Zmienią się zasady budowy dróg
Choć nowe drogi w Polsce cały czas się budują, to jednak, według obecnego obozu rządzącego, inwestycje drogowe trzeba zoptymalizować, dzięki czemu ma być łatwiej, szybciej, a przede wszystkim taniej. Korzystniejsze rozwiązania mają chronić m.in. podwykonawców prac budowlanych.
Podczas konferencji prasowej, na której minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Jerzy Szmit podsumowali efekty prac Rady Ekspertów oraz zaprezentowali elementy nowej umowy na realizację inwestycji drogowych, podkreślono, iż potrzebny jest dialog z wykonawcami, by zoptymalizować realizację inwestycji drogowych.
Zapewnić ma go Rada Ekspertów, powołana do życia 30 maja 2016 r., w skład której wchodzą przedstawiciele zamawiających (zarządców dróg publicznych), organizacji branży drogowej oraz partnerów społecznych (związków zawodowych). Zadaniem Rady Ekspertów jest w szczególności wypracowanie wzorca umowy na realizację zamówienia, wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia, wytycznych dotyczących prowadzenia postępowań przetargowych oraz docelowej formuły działań Narodowego Forum Kontraktowego, jako następcy Rady Ekspertów.
Na podstawie pierwszych owoców prac Rady zostały już przygotowane pierwsze postępowania przetargowe na budowę trasy Via Baltica. Będzie to projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn: odcinki: węzeł Kolno (z węzłem) - węzeł Stawiski (bez węzła) oraz węzeł Stawiski - obwodnica Szczuczyna. Dla tych oraz kolejnych przetargów będą obowiązywały nowe standardy budownictwa drogowego.
- W najbliższym czasie planujemy przyjąć nowy standard umowy na realizację w formule „Projektuj i Buduj” - powiedział wiceminister J. Szmit. Dodał, że umowa będzie zawierała takie elementy jak: zrównoważony podział ryzyk, samodzielność niezależnego inżyniera, ochronę podwykonawców, racjonalny system kar oraz obowiązek zatrudniania na umowę o pracę. Nowe warunki udziału w postępowaniach przetargowych kładą nacisk na osobiste wykonanie przez wykonawcę kluczowej części zamówienia.
Współpraca MIB, GDDKiA i branży budownictwa drogowego zaowocowała przygotowaniem przepisów nadających ministrowi właściwemu ds. transportu kompetencje w zakresie wydawania rekomendacji i zaleceń odnoszących się do wymagań techniczno-budowlanych. Opracowane zostały także przepisy wprowadzające możliwość współfinansowania zadań realizowanych na drogach publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Projekty nowelizacji ustaw w tym zakresie zostały podpisane przez Prezydenta RP.
Na podstawie pierwszych owoców prac Rady zostały już przygotowane pierwsze postępowania przetargowe na budowę trasy Via Baltica. Będzie to projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn: odcinki: węzeł Kolno (z węzłem) - węzeł Stawiski (bez węzła) oraz węzeł Stawiski - obwodnica Szczuczyna. Dla tych oraz kolejnych przetargów będą obowiązywały nowe standardy budownictwa drogowego.
- W najbliższym czasie planujemy przyjąć nowy standard umowy na realizację w formule „Projektuj i Buduj” - powiedział wiceminister J. Szmit. Dodał, że umowa będzie zawierała takie elementy jak: zrównoważony podział ryzyk, samodzielność niezależnego inżyniera, ochronę podwykonawców, racjonalny system kar oraz obowiązek zatrudniania na umowę o pracę. Nowe warunki udziału w postępowaniach przetargowych kładą nacisk na osobiste wykonanie przez wykonawcę kluczowej części zamówienia.
Współpraca MIB, GDDKiA i branży budownictwa drogowego zaowocowała przygotowaniem przepisów nadających ministrowi właściwemu ds. transportu kompetencje w zakresie wydawania rekomendacji i zaleceń odnoszących się do wymagań techniczno-budowlanych. Opracowane zostały także przepisy wprowadzające możliwość współfinansowania zadań realizowanych na drogach publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Projekty nowelizacji ustaw w tym zakresie zostały podpisane przez Prezydenta RP.