwiająco mały jak na taki samochód. System rozpoznawania znaków często pokazuje bzdury. Duży plus że ustawienia np auto hold są zapamiętywane a nie tak jak w Skodzie za każdym razem po wyłączeniu wracały do ostawień fabrycznych.
4,6
~Jarek
Nissan Qashqai III
Crossover 1.3 DIG-T MHEV 158KM 116kW
Mam od tygodnia ,więc opiszę spostrzeżenia z krótkiego okresu użytkowania.W życiu miałemnsporo aut mam do czego porównywać.MójnQashqai jest z 2023r ,biała perła w automacie.N Connecta.Brakuje podgrzewania foteli ,a tak ,wyposażenie jest ok.Z plusów auta ,to ladnie wygląda w tym kolorze.Jest ciche,gdzie dużo opinii narzeka że głośno.Nawet przy 150 km/h jest cicho.Drugi plus że przy 158 koniach-jest żwawe i dość szybkie ( w przeciwieństwie do 3-cylindrowych niewypałów Prugeot,Opel i innych gdzie jeździ się jak odkurzaczem ,silnik nienaturalnie w nich wyje a auto słabo jedzie).Plis że nie jest przesadnie naszpikowany wszystkim sterowniem z tableta-a ma sporo zwykłych pokręteł i przycisków do sterownia nawiewami i innymi ustawieniami.Kamery 360,czujnik martwego pola-to jest w standardzie ,gdzie w dużo droższej dobrze niby wyposażonej Sportage tego nie ma.Żeby nie było ,są irytujące minusy: fotele przednie niewygodne( brak dobrego podparcia ud- regulacja góra dół nie pomaga w dobrym wyregulowaniu siedziska) i zbyt wąskie oparcie foteli-przy 181 cm ,nie.mam dobrego podparcia łopatek,bo jest za wąsko.Spalanie też nie jest małe.Pierwszy raz widzę że lusterko na szybie przedniej jest zamontowane w tak złym miejscu-przy 181 cm lusterko jest praktycznie na połowie szyby.W trasie nie przeszkadza,ale w mieście zasłania obserwowanie prawej strony.Konkurencja( Sportage,Tucson-mają więcej.miejsca na tylnej kanapie inw bagax̌niku.No i ostatni minus - radio porażka.20 - 30 lat temu lanosy i Matizy miały lepsze granir.Tak brzydkiej jalości dżwięku dawno lub nigdy w aucie nie miałem do tej pory.
4,9
~Początkujący użytkownik
Nissan Qashqai III
Crossover 1.3 DIG-T MHEV 140KM 103kW
Moja opinia nie jest poparta dłuższą eksploatacją auta, ale po przejechaniu 1tys. km moge wyrazić pierwsze wrażenia dotyczące tego auta i sa one zaskakująco pozytywne. Miałem wcześniej kontakt z tym samochodem i wydawał mi się fajny, więc go kupiłem. Obecnie, gdy pojeździłem nim dłużej, moje odczucia są jeszcze lepsze. Zaskakująco dobry samochód pod względem silnikowym, z dobrym układem jezdnym i zadowalającym komfortem. Nie jest to auto premium, ale też jego cena jest zdecydowanie niższa od teoretycznie wiodącej konkurencji. Biorąc właśnie stosunek jakości do ceny, Qashqai wydaje się być autem zaslugującym na uwagę, autem, które da się polubić.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Nissan przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena